Te koud om kleppen te stellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blade929rr

MF'er
7 mrt 2007
85
16
Beste MFers,

Ik wil vandaag de klepspeling controleren. Nu staat de motor in een schuur zonder verwarming. Bestaat er zoiets als te koud om kleppen te stellen? Omdat metaal krimpt en uitzet. Is het gewoon warm genoeg +/- 6graden of beter ff wachten op warmer weer?
Bij voorbaat dank.
 
Laatst bewerkt:
Vuk!...😳

Één geluk; als de diameter krimpt, wordt de afstand naar de maan ook groter en zakt de zeespiegel weer...
We kunnen dus nog wel even doorgaan met dinosap verbranden 👍👍
 
Vuk!...😳

Één geluk; als de diameter krimpt, wordt de afstand naar de maan ook groter en zakt de zeespiegel weer...
We kunnen dus nog wel even doorgaan met dinosap verbranden 👍👍
Dat is alleen maar tijdelijk, afhankelijk van of het eb of vloed is. Absoluut gezien bij een krimp van diameter stijgt relatief dan weer de zeespiegel, dus heb je meer aan een waterscooter. Dat wordt kleppen stellen met natte voeten dus weer oppassen voor onderkoeling! En met je kouwe klauwe kleppe stelle is geen pretje..
 
Lengteverschil = oorspronkelijke lengte x uitzettingscoëfficiënt x temperatuursverschil.


Dus in het geval van genoemde kilometer rails;
1000000 x 12exp-6 x 40 = 480mm
Lineaire uitzetting (+): 60.00 mm of 60000 µm bij30 graden Celsius
Lineaire krimp (-):420.00 mm of 420000 µm bij -10 graden Celsius
spoorrail ontwerp temperatuur = 25 gr
 
Lineaire uitzetting (+): 60.00 mm of 60000 µm bij30 graden Celsius
Lineaire krimp (-):420.00 mm of 420000 µm bij -10 graden Celsius
spoorrail ontwerp temperatuur = 25 gr
Volgens de Wet van Hooke;

∆L = L0 x @ x ∆T,

waarbij @ (lees alpha): 12 x 10'-6 mm/m/K (staal)..

Toch?🤔

Nou bestaat een kilometer rail natuurlijk niet uit één stuk, maar lengtes van 6 of 8 m die met een spleet van een paar mm aan elkaar gelegd worden.
Zo kan die 480mm/ kilometer goed worden opgevangen
 
De Eiffeltoren is in de winter 12 tot 15cm kleiner. En dat op een hoogte van slechts 324m.

Nou staat hier al zoveel onverstaanbaars, al dan niet juist of onzin, dat niemand dat nog gelooft van die eiffeltoren (maar zoek het dan maar eens op ;) ).

Zelf stel ik mijn kleppen binnen in mijn garage. Bij de laatste stelbeurt was het daar ongeveer 12°C, terwijl het buiten -10°C was.

Zou het zoveel uitgemaakt hebben om dat buiten te doen? Hoe lang is zo een klepsteel? En wat is dat beetje temperatuurverschil in vergelijking met een blok op bedrijfstemperatuur? Hoe warm worden die kleptstelen eigenlijk als het blok op bedrijfstemperatuur is?

Ik doe het echter niet buiten omdat ik gewoon niet graag in de koude werk ;)
 
De Eiffeltoren is in de winter 12 tot 15cm kleiner. En dat op een hoogte van slechts 324m.

Nou staat hier al zoveel onverstaanbaars, al dan niet juist of onzin, dat niemand dat nog gelooft van die eiffeltoren (maar zoek het dan maar eens op ;) ).

Zelf stel ik mijn kleppen binnen in mijn garage. Bij de laatste stelbeurt was het daar ongeveer 12°C, terwijl het buiten -10°C was.

Zou het zoveel uitgemaakt hebben om dat buiten te doen? Hoe lang is zo een klepsteel? En wat is dat beetje temperatuurverschil in vergelijking met een blok op bedrijfstemperatuur? Hoe warm worden die kleptstelen eigenlijk als het blok op bedrijfstemperatuur is?

Ik doe het echter niet buiten omdat ik gewoon niet graag in de koude werk ;)
En was er verloop?
 
En was er verloop?
Wat bedoel je?

Afwijking in de klep afstelling?
Een klein beetje, na 40.000km niet abnormaal.
De volgende klepstelling zal nu gebeuren op 150.000km (na 50.000km dus).

En ondanks wat de buitentemperatuur dan zal zijn, ga ik dat gewoon weer binnen doen.
Want in de winter is het te koud buiten.
In de zomer is het te warm buiten.
In de lente en herfst is het te nat buiten.
Binnen is het altijd lekker droog, en tussen de 10 en 20 °C :t
 
Wat bedoel je?

Afwijking in de klep afstelling?
Een klein beetje, na 40.000km niet abnormaal.
De volgende klepstelling zal nu gebeuren op 150.000km (na 50.000km dus).

En ondanks wat de buitentemperatuur dan zal zijn, ga ik dat gewoon weer binnen doen.
Want in de winter is het te koud buiten.
In de zomer is het te warm buiten.
In de lente en herfst is het te nat buiten.
Binnen is het altijd lekker droog, en tussen de 10 en 20 °C :t
wat voor motor heb je? was ik ff vergeten te vragen..
 
wat voor motor heb je? was ik ff vergeten te vragen..
GSX 750 F, 2004.
Stellen dmv kleine moertjes, dus niet van die shims (of hoe heet dat, die klepstelplaatjes?)
Beetje prutswerk, maar easy, nooit het probleem niet de juiste plaatjes op stock te hebben. :t
En gecombineerd met een rustige rijstijl wijken die kleppen niet zo snel af ;)

full
 
omdat in niks te doen heb


stel cilinder is van aluminium klep is van staal deze heeft een lengte van 100 mm.
cilinder :
Lineaire uitzetting (+): 0.02 mm of 23 µm bij 30 gr
Lineaire krimp (-):0.07 mm of 69 µm bij --10gr
ontwerp temperatuur 20 gr
klep :
Lineaire uitzetting (+): 0.01mm of 12µm bij 30gr
Lineaire krimp (-):0.044mm of 36µm bij -10 gr
ontwerp temperatuur 20 gr
verschil = 0.01 mm bij 30 gr cilinder
verschil bij 0.026 mm klep .
conclusie als je gaat kleppen stellen bij 30 gr moet je met een correctie rekenen van 0.01 mm. *(0.0075 mm)
bij -10 gr 0.026 mm.*(0.0195 mm)
* cilinder van gietijzer
 
omdat in niks te doen heb


stel cilinder is van aluminium klep is van staal deze heeft een lengte van 100 mm.
cilinder :
Lineaire uitzetting (+): 0.02 mm of 23 µm bij 30 gr
Lineaire krimp (-):0.07 mm of 69 µm bij --10gr
ontwerp temperatuur 20 gr
klep :
Lineaire uitzetting (+): 0.01mm of 12µm bij 30gr
Lineaire krimp (-):0.044mm of 36µm bij -10 gr
ontwerp temperatuur 20 gr
verschil = 0.01 mm bij 30 gr cilinder
verschil bij 0.026 mm klep .
conclusie als je gaat kleppen stellen bij 30 gr moet je met een correctie rekenen van 0.01 mm. *(0.0075 mm)
bij -10 gr 0.026 mm.*(0.0195 mm)
* cilinder van gietijzer
Oei ... en mijn voelermaatjes gaan maar in stappen van 0,05mm -O-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan