Te leen gezocht: DID kettingpons omgeving Groningen

Fiah

MF veteraan
1 jun 2008
2.777
1
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden als ik m'n vraag hier post ipv. te koop gevraagd oid :)

Mijn probleem is als volgt: ik ben vrijdag begonnen m'n kettingset te vervangen, met de aanname dat ik de nieuwe ketting kan laten ponsen door een motorzaak hier in de buurt. Helaas ontbrak het visje van de kettingset (dom dom dom! niet gecontroleerd), en nader navraag bij de motorzaak leerde mij dat er voor deze kettingen helemaal geen visjes zijn?

Nu staat mijn motor in m'n garage met nieuwe ketting/tandwielen, maar ik kan er nog niet mee rijden! M'n oude ketting is natuurlijk doormidden..

Kortom, heeft iemand in de omgeving Groningen (stad) een kettingpons die ik kan lenen om mijn DID 525 X-ring ketting te klinken? Of weet iemand misschien een slimmere oplossing? In ruil voor mijn eeuwige dank en een bosje geraniums / krat bier ;)

edit: de reden dat het mij tot nog toe niet zelf is gelukt zonder kettingpons is dat de schakel een zogenaamde persfitting heeft. Deze heb ik er met geen mogelijkheid op gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik uit dat topic verneem is dat ik #2 op #1 kan fixen door deze ook met een hamer en een dop of iets dergelijks erop te tikken?
full
 
Laatst bewerkt:
yes.
je moet er wel op letten dat je het plaatje niet te ver erop perst, dan zit de schakel te vast.
ik zelf gebruik een tang en een M6 moertje om het plaatje erop te persen.
je perst eerst het plaatje met een tang totdat de pen gelijk ligt met het plaatje.
dan gebruik je het moertje om de plaat verder te persen.
klinken doe ik met 2 hamers.
sla niet teveel op het pennetje want dan word de kop bros.

zoals je in dat topic hebt kunnen lezen, zijn de meningen zeer verdeeld over deze methode, dus de nodige opmerkingen zullen nog wel gemaakt worden.
ik zelf doe het altijd op deze manier en dat is altijd goed gegaan.
 
Dag allen, ik wilde even melden dat het met een griptang en een moertje prima gelukt is. Ik had het eerst geprobeerd met een andere tang maar daar kon ik niet genoeg kracht mee zetten om het plaatje op de pennen te persen. Met de griptang ging dat echter perfect.

Dank! :}

edit: Let erop dat je met de tang aan de achterkant (dus waar al een plaatje op de pen zit) op de pen hebt zitten als je begint! Anders kun je per ongeluk de pen aan de achterkant uit het plaatje drukken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan