Te lange klepstelen Z1000-j1

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.579
32
Den Haag
Nou, ik ben benieuwd wie hier een antwoord op heeft.

Ik heb in mijn Z1000 j1 uit 1981 drie nieuwe inlaatkleppen gemonteerd.
Het probleem is dat ik nu ineens geen compressie meer heb in de betreffende cilinders.
Dus.... klepspeling opgemeten !!
Voelermaat 0,05 mm kan dus niet tussen de nokken en de shims gestoken worden. De standaard klepspeling ligt tussen 0,05 mm en 0,15 mm.

Alleen de kleppen en de groene ronde kleppakkingen (als die dingen zo heten) zijn vervangen dus de oude shims zitten er weer tussen.
Voor vervanging van de kleppen had ik in betreffende cilinders 10 tot 10,5 bar compressie. (dus ook klepspeling)
Het lijkt me dat de klepstelen te lang zijn.

Nu heb ik op Kawa.com gekeken en de kleppen die ik heb gemonteerd zijn besteld op motortypenummer, en worden bovendien in ongeveer 20 verschillende types gebruikt.
Kon dus niet mis gaan dacht ik.

iemand ooit dit probleem gehad?


:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
 
Alleen de kleppen en de groene ronde kleppakkingen (als die dingen zo heten) zijn vervangen dus de oude shims zitten er weer tussen.
Voor vervanging van de kleppen had ik in betreffende cilinders 10 tot 10,5 bar compressie. (dus ook klepspeling)
Het lijkt me dat de klepstelen te lang zijn.


Als je een klep hebt vervangen moet je natuurlijk ook de klepspeling opnieuw afstellen. Iedere klep valt anders in de zitting. Je hebt de klep natuurlijk ook ff vergeleken met de oude.
 
Als je een klep hebt vervangen moet je natuurlijk ook de klepspeling opnieuw afstellen. Iedere klep valt anders in de zitting. Je hebt de klep natuurlijk ook ff vergeleken met de oude.

Nee, ik heb de nieuwe kleppen niet opgemeten als je dat bedoeld.
Ik heb wel alles opnieuw ingeslepen enzo.
Als het anders in de zitting vallen zon'n groot verschil opleverd verbaasd mij dat wel enigzins.

8-)
 
Oude klepstelen kunnen ook wel eens ingeslagen zijn geweest, en je hebt ze natuurlijk niet voor niks vervangen!
Als de klep ook maar een fractie open blijft staan heb je uiteraard al geen compressie meer.

Hoe dan ook altijd klepspeling meten als je met de kleppen bezig bent geweest!
 
Nee, ik heb de nieuwe kleppen niet opgemeten als je dat bedoeld.
Ik heb wel alles opnieuw ingeslepen enzo.
Als het anders in de zitting vallen zon'n groot verschil opleverd verbaasd mij dat wel enigzins.

8-)
lijkt me dan vrij logisch dat ze dan dieper in de klepzittingen liggen en de klepspeling kleiner wordt.
Ook al zou je de kleppen naast elkaar op tafel zetten, op het oog zie je een verschil van 0.10mm niet (om een voorbeeld te geven) tussen een oude en nieuwe klep. Ook kleppen worden met toleranties gefabriceerd, da's OOK een reden voor klepstelplaatjes in verschillende diktes
 
Nou, ik ben benieuwd wie hier een antwoord op heeft.

Ik heb in mijn Z1000 j1 uit 1981 drie nieuwe inlaatkleppen gemonteerd.
Het probleem is dat ik nu ineens geen compressie meer heb in de betreffende cilinders.
Dus.... klepspeling opgemeten !!
Voelermaat 0,05 mm kan dus niet tussen de nokken en de shims gestoken worden. De standaard klepspeling ligt tussen 0,05 mm en 0,15 mm.

Alleen de kleppen en de groene ronde kleppakkingen (als die dingen zo heten) zijn vervangen dus de oude shims zitten er weer tussen.
Voor vervanging van de kleppen had ik in betreffende cilinders 10 tot 10,5 bar compressie. (dus ook klepspeling)
Het lijkt me dat de klepstelen te lang zijn.

Nu heb ik op Kawa.com gekeken en de kleppen die ik heb gemonteerd zijn besteld op motortypenummer, en worden bovendien in ongeveer 20 verschillende types gebruikt.
Kon dus niet mis gaan dacht ik.

iemand ooit dit probleem gehad?


:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
ik heb het ook gehad,.. klepzittingen waren door het revisiebedrijf veel te diep gefreesd. daardoor kwamen de kleppen te ver 'omhoog' en kreeg ik geen klepspeling :(

nwe zittingen erin of een stukkie van je klepsteel.. of een stuk van je tuimelaar (niet aan te raden)

kleppakking= klepsteelhoedje=klepkeerring=.. ik mis er nog één


Oude shims er weer terug in, kan wel..maar opnieuw meten en stellen moet écht ! dus geen voorbarige conclussie's nu, eerst die shims eruit !
 
Laatst bewerkt:
normaal komen nieuwe kleppen juist lager te zitten, de kleppen komen langzaam OMHOOG als ze slijten ( het steeds weer opnieuw omhoog komen van de kleppen tegen de zitting zorgt voor ingeslagen kleppen, ) dus nieuwe kleppen zitten juist lager...
MAAR ....... ALTIJD opnieuw kleppen stellen
 
normaal komen nieuwe kleppen juist lager te zitten, de kleppen komen langzaam OMHOOG als ze slijten ( het steeds weer opnieuw omhoog komen van de kleppen tegen de zitting zorgt voor ingeslagen kleppen, ) dus nieuwe kleppen zitten juist lager...
MAAR ....... ALTIJD opnieuw kleppen stellen

Ook in dezelfde (dus niet vervangen) zitting?
 
Ook in dezelfde (dus niet vervangen) zitting?


Ja juist in dezelfde zitting....
Stel je nu eens voor , de klep 25 tot 75 keer per seconde open en dicht, en het sluiten gebeurt door een of twee behoorlijk krachtige veren, dus die klep wordt elke seconde 50 keer in de zitting geslagen.
Dan slijt dat natuurlijk, en komt de klep steeds hoger te zitten.... dan ga je kleppen stellen, en vervang je de shims, (ook de steeltje worden natuurlijk wat korter, de shims en de nokken slijten) dus soms heft het mekaar een beetje op, maar plaats je dus nieuwe kleppen, dan moet je de speling dus weer naar de juiste waardes brengen
 
Kleppen los halen is niet noodzakelijk, gewoon gaan meten maar.

Aangezien je nu geen speling hebt zul je eerst de shim moeten vervangen door een dunnere of zelfs geheel verwijderen. Dan kun je pas iets opmeten.
 
Kijk, dat zijn de antwoorden waar ik meer van wil. :}

Kga maar ff de speling second opinnionen en morgen bij Ab Motoren in Leiden ruilsetjes shims scoren.
Nu meet ik bij een aantel kleppen minder dan 0,05 dus ik ben benieuwd hoeveel dunnere shims ik nodig heb.

8-)
 
Ja juist in dezelfde zitting....
Stel je nu eens voor , de klep 25 tot 75 keer per seconde open en dicht, en het sluiten gebeurt door een of twee behoorlijk krachtige veren, dus die klep wordt elke seconde 50 keer in de zitting geslagen.
Dan slijt dat natuurlijk, en komt de klep steeds hoger te zitten.... dan ga je kleppen stellen, en vervang je de shims, (ook de steeltje worden natuurlijk wat korter, de shims en de nokken slijten) dus soms heft het mekaar een beetje op, maar plaats je dus nieuwe kleppen, dan moet je de speling dus weer naar de juiste waardes brengen

Ik had je antwoord de eerste keer verkeerd gelezen, ik ben het grotendeels met je eens.
Wat sneller slijt (het klep/klepzitting gedeelte, de klepspeling neemt dus af), of de steel/shim (klepspeling neemt toe) was bij mijn J1 nogal wisselend.

De slijtage van de nokkenas heeft géén invloed op de klepspeling; de lifthoogte neemt wel af, de speling niet (op dat gedeelte slijt de nokkenas namelijk niet, geen kontaktvlak)

Dat je na een dergelijke revisie de klepspeling altijd moet kontroleren, lijkt me nogal voor de hand liggend. Bij m'n eigen Z1000 J1 had geen enkele klep nog een korrekte speling na een (deel)revisie.

Groeten, Sebo
 
FF OFF TOPIC!!!

Hee Rob,

Aangezien jij uit Den Haag komt, heb jij toevallig mijn Z1000J gekocht, een blauwe??
Ik heb mijn Z1000J jaar tot anderhalf jaar geleden verkocht aan iemand uit Den Haag.

Een blauwe Z1000J, ik kom uit de buurt van alkmaar vandaan.

Gr.
johan
 
ben ik niet met je eens.

als de kop 0,20mm krom is en je laat hem vlakken staat hartlijn daarna van lagerschalen nokkenas 0,20 mm krom. dus een afwijking tov de oude situatie.
..de nokkenasketting is dan tov oude situatie (na vlakken) dus langer dan ervoor (minder over te bruggen afstand).

het ging om de klepspeling, daar heeft vlakken geen invloed op.

wat een kromme nokkenas en lagerschalen er nu ineens bij komen doen snap ik niet zo ? :?
 
..de nokkenasketting is dan tov oude situatie (na vlakken) dus langer dan ervoor (minder over te bruggen afstand).
klopt.


het ging om de klepspeling, daar heeft vlakken geen invloed op.

wat een kromme nokkenas en lagerschalen er nu ineens bij komen doen snap ik niet zo ? :?

ooit toen de kop nieuw was. was alles mooi vlak/recht gemaakt dus ook de nokkenaslager mooi in lijn. vervolgens haal men de kop eraf en blijkt de kop 0,20mm 'bol'/krom testaan. de hartlijn nokkenaslager staan dus ook 0,20mm 'bol'/krom.
vervolgens gaat men de kop vlakken maar de hartlijn nokkenaslager blijft dus 0,20mm 'bol'/krom staan. (maw de rechte nokkenas komt met wat spanning in de lagerschalen tedraaien. schijnbaar geen probleem)
 
Laatst bewerkt:
FF OFF TOPIC!!!

Hee Rob,

Aangezien jij uit Den Haag komt, heb jij toevallig mijn Z1000J gekocht, een blauwe??
Ik heb mijn Z1000J jaar tot anderhalf jaar geleden verkocht aan iemand uit Den Haag.

Een blauwe Z1000J, ik kom uit de buurt van alkmaar vandaan.

Gr.
johan

Hé Johan,

Nee dat is niet die van jou.
Mijn Z heb ik gekocht van ene Dennis D. uit Ridderkerk maar er rijdt hier wel nog een andere redelijk orriginele J rond, een (niet Kawa) groene.
Misschioen overgespoten. Stond laatst trouwens te koop.

Die van mij is alleen een J1 blok. Tzit in een A1 frame en komt uit Canada en is in '91 geimporteerd.

Als ik klaar ben met alles, maandje of twee, post ik wel een leuk fotootje met tussenstadia.

GreetZ 8-)
Oude police- Kawa.
 
klopt.ooit toen de kop nieuw was. was alles mooi vlak/recht gemaakt dus ook de nokkenaslager mooi in lijn. vervolgens haal men de kop eraf en blijkt de kop 0,20mm 'bol'/krom testaan. de hartlijn nokkenaslager staan dus ook 0,20mm 'bol'/krom.
vervolgens gaat men de kop vlakken maar de hartlijn nokkenaslager blijft dus 0,20mm 'bol'/krom staan. (maw de rechte nokkenas komt met wat spanning in de lagerschalen tedraaien. schijnbaar geen probleem)

Hier heb ik het met Babo motorenrevisie uit Den Haag over gehad.
De kop was idd wel krom maar de mate hoefde ik mij geen zorgen te maken. Zat binnen de marge. Lijkt mij trouwens dat de nokkenassen nu minder te verduren hebben dan in een kromme kop. Daar krijgen ze constant op hun lazer omdat ze tijdens ronddraaien niet meer geknikt worden.
Klinkt vrij logisch..... of ben ik dan toch blond :?

8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan