Te Koop: AIM Solo DL

Superturismo

Die hard MF'er
Donateur
21 jan 2005
602
385
ZH
Onderstaande tekst is even geknipt en geplakt uit reclamefolders, dit apparaat kost ongeveer EUR 600 (twee bekende shops, 605 en 629) en werkt wat mij betreft fantastisch. Je plaatst hem op je motor, gaat naar een willekeurig circuit toe, zet het apparaat aan met 1 druk op de knop en gaat rondjes rijden.

Mijn ervaring is dat de SoloDL via GPS automatisch herkent op welk circuit je bent (gereden op banen op verschillende continenten, mocht hij een baan niet kennen dan kun je de start-finish handmatig éénmaal aangeven en herkent hij dat circuit voortaan ook). Zodra je gaat rijden, begint de SoloDL ook de tijd op te nemen. Elke keer dat je over start-finish gaat, verschijnt even je rondetijd in beeld, vervolgens gaat hij weer klokken voor de volgende ronde. Na je sessie kun je alle tijden van je ronden terugzien. Je kunt hem op je motor aansluiten, zodat je ook niet meer druk hoeft te maken om opladen (wat ook eenvoudig is, maar toch) en hij tevens allemaal extra data gaat registreren die je op de PC allemaal in kan zien. Sowieso kun je op de PC je gereden lijnen zien, verschillende ronden over elkaar leggen om te vergelijken en andere nuttige info zoals je potentiële snelste tijd en verdeling in sectoren, etc. Wat mij betreft teveel om op te noemen, maar supernuttig als je ernaar op zoek bent. Voor mij voldeed hij al perfect als laptimer door het gebruiksgemak. Je kunt ook instellen dat je gedurende een ronde al wilt zien wat je geschatte eindtijd wordt, zodat je kunt zien of je aan een snelle ronde bezig bent (voorzover je dat zelf niet doorhad ;) )

Zelf overweeg ik ook te gaan upgraden naar de nieuwere versie (Solo2 DL met o.m. WiFi ipv kabel naar je pc, snelste ronde met enkele programmeerbare kleurenlampjes, wat meer geheugen, let op: van de verkopers van deze dataloggers begrepen dat de nieuwe functies beperkt zijn) dus ik peil de interesse voor de verkoop van deze goedwerkende unit. Je hebt de Solo en de Solo DL, waarbij de DL de uitgebreide is met aansluiting voor op je motor, zodat ook daar de data uit wordt verzameld. De normale kost ongeveer 300 en de DL ongeveer 600. Mijn voorstel is nu om mijn gebruikte DL voor de prijs van een normale weg te doen. Ik zal dan zelf weer 365 bij moeten leggen om er 1 van het nieuwe type te halen. Mijn keuze, op deze manier wellicht voor zowel koper als verkoper interessant. O-)

PS Op het ruitje van mijn Solo DL is 2 jaar geleden wat remvloeistof gekomen tijdens een sessie. Dit is zichtbaar op het ruitje (zie foto), maar alle data en de tijden zijn zonder twijfel perfect af te lezen (ook tijdens het rijden). Dit frontje is voor EUR 54,75 incl. btw en verzending te bestellen, maar dit is voor de werking van het apparaat NIET nodig. Als je er niet aan stoort dus ook niet doen. Ik zou het frontje wellicht kunnen bestellen om de verkoop te bespoedigen (het ziet er immers wat mooier uit), maar mocht ik hem zelf uiteindelijk houden dan zou ik het zonde van mijn geld vinden. Het werkt immers perfect zo. Als ik het frontje wel bestel, levert de verkoop niet meer dan EUR 55 meer op zou ik zeggen ;)

Nou hele lappen tekst (hieronder nog meer), maar brandt maar los. Iemand interesse?

Advertentietekst:
De AIM Solo DL GPS race laptimer/datalogger/prestatiemeter beschikt over een zeer nauwkeurige ingebouwde 10 Hz GPS ontvanger waarmee rondetijden, positie, afgelegde weg, gereden lijnen, snelheid en acceleratie worden opgeslagen in het geheugen. De laptimer is voorgeprogrammeerd met de werkelijke start/finish lijnen van de belangrijkste Europese circuits maar uiteraard kunt u ook zelf circuits toevoegen. Alle data kan gedownload en geanalyseerd worden op de PC en tevens geïmporteerd worden in Google earth. Uiteraard kan de data ook worden terug gelezen op het display.
U kunt zelf bepalen welke informatie u op het beeldscherm wilt weergeven.

De Solo DL kan tevens via een ECU connectie op vele motormanagementsystemen van auto's en motorfietsen aangesloten worden. Hierdoor worden vele extra kanalen gelogd door het aansluiten van slechts 2 draden. Het aantal extra kanalen hangt af van het voertuig, bijvoorbeeld toerental, gasstand, watertemperatuur etc. De AIM SoloDL GPS laptimer kan o.a. middels een (plug&play) kabel aangesloten worden op Honda CBR600/1000, Yamaha R1/R6, Suzuki GSX-R modellen, Aprilia RSV, BMW S1000R, Ducati, Triumph, Ignitech, KMS, Vortex Cross ECU's en vele andere. In de configuratie van Race Studio kunt u zien welke ECU's ondersteund worden.
Het is tevens mogelijk om een AIM wide band lambdasensor aan te sluiten op de SoloDL. De lambdagegevens worden dan gelogd door de SoloDL.

Daarnaast kan de Solo DL GPS laptimer ook acceleratietesten uitvoeren (0-100 km/h, 0-400 meter en 0-1000 meter). Tevens is de Solo DL geschikt voor het meten van tijden op een niet gesloten circuit waar de startlijn en de finish niet op hetzelfde punt liggen (bijvoorbeeld bij rally of sprints).

Ondanks de vele functionaliteiten is de Solo DL zeer eenvoudig te bedienen.
full
 
Let op, het afgebroken camerabeugeltje (waar de foto eigenlijk voor gemaakt is), is zelfbouw en ik niet bij de koop ingebrepen ;)

Je moet dat beugeltje dan ook even wegdenken boven de laptimer. De laptimer krijg je wel gewoon met de bijbehorende montagebeugel. Wat mij betreft mag je die van de nieuwe hebben, want volgens de verkopende shops passen die op elkaar en dan heb je ook geen last van die bout op de foto die blijkbaar niet tegen rijden in de regen kon (de rest van de SoloDL kan dat zeker wel).

Dus geen ongein, gewoon realistisch verhaal en omschrijving. Wie biedt? :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan