Bobbel
MF veteraan
Beetje vervelend probleem met mijn Honda Africa twin pekelfiets zo vlak voor de winter: Tijdens rijden merkte ik dat de dash-lampjes zwakker gingen branden. Jawel, eerste keer dat ik daarna moest starten alleen wat flauw geklapper. Aangeduwd, lichten uit en probleemloos 50 km naar huis gekard. Accu was 6 jaar oud dus leek allemaal heel logisch: Nieuwe accu er in. Ging poosje goed, maar toch lichten weer zwakker etc.
Gemeten: 12.7 V accu "statisch", na starten net boven 13 V, bij 4000 tpm zo rond de 14.5 V. Lijkt OK. Maar met lichten aan meet ik nog maar max. 12.3 V (dus onder accu spanning, vandaar dat-ie leeggetrokken wordt). De motor heeft 2 koplampen (55/60W), eentje maar losgemaakt, zit nu op 13 V bij 4000 tpm, dus "het-ken-net". Maar 2 lampen is wel fijn en wie weet wordt laden nog minder.
Volgens sommigen is het de regelaar maar ik dacht altijd dat wanneer de regelaar stuk gaat dat-ie juist veel te hoge en sterk wisselende spanningen afgeeft? Of is dat niet altijd waar? Ik denk zelf aan de dynamo maar ook niet zeker. Ik wil graag op zeker spelen voordat ik een regelaar koop, dingen zijn best kostbaar.
Dank alvast voor suggesties
Gemeten: 12.7 V accu "statisch", na starten net boven 13 V, bij 4000 tpm zo rond de 14.5 V. Lijkt OK. Maar met lichten aan meet ik nog maar max. 12.3 V (dus onder accu spanning, vandaar dat-ie leeggetrokken wordt). De motor heeft 2 koplampen (55/60W), eentje maar losgemaakt, zit nu op 13 V bij 4000 tpm, dus "het-ken-net". Maar 2 lampen is wel fijn en wie weet wordt laden nog minder.
Volgens sommigen is het de regelaar maar ik dacht altijd dat wanneer de regelaar stuk gaat dat-ie juist veel te hoge en sterk wisselende spanningen afgeeft? Of is dat niet altijd waar? Ik denk zelf aan de dynamo maar ook niet zeker. Ik wil graag op zeker spelen voordat ik een regelaar koop, dingen zijn best kostbaar.
Dank alvast voor suggesties