Te lage laadspanning: regelaar defect?

Bobbel

MF veteraan
11 jul 2004
2.496
2
Dursley, Gloucestershire (UK)
Beetje vervelend probleem met mijn Honda Africa twin pekelfiets zo vlak voor de winter: Tijdens rijden merkte ik dat de dash-lampjes zwakker gingen branden. Jawel, eerste keer dat ik daarna moest starten alleen wat flauw geklapper. Aangeduwd, lichten uit en probleemloos 50 km naar huis gekard. Accu was 6 jaar oud dus leek allemaal heel logisch: Nieuwe accu er in. Ging poosje goed, maar toch lichten weer zwakker etc.

Gemeten: 12.7 V accu "statisch", na starten net boven 13 V, bij 4000 tpm zo rond de 14.5 V. Lijkt OK. Maar met lichten aan meet ik nog maar max. 12.3 V (dus onder accu spanning, vandaar dat-ie leeggetrokken wordt). De motor heeft 2 koplampen (55/60W), eentje maar losgemaakt, zit nu op 13 V bij 4000 tpm, dus "het-ken-net". Maar 2 lampen is wel fijn en wie weet wordt laden nog minder.

Volgens sommigen is het de regelaar maar ik dacht altijd dat wanneer de regelaar stuk gaat dat-ie juist veel te hoge en sterk wisselende spanningen afgeeft? Of is dat niet altijd waar? Ik denk zelf aan de dynamo maar ook niet zeker. Ik wil graag op zeker spelen voordat ik een regelaar koop, dingen zijn best kostbaar.

Dank alvast voor suggesties :}
 
Zoals jij dit schrijft kan het idd heel goed je regenlaar zijn, maar dat hoefd niet. Zoals je al zei, hij doet het nog wel een beetje (ahoelwel mijn regelaar toen hij kapot ging ook nog half werkte) Het enige dat ik kan verzinnen wat je zou kunnen doen is je dynamo doormeten. misschien wel een goed idee om aan elke spoel even de maximale belasting te hangen en te kijken of de dynamo de stroom nog wel kan leveren? als je daar duidelijk een tekort aan stroom ziet is het waarchijnlijk je dynamo. Anders is het 99% zeker je spannings regelaar. Is altijd een beetje lastig zo'n situatie aangezien een nieuwe spannings regelaar peper duur is. Mocht je er toch een nieuwe in willen zetten, haal deze dan 2e hands. van een sloop ofzo bijvoorbeeld
 
Is het een "klassieke" accu (met 6 dopjes bovenop)?
Controleer per iedere cel het VLOEISTOF-NIVEAU. Moet òf tussen 2 strepen op de doorzichtige bak staan, òf ruwweg een krap centimetertje boven de plaatkoppen.

Indien te laag, per iedere cel tot voldoende niveau gedemineraliseerd (gedistilleerd) water bijdruppelen.

Aan de spanningen die je opgeeft te zien is de kans héél groot dat dit de oplossing is.

Hier waren al postings over, ook minder dan een week geleden.

Edit: kijk vlakbij in de rij, de thread "V-Max start niet" is nog springlevend.
 
Laatst bewerkt:
Is het een "klassieke" accu (met 6 dopjes bovenop)?
Controleer per iedere cel het VLOEISTOF-NIVEAU. Moet òf tussen 2 strepen op de doorzichtige bak staan, òf ruwweg een krap centimetertje boven de plaatkoppen.

Indien te laag, per iedere cel tot voldoende niveau gedemineraliseerd (gedistilleerd) water bijdruppelen.

Aan de spanningen die je opgeeft te zien is de kans héél groot dat dit de oplossing is.

Hier waren al postings over, ook minder dan een week geleden.

Edit: kijk vlakbij in de rij, de thread "V-Max start niet" is nog springlevend.
Ja, het had er alle schijn van dat het inderdaad de accu was maar die is vervangen met een onderhoudsvrije Yuasa met een nieuwe lading, precies afgepaste hoeveelheid accu zuur, en het probleem bleef helaas. Het zuur is er ook niet uitgekookt of zo door te hoge spanning (want spanning is altijd beneden de 14 V zo te zien).
Dank voor reacties zover, ik moet zo te zien verder gaan meten dan alleen de spanning.
 
Ik zou het testen:
A. is het korstluiting / bijna kortsluiting bij bijvoorbeeld de koplampen (makkelijk te meten door de stroom te meten vanuit de accu naar de rest van je fiets). Ook even je lichtschakelaar / relais nalopen.

B. voor de rest zou het kunnen dat de gelijkrichter (in de spanningsregelaar) stuk is, en maar de helft van de spanning doorlaat. Dit is eigenlijk niet te controleren

C. Dynamo kan stuk zijn, maar dit is het meest onwaarschijnlijke van alles. Is ook moeilijk na te gaan.

ALs het A niet is, zou ik (als je je fiets niet weg wilt brengen, de regelaar vervangen.)
 
Ik heb mogelijk de oorzaak.
Bij mijn motor suzuki Gr650
worden bij licht uit maar twee
fasen van de dynamo gebruikt.
Als ik het licht aan doe dan wordt
de derde fase ingeschakelt.
Dit gebeurt door een extra contact in de lichtschakelaar.
Bij jou is dat contact waarschijnlijk defect.
Je kunt als je toch altijd met licht
aan rijdt de twee draden die geschakelt
worden door verbinden.
Succes
 
Ik denk dat het de dynamo is. Meet de spanningen op de gele draden onderling en kijk of je veel verschil meet (motor laten draaien met licht aan). Als er een spanning veel hoger is dan de andere twee dan is waarschijnlijk een diode in de gelijkrichter defect. is er een spanning lager dan ongeveer 15v dan is je dynamo defect
 
ff voor de goede orde: dit is wisselspanning...

En geen 15volt, maar ongeveer 60 volt wisselspanning tussen elke fase bij 5000 rpm

Zoals ik het lees, lijkt het erop dat de dynamo onvoldoende stroom (amperes) levert, dit verklaart het probleem van 't spanningsverlies bij lichtinschakeling.
Al moet ik ook erbij zeggen dat er altijd wel spanningsval is bij veel ingeschakelde gebruikers.
 
Kan toch goed spanningsregelaar zijn, symptomen komen met bekend voor. Spanningsregelaar is inderdaad duur kreng, en Honda spanningsregelaars staan niet bekend om hun oneindige levensduur.

Trek stekker vanaf dynamo los van spanningsregelaar, start motor, en geef gas (zeg 4000 toeren). Meet spanning van alle 3 fasen, moet allen gelijk zijn en ca. 60 volt. Soms doet een regelaar het eerst goed, maar als íe warm wordt daalt opeens spanning.

Kijk eens op http://www.mugen571.com (www.mugen571.com), veel goedkoper (tot 1/3 van NL dealer prijs), en soms geclaimde betere kwaliteit dat origineel. Hij levert vooral voor Honda sportmotoren, maar schrijf mailtje met wat je nodig hebt, onze vriend David in Japan reageert zeer adequaat.

Succes en laat uitkomst ff weten.
 
Ik heb het zelfde gehad met mijn Honda Transalp.
2 maand geleden stond ik met een lege accu. Accu vervangen en dacht dat het probleem verleden tijd was. 8 dagen later was het weer mis. Ik heb toen de meter er maar even bij gepakt en toen bleek dat de laadspanning nog maar 12,4 volt was als de lampen aan waren. Ik heb toen een andere (gebruikte) spanningsregelaar gekocht op de Veterama in Mannheim voor 15 euro en nu rij ik weer vrolijk rond *D
 
Ik heb het zelfde gehad met mijn Honda Transalp.
2 maand geleden stond ik met een lege accu. Accu vervangen en dacht dat het probleem verleden tijd was. 8 dagen later was het weer mis. Ik heb toen de meter er maar even bij gepakt en toen bleek dat de laadspanning nog maar 12,4 volt was als de lampen aan waren. Ik heb toen een andere (gebruikte) spanningsregelaar gekocht op de Veterama in Mannheim voor 15 euro en nu rij ik weer vrolijk rond *D
Weehee, dat klinkt akelig bekend iid, en 12.4 volt, da's EXACT wat ik aflees zodra de lampen aan gaan.

Bedankt voor jullie reacties allemaal, ik heb alle suggesties ff gecopy-paste en afgedrukt, ik krijg binnenkort ook de Haynes manual opgestuurd (weet ik meteen wat meer van te verwachten meetwaardes en of de dynamo inderdaad borstelloos is). Ik vermoed dat het toch de regelaar is maar "meten is weten" nietwaar. Zodra ik meer weet dan post ik weer (dit of anders volgend weekend).
 
Waar heb je gemeten? Op de accu of op de regelaar? Heb je alle contacten goed schoongemaakt? Als er een slecht contact is komt er een spanning over dat contact te staan waardoor de spanning bij de accu lager wordt.
 
En geen 15volt, maar ongeveer 60 volt wisselspanning tussen elke fase bij 5000 rpm

Zoals ik het lees, lijkt het erop dat de dynamo onvoldoende stroom (amperes) levert, dit verklaart het probleem van 't spanningsverlies bij lichtinschakeling.
Al moet ik ook erbij zeggen dat er altijd wel spanningsval is bij veel ingeschakelde gebruikers.
Ik schreef ook dat dat met de verlichting aan is en dat hij defect is als hij onder de 15v komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan