Nou, hier dan de officiële benamingen in de Nederlandsche taal:
Oke, laatste wat ik erover ga zeggen, en reageren hierop doe je best in een ander topic, of in een topic dat er speciaal voor aangemaakt wordt:
Zoals je zelf schrijft, in de Nederland
sche taal, en niet in de Nederland
se taal
Het woord kettingwiel(en) dateert van de tijd dat er nog geen getande kettingwielen bestonden. Maar van die wielen waar uitsparingen in zaten waar die ovalen schakels van een "oude" ketting doorliepen.
Zelfs de eerste ketting aangedreven fietsen hadden zulke kettingen.
Toen de eerste versies van de huidige kettingen ontstonden, de rollenketting
(die uiteraard nog steeds uit schakels bestaat, maar de naam rollenketting kreeg door die rollen (busjes) erin), kregen de daarvoor nodige kettingwielen tanden. Die werden meteen tandwielen genoemd, om het onderscheid te kunnen maken.
Heden ten dage kom je bijna niet anders meer tegen dan de rollenkettingen met de daarbij behorende getande kettingwielen. In dit geval zijn beide benamingen echter juist.
Mij stoort het ook in de verste verte niet dat de ene het een tandwiel noemt, en de andere een kettingwiel. Maar wel dat er altijd verweten wordt naar diegenen die het alleen tandwielen, of alleen kettingwielen noemen.
Het lijkt wel een eeuwige Tutsi' en Hutu's oorlog
Of vind je het gek dat 99%
(is een ruwe schatting), in de fiets- en motor industrie het over tandwielen hebben ipv kettingwielen?
Ohw wacht is ... indien je graag wat hebt om over te debatteren;
Heeft een fiets, motor, auto en welk ander voertuig maar ook, versnellingen? Of zijn het verzetten?
En hoeveel versnellingen/verzetten heeft een fiets met vooraan 3, en achteraan 11 tandwielen?
Maar zoals ik al zei, niets voor in dit topic, maar als je er graag over debatteert, je kan er altijd een topic over maken
(voor de tweede vraag kan je eigenlijk terecht in een reeds bestaand topic )