Te koud om kleppen te stellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blade929rr

MF'er
7 mrt 2007
85
16
Beste MFers,

Ik wil vandaag de klepspeling controleren. Nu staat de motor in een schuur zonder verwarming. Bestaat er zoiets als te koud om kleppen te stellen? Omdat metaal krimpt en uitzet. Is het gewoon warm genoeg +/- 6graden of beter ff wachten op warmer weer?
Bij voorbaat dank.
 
Laatst bewerkt:
Beste MFers,

Ik wil vandaag de klepspeling controleren. Nu staat de motor in een schuur zonder verwarming. Bestaat er zoiets als te koud om kleppen te stellen? Omdat metaal krimpt en uitzet. Is het gewoon warm genoeg +/- 6graden of beter ff wachten op warmer weer?
Bij voorbaat dank.

Sorry voor de typfout in de titel. Op moet om zijn. Weet niet hoe ik het kan wijzigen.
Fixed
 
Ja vraag ik me dus af. Niet dat ik ga meten en ik dan waardes krijg die niet accuraat zijn.

Goed, het is nu dus 6o Celsius in jouw motorhut. Over 2 maanden kan het 26o zijn. Dan zijn jouw klepstelen e.d. zo vreselijk weinig uitgezet door het temperatuur-verschil. Daar ga je in bedrijf ruimschoots overheen.
6o ~ 26o t.o.v. 26o ~ 750o Snap je?

En bij twijfel, liever 1/10e of 1/20e teveel speling, dan te weinig.
 
Beste MFers,

Ik wil vandaag de klepspeling controleren. Nu staat de motor in een schuur zonder verwarming. Bestaat er zoiets als te koud om kleppen te stellen? Omdat metaal krimpt en uitzet. Is het gewoon warm genoeg +/- 6graden of beter ff wachten op warmer weer?
Bij voorbaat dank.
Kleppen stellen doe je met koude motor.

We wonen niet in Siberië.
 
Volgens mij is er alleen een boven grens tempratuur van kleppen stellen en dat is 35 graden of zo.

Goed, het is nu dus 6o Celsius in jouw motorhut. Over 2 maanden kan het 26o zijn. Dan zijn jouw klepstelen e.d. zo vreselijk weinig uitgezet door het temperatuur-verschil. Daar ga je in bedrijf ruimschoots overheen.
6o ~ 26o t.o.v. 26o ~ 750o Snap je?

En bij twijfel, liever 1/10e of 1/20e teveel speling, dan te weinig.
Ok ja ik snap het super dan ga ik direct aan de slag. Bedankt!
 
Pas op dat je handen niet vastvriezen aan de nokkenas.🥶
Zover ben ik nog niet haha. Maar wat is een motor eigenlijk lelijk zonder tank he vind je niet? 😅 IMG_20210305_155758.jpg
 

reken maar uit​

uitzettingscoëfficiënt van vaste stoffen is
de waarden van de lineaire uitzettingscoëfficiënt in micrometers (µm) per meter per kelvin. Als voorbeeld: Een stalen staaf van 1 meter zal bij 1 graad temperatuurstijging 12·10−6 m = 12µm = 0,012mm langer worden.

 

reken maar uit​

uitzettingscoëfficiënt van vaste stoffen is
de waarden van de lineaire uitzettingscoëfficiënt in micrometers (µm) per meter per kelvin. Als voorbeeld: Een stalen staaf van 1 meter zal bij 1 graad temperatuurstijging 12·10−6 m = 12µm = 0,012mm langer worden.

Hmmm, dan is dat ook waarschijnlijk de oorzaak dat het in de winter eerder donker is. toch :? Omdat de aarde door die kou veel kleiner is...
 
Als het 's winters kouder is krimpt de aarde.
Bij gelijkmatige rotatiesnelheid wordt dan de omtrek snelheid kleiner.
Omdat de zon ook lager staat zullen koeien eerder met de staarten naar het oosten gaan staan, waardoor de dag ook korter wordt.
Dit meenemende in het verschil tussen een onverwarmde schuur bij -6 en een verwarmde werkplaats bij +20 zal het lengteverschil in klepsteellengte tussen de 15 en 20-duizendste mm liggen..
Aangezien je voelermaten oplopen per 5/hondersten, zal het waarschijnlijk geen ene ruk uitmaken of je meet in de koude schuur of warme werkplaats...

🤪
 
Laatst bewerkt:
Lengteverschil = oorspronkelijke lengte x uitzettingscoëfficiënt x temperatuursverschil.


Dus in het geval van genoemde kilometer rails;
1000000 x 12exp-6 x 40 = 480mm
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan