te koop: mijn turbo motor projectje...

mathh

MF veteraan
12 jul 2005
4.848
221
Beek (Lb)
Dag mensen, ik heb besloten mijn never ending story te verkopen......
Voordat ik hem dieper in de markt neerzet,, wil ik effe peilen of hier mensen geïnteresseerd (en rijk) genoeg zijn...

DSCN1569a-1.jpg


De reden is dat ik aan een ander projekt wil beginnen: een seventies endurance racer type motor met eigenbouw frame en kettingaandrijving (ook gebaseerd op dezelfde Yamaha XS1100) om trackdays mee te gaan rijden.....

DSCN1565a-1.jpg


DSCN1578a-1.jpg
 
Tering, mooi ding zeg! Daarmee trek je de klinkers mee uit de straat denk ik.

Succes met de verkoop, ik heb er (helaas) geen geld voor...... -O-
 
Mooie motor!! En de velgen ook echt vet.
hoeveel pk's heeft ie?
En gewoon uit nieuwsgierigheid, prijs?
 
Dikke shit man. Ik zal hem waarschijnlijk niet kunnen betalen maar ik ben net als meer mensen hier wel benieuwd hoeveel paardjes hier nu uitkomen :P
 
Bedankt voor de leuke reacties.
Ik heb 'm in 1982 nieuw gekocht en drie weken later zat er al een turbo op. De motor heeft 180.000 km gelopen, maar is zo vaak vernieuwd dat hij in nieuwstaat is. Gedurende al die tijd heeft ie verschillende fases doorgemaakt waaronder eentje met 400pk en 175 nm bij 10.000 rpm met 2 bar druk. De laatste fase die je nu op de foto's ziet is op koppel gebouwd. Met de aerocharger, intercooler en injectie heeft ie 220 awiel pk's en 300nm bij 1950 rpm met 1 bar druk. Het hele verhaal staat op de website van de xs1100 club (www.xs1100.com) maar die ligt nu plat dankzij dat eeuwige gespam.
Ik ben de tel kwijt geraakt wat ie me gekost heeft, maar om nu dezelfde te bouwen kost minimaal 15000 euro zonder de basisfiets en zonder de uren die erin zitten.
Op onderstaande site (wel in het engels) kun je wat meer info vinden inklusief detailfoto's wat verder in het topic.
Ik sta open voor alle interessante biedingen (er zit nog een klein beetje werk aan)

http://www.xs11.com/forum/showthread.php?s=&threadid=11686
 
Laatst bewerkt:
Superfiets!Dat heeft ook emotionele waarde zo'n fiets,lijkt mij! :Y
Gr.Gerard
 
Bedankt voor de leuke reacties.
Ik heb 'm in 1982 nieuw gekocht en drie weken later zat er al een turbo op. De motor heeft 180.000 km gelopen, maar is zo vaak vernieuwd dat hij in nieuwstaat is. Gedurende al die tijd heeft ie verschillende fases doorgemaakt waaronder eentje met 400pk en 175 nm bij 10.000 rpm met 2 bar druk. De laatste fase die je nu op de foto's ziet is op koppel gebouwd. Met de aerocharger, intercooler en injectie heeft ie 220 awiel pk's en 300nm bij 1950 rpm met 1 bar duk. Het hele verhaal staat op de website van de xs1100 club (www.xs1100.com) maar die ligt nu plat dankzij dat eeuwige gespam.
Ik ben de tel kwijt geraakt wat ie me gekost heeft, maar om nu dezelfde te bouwen kost minimaal 15000 euro zonder de basisfiets en zonder de uren die erin zitten.
Op onderstaande site (wel in het engels) kun je wat meer info vinden inklusief detailfoto's wat verder in het topic.
Ik sta open voor alle interessante biedingen (er zit nog een klein beetje werk aan)

http://www.xs11.com/forum/showthread.php?s=&threadid=11686 (New member:TurboXS, super modded - XS11.com Forums)

Uit pure intresse:

Aerocharger? Wasda? Een soort supercharger? Hij werkt toch op uitlaatgassen?
En heeft die intercooler (eigenlijk aftercooler natuurlijk) wel effect bij 1 bar manometrische druk? Hij zal toch niet zoveel opgewarmd worden.
En bij 2000 toeren het maximale koppel, heeft ie een beetje powerband?

Geen kritiek hoor!!! Gewoon nieuwsgierig :} ;)
 
Een aerocharger is een kogelgelagerde turbo, waarbij de lagering excentrisch gemonteerd is, namelijk in het inlaatgedeelte waar het lekker koel is. Geen olieleidingen, heeft zijn eigen oliereservoir welk niet bijgevuld hoeft te worden, alleen maar ververst om de zoveel jaar. e charger bezit variabele vanes die door inlaatvacuum/druk gestuurd worden om onderin zoveel mogelijk koppel te genereren in combinatie met een maximum aan pk's.
In mijn geval zijn die vanes bewust losgekoppeld omdat de charger bewust zo klein mogelijk gehouden is, en daardoor al een gigakoppel heeft. Door ze los te koppelen konden we nog 20 pk's extra eruit peuteren. Tevens is er geen wategate op de uitlaatcollector nodig omdat de aerocharger zelf niet boven de 1 bar uitdraait dmv de vanes. In het inlaatgedeelte zitten voor de zekerheid wel nog twee pop-off valves, in combinaty met twee prioritybreathers waardoor de motor rechtstreeks lucht aanzuigt zolang er nog geen drukopbouw is. De intercooler is onmisbaar omdat de motor nog met de originele compressie rijdt (9.2:1) en is mede oorzaak van het hoge koppel. Het koppel bouwt ietsjes af tot 250 nm bij 2500 rpm om dat vervolgens vast te houden tot 10.000 rpm.
Oorspronkelijk komen de aerochargers van snowscooters af en worden nu nog op Harleys gebouwd:
Mr. Turbo bouwt ze op cbr900's en daar komt ook deze vanaf (900-1100cc).
http://www.aerocharger.com/motorcycle_kits.htm
 
Wat enorm prachtig gemaakt zeg. Wil denk ik niet eens weten hoeveel uurtjes er in zitten.

In ieder geval succes met de verkoop :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan