Te rijk of te arm mengsel

Tricker89

MF'er
5 jan 2017
53
3
Hoe kun je er achter komen of je motor op een te rijk of arm mengels rijdt? Of misschien wel op de juiste verhouding?

Additionele vraag: Bij vervangen van de std uitlaatdemper met een slip-on en racefilter, is er dan een powercommander nodig? Wat doet deze aanpassing (zonder powercommander) namelijk met je mengsel?
 
Globaal kan je kijken naar de kleur van de punt van je bougies na verloop van tijd. Zwart is te rijk, grijs/wit is te arm en koffie bruin is goed.

Ik denkdat bij kleine aanpassingen veelal de bestaande CDI op basis van de sensor informatie het e.e.a. tot op zekere hoogte gaat bij regelen en de powercommander niet perse nodig is.

Overigens geloof ik niet dat dit soort minimale ingrepen echt het geld waard zijn en kan je beter je geld sparen voor de volgende sterkere machine.
 
Globaal kan je kijken naar de kleur van de punt van je bougies na verloop van tijd. Zwart is te rijk, grijs/wit is te arm en koffie bruin is goed.

Ik denkdat bij kleine aanpassingen veelal de bestaande CDI op basis van de sensor informatie het e.e.a. tot op zekere hoogte gaat bij regelen en de powercommander niet perse nodig is.

Overigens geloof ik niet dat dit soort minimale ingrepen echt het geld waard zijn en kan je beter je geld sparen voor de volgende sterkere machine.


niet doen totaal foute manier
 
Bestaan er motorfietsen die op diesel rijden?

full


Met een Peugeot blok er in.
En origineel aan het begin van de vorige eeuw een lohmann
En een recente Track
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmotorfiets
 
Laatst bewerkt:
eerste antwoord is het enige goeie! Meten met een lambdametertje....

Te krijgen van bijvoorbeeld: MTX-L Wideband O2 Digital Air/fuel Ratio Gauge

Ik heb zo'n ding ook op mn fiets zitten omdat daar nogal eens wat aan geprobeerd wordt en dan is dat heel fijn om te hebben :P

En als je dan iets gemeten hebt kun je ook iets aanpassen wat betreft brandstof toevoer... succes ermee!

Later,

Loek
 
Dat is nou onzin.
:+ :+ :P :P

Een diesel heeft altijd een vaste hoeveelheid lucht .
En de hoeveelheid diesel word ingespoten naar gelang het gaspedaal ingedrukt wordt.


Niet correct.

Een moderne diesel heeft een variabele turbo, die afhankelijk van de vermogensvraag meer of minder lucht naar binnen blaast en bij gas geven (via electronisch gaspedaal) wordt de versnelling van de krukas gemeten en aan de hand daarvan de inspuiting bijgeregeld. Via obd II kan je zelfs realtime de correctie waardes zien veranderen.
 
Niet correct.

Een moderne diesel heeft een variabele turbo, die afhankelijk van de vermogensvraag meer of minder lucht naar binnen blaast en bij gas geven (via electronisch gaspedaal) wordt de versnelling van de krukas gemeten en aan de hand daarvan de inspuiting bijgeregeld. Via obd II kan je zelfs realtime de correctie waardes zien veranderen.
Het is offtopic,
Maar de turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen.
En het toerental vd turbo is dus afhankelijk van het geleverde vermogen en stand gaspedaal.
Daarna komt er pas meer lucht in de cilinders.
Gevolg nog sneller draaien vd turbo.
En in die zin heb je inderdaad een variatie in lucht.
 
Laatst bewerkt:
Ook meten met een wideband lambda is erg lastig vind ik zelf. Je moet eigenlijk op de rollerbank. Heb zelf een setje gemaakt, controller en display, maar heb er niks mee af kunnen stellen op de openbare weg.

Het werkt wel prima, maar ik blijf constant te arm staan en heb te weinig controle met alleen een yoshbox voor de suzuki. Met een powercommander was het waarschijnlijk wel gelukt maar dat is 300 euro die ik liever ergens anders aan uitgeef.
 
Laatst bewerkt:
Het is offtopic,
Maar de turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen.
En het toerental vd turbo is dus afhankelijk van het geleverde vermogen en stand gaspedaal.
Daarna komt er pas meer lucht in de cilinders.
Gevolg nog sneller draaien vd turbo.
En in die zin heb je inderdaad een variatie in lucht.


Nog steeds niet correct. Bij mijn vorige bus bleef de verstelling van de turbo vastzitten, ondanks volgas klom de motor niet eens in toeren. Beetje smeermiddel op de juiste plek en de straatstenen vlogen weer de lucht in.

Echt tijd om je kennis op te frissen.
 
Laatst bewerkt:
Ook meten met een wideband lambda is erg lastig vind ik zelf. Je moet eigenlijk op de rollerbank. Heb zelf een setje gemaakt, controller en display, maar heb er niks mee af kunnen stellen op de openbare weg.

Het werkt wel prima, maar ik blijf constant te arm staan en heb te weinig controle met alleen een yoshbox voor de suzuki. Met een powercommander was het waarschijnlijk wel gelukt maar dat is 300 euro die ik liever ergens anders aan uitgeef.

Dat ligt aan jouw setup.

Neem er 1 die logt want naar display kijken werkt natuurlijk niet op de weg. Als je er niets aan wilt uitgeven dan krijg je ook niets.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan