Te lage laadspanning altijd defecte dynamo?

jaffabaffa

MF'er
13 mei 2019
72
28
Beste mede-motorrijders,

Mijn accuspanning is circa 12,4 volt nadat deze is opgeladen door een externe acculader. Als ik mijn motor start, en de accuspanning opnieuw meet met een lopende motor, is deze nog steeds circa 12,4 volt. Ook als ik meer touren maak, stijgt het gemeten voltage niet.

De stekker die aan het draad vast zit die uit mijn dynamo komt, zit ergens onder mijn tank verstopt. Hier kan ik helaas niet bij komen zonder mijn hele tank te demonteren.

Is het zeker dat mijn dynamo defect is, of kan een defecte spanningsregelaar ook leiden tot mijn probleem?

Ik zie uit naar jullie reacties!


Met vriendelijke groet,

Dennis
 
Beste mede-motorrijders,

Mijn accuspanning is circa 12,4 volt nadat deze is opgeladen door een externe acculader. Als ik mijn motor start, en de accuspanning opnieuw meet met een lopende motor, is deze nog steeds circa 12,4 volt. Ook als ik meer touren maak, stijgt het gemeten voltage niet.

De stekker die aan het draad vast zit die uit mijn dynamo komt, zit ergens onder mijn tank verstopt. Hier kan ik helaas niet bij komen zonder mijn hele tank te demonteren.

Is het zeker dat mijn dynamo defect is, of kan een defecte spanningsregelaar ook leiden tot mijn probleem?


Ik zie uit naar jullie reacties!


Met vriendelijke groet,

Dennis
Nee, ja
https://www.motor-forum.nl/threads/how-to-accu-en-laadsysteem-controleren.35705/
 
Of een verbrande spoel..
Bij de fireblade 1000rr ,waren dynamo waarden goed, dus spanningsregelaar vervangen.
Uiteindelijk een verbrande spoel.. wat de oorzaak was.
Bedankt voor de reactie! Wat bedoel je precies met dynamowaarden? Is dat de wisselspanning die uit de dynamo komt? Als een spoel verbrand is, zou dit toch invloed moeten hebben op de spanning die de dynamo genereert?
 
Ik heb dit bij mijn Diversion in het verleden ook gehad, daar was het de spanningsregelaar die stuk was. Dus ja, het kan ook de spanningsregelaar zijn. Ik heb destijds wel de spanning en weerstand van de spoelen gemeten, die waarden waren onderling gelijk, dus daaruit heb ik voorzichtig geconcludeerd dat het niet de dynamo was. (Ik kon niet belast meten, dus 100% zekerheid heb je dan volgens mij niet). Spanning was bij mij zo'n 10V / 1000 RPM, als ik me niet vergis. Hoewel de precieze waarde in mijn beleving minder interessant is dan de onderlinge verschillen, zo lang er voldoende spanning is vanaf iets meer dan stationair toerental.
 
Met veel pijn en moeite heb ik de dynamostekker los weten te peuteren onder mijn tank vandaan. Uit de stekker komen drie gele draden. Ik meet wel gewoon ruim 36 volt wisselspanning met de multimeter. Wat vinden jullie hiervan?
 
als dit ook zo vermeld wordt in jou motor reparatie handboek .oké
wat zijn de ohmse waarden onderling van de drie gele draden .
en meet ook of er oneindige weerstand is per gele draad naar massa motor .
 
Bedankt voor de reactie! Wat bedoel je precies met dynamowaarden? Is dat de wisselspanning die uit de dynamo komt? Als een spoel verbrand is, zou dit toch invloed moeten hebben op de spanning die de dynamo genereert?
Alle waarden waren goed, voltage, en de ohmse weerstanden, ook zoals in het boek beschreven werden..
Toch bleek na demontage een spoel verbrand.. maar ja het was een Honda. Dus dan gok je op de spanningregelaar, met de gemeten waarden..
 
als dit ook zo vermeld wordt in jou motor reparatie handboek .oké
wat zijn de ohmse waarden onderling van de drie gele draden .
en meet ook of er oneindige weerstand is per gele draad naar massa motor .
Bedankt voor de reacties, W. Berenschot.

Mijn vader en ik meten een respectievelijk ohmse weerstand van 1,06 1,07 en 1,15 ohm tussen de drie gele draden direct afkomstig uit de dynamo.

Bij stationair toerental meten wij tussen alle drie de draden ongeveer 36 volt wisselspanning, en bij 5000 rpm meten wij ruim 75 volt wisselspanning. Dit klopt ook volgens de handleiding.

Helaas staat er niet in de handleiding wat de ohmse weerstanden door deze draden zou moeten zijn. Zou u uw mening kunnen geven over onze gemeten waarde?

Wij hebben ook de stekker gemeten die in de spanningsregelaar gaat. Hier komen exact dezelfde waarde uit als die wij gemeten hebben op de gele draden die direct uit de dynamo komen. Vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar is er dus in ieder geval niets mis met de bedrading.

Toch meten wij helemaal geen laadspanning op de accu. Heeft u enig idee wat de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn? Mijn gevoel zegt dat er toch iets mis is met de spanningsregelaar. Helaas weet ik niet hoe ik de uitgaande gelijkspanning van de spanningsregelaar moet meten.

Ik zie erg uit naar uw reactie!


Met vriendelijke groet,

Dennis
 
Wat meet je voor weerstand als je de meetpennen tegen elkaar houd? Die waarde moet je er vanaf trekken.
Help de TS nou eens, ipv die opmerkingen zonder inhoud. Man man.

Terug richting de TS: Mooiste zou zijn als je een elektrisch schema van je motor op de kop kan tikken. Dan kun je herleiden hoe de spanningsregelaar is verbonden met de accu.

Ik vermoed direct of via een zekering. Je kunt de zekeringen eens nalopen.

De spanningsregelaar heeft uitgaande draden, die geven een bepaalde spanning, zou rond de 14.5 volt moeten zijn bij 3000rpm.
Het zou niet ingewikkelder moeten zijn.

Heb het schema van mijn Tuono V4 bekeken en daar zit nog een 30A zekering tussen de spanningsregelaar en accu.

https://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=144971&d=1282597796
 
Laatst bewerkt:
Help de TS nou eens, ipv die opmerkingen zonder inhoud. Man man.

Terug richting de TS: Mooiste zou zijn als je een elektrisch schema van je motor op de kop kan tikken. Dan kun je herleiden hoe de spanningsregelaar is verbonden met de accu.

Ik vermoed direct of via een zekering. Je kunt de zekeringen eens nalopen.

De spanningsregelaar heeft uitgaande draden, die geven een bepaalde spanning, zou rond de 14.5 volt moeten zijn bij 3000rpm.
Het zou niet ingewikkelder moeten zijn.

Heb het schema van mijn Tuono V4 bekeken en daar zit nog een 30A zekering tussen de spanningsregelaar en accu.

https://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=144971&d=1282597796
Als je niet begrijpt waar het over gaat mag je het gewoon vragen hoor.
 
Help de TS nou eens, ipv die opmerkingen zonder inhoud. Man man.

Terug richting de TS: Mooiste zou zijn als je een elektrisch schema van je motor op de kop kan tikken. Dan kun je herleiden hoe de spanningsregelaar is verbonden met de accu.

Ik vermoed direct of via een zekering. Je kunt de zekeringen eens nalopen.

De spanningsregelaar heeft uitgaande draden, die geven een bepaalde spanning, zou rond de 14.5 volt moeten zijn bij 3000rpm.
Het zou niet ingewikkelder moeten zijn.

Heb het schema van mijn Tuono V4 bekeken en daar zit nog een 30A zekering tussen de spanningsregelaar en accu.

https://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=144971&d=1282597796
Dat is bij mij inderdaad ook het geval! De plus-draad afkomstig van mijn spanningsregelaar gaat inderdaad naar de hoofdzekering (30 A)
 
Bedankt voor de tip! Dat wist ik niet😯 Ik heb net gemeten, en meet 0,26 ohm👍🏻
Ik ben blij dat jij het wel snapt. Als de wisselspanningen van de 3 fase gelijk zijn en de weerstanden ook dan is de kans erg groot dat je regelaar gesneuveld is en dan hoogstwaarschijnlijk de gelijkrichter daarvan. Deze kan je ook doormeten maar dan moet je even een tabel erbij zoeken maar die staat waarschijnlijk in de link die ik eerder plaatste.
 
Update: ik heb weer laadspanning!

Gemeten waardes uit de dynamo waren goed (ook de ohmages). Accu is nieuw, dus moest de spanningsregelaar of bedrading zijn. Heb maar gegokt op de spanningsregelaar, want een probleem met de bedrading leek mij zeer sterk. Heb dus een nieuwe Mosfet spanningsregelaar gekocht. Geen tweedehands gebruikte of een Chinese Ali-versie, maar gewoon een nieuwe moderne bij een Nederlandse webshop.
Nu heb ik weer ruim 13,5 volt laadspanning!
Iedereen hartstikke bedankt voor het meedenken.

Ik hoop dat dit topic in de toekomst ook andere mensen kan helpen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan