te rijk / te arm => basisregel?

Speedrider

Die hard MF'er
16 nov 2002
984
0
39
Middelharnis
Ik ben momenteel aan het dynojetten. Ik heb het idee dat hij wat te rijk loopt aangezien het benzineverbruik nog wat aan de hogere kant is (1:11,5).
Maar voordat ik terug de bank op ga, kan ik een grove indicatie waarnemen aan de hand van het lopen van het blok?
Ook wanneer ik het gas vol open draai heb ik het idee dat hij niet aan het vermogen/koppel komt wat hij zou moeten hebben na de aanpassing (open filters), wat ik mede merk aan het minder makkelijk op het achterwiel krijgen rond de 7000 toeren.
Ik hoop dat de mensen die hier veel verstand van hebben willen reageren ;)
 

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.858
6
39
Onder een steen
Ik ben momenteel aan het dynojetten. Ik heb het idee dat hij wat te rijk loopt aangezien het benzineverbruik nog wat aan de hogere kant is (1:11,5).
Maar voordat ik terug de bank op ga, kan ik een grove indicatie waarnemen aan de hand van het lopen van het blok?
Ook wanneer ik het gas vol open draai heb ik het idee dat hij niet aan het vermogen/koppel komt wat hij zou moeten hebben na de aanpassing (open filters), wat ik mede merk aan het minder makkelijk op het achterwiel krijgen rond de 7000 toeren.
Ik hoop dat de mensen die hier veel verstand van hebben willen reageren ;)
Je kan in principe aan je bougie zien of het mengsel te arm, te rijk of redelijk goed in de richting zit.
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
37.152
1.756
www.snelmotoren.nl
CV carbs zijn lastig af te stellen op open filters, omdat het CV deel ook reageert op de open filters. Hiervoor heb je veel ervaring nodig.
 

vroembert

MF veteraan
24 mrt 2003
17.927
930
57
Bezoek site
En je vergeet de naalden, heb vaandaag net de mijne een standje omhooggezet, omdat hij iets te arm liep in het middengebied, het resultaat is een veel beter lopende motor.
 

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
ja maar in principe valt er toch niet veel af te stellen?
sroeiermaat en co-schroef...meer is het toch niet?
Dat zal je nog eens tegen kunnen vallen! ,gasnaald vorm, gasnaald diepte instelling, stationair sproeier, CO schroef, air correctors, mengbuizen, hoofdsproeiers, aanpassing slide-lift hole (gaatje(s)in gasschuiven), gasschuifveren, en luchttoevoer naar filter.
Uiteraard moet alles in de juiste balans met elkaar afgesteld zijn om een goed en bruikbaar vermogen te krijgen.
Zo zie je maar, als je onervaren bent, en je gaat er ff een middagje voor zitten, is het een koud kunstje....... 8-)
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
37.152
1.756
www.snelmotoren.nl
Dat zal je nog eens tegen kunnen vallen! ,gasnaald vorm, gasnaald diepte instelling, stationair sproeier, CO schroef, air correctors, mengbuizen, hoofdsproeiers, aanpassing slide-lift hole (gaatje(s)in gasschuiven), gasschuifveren, en luchttoevoer naar filter.
Uiteraard moet alles in de juiste balans met elkaar afgesteld zijn om een goed en bruikbaar vermogen te krijgen.
Zo zie je maar, als je onervaren bent, en je gaat er ff een middagje voor zitten, is het een koud kunstje....... 8-)
:^
Het lijkt zo simpel dat fuckwerk :)
 

Speedrider

Die hard MF'er
16 nov 2002
984
0
39
Middelharnis
Dat zal je nog eens tegen kunnen vallen! ,gasnaald vorm, gasnaald diepte instelling, stationair sproeier, CO schroef, air correctors, mengbuizen, hoofdsproeiers, aanpassing slide-lift hole (gaatje(s)in gasschuiven), gasschuifveren, en luchttoevoer naar filter.
Uiteraard moet alles in de juiste balans met elkaar afgesteld zijn om een goed en bruikbaar vermogen te krijgen.
Ai, sommige dingen over het hoofd gezien ja |(

Er zit een dynojetje in, dus mengbuizen, gaatje in gasschuif, gasnaald & veren zijn vernieuwd/aangepast naar de testresultaten van dynojet, dus ik neem aan dat daar weinig (lees niks) aan gedaan hoeft te worden.

Moet ik eerst op een dynobank voor een test om echt verder te kunnen of zou ik eens de naald-hoogte kunnen veranderen (is dit verstandig)?
 

Xenon

MF veteraan
17 mrt 2003
1.840
0
56
Uelsen (Dld)
Ik zou zeker eens de kleur van je bougies bekijken. Als jouw vermoeden juist is, zullen ze aan de zijdeglans zwarte kant zijn (=te rijk). Al zegt 't verbruik nagenoeg nix of ie te rijk of te arm staat.

Ter illustratie: Na 't plaatsen van m'n Stage-1 (Gixxer 750W) was 't gif eruit, zoop ie 1:11 (in mix) en liep ie alleen bij hogere buitentemperaturen enigszins acceptabel. Onder de 20 graden werd 't echt rampzalig. M'n bougies waren aardig aan de grijswitte kant. Ik heb toen de middenmaat hoofdsproeiers (120) vervangen voor de (eveneens bijgeleverde) 124-ers. Sindsdien hebben m'n bougies de juiste koffie-verkeerd kleur (...), is het verbruik van 1:11 gedaald naar 1:16 en maak ik me serieus zorgen over de levensduur van m'n achterband, want 't ding sleurt vanaf 6000rpm werkelijk aso 8-) . Altijd, overal en zonder ook maar één (voelbaar) dippie in 't gebied van 1000 t/m 13000 rpm *D .

Dus ik zou zeker de bougies eens checken en daar 'n conclusie aan verbinden, zoals grotere of juist kleinere hoofdsproeiers en/of de naaldhoogte wijzigen. Weet je zeker dat je de naalden op de voorgeschreven hoogte hebt ingesteld? (clip op 3e pos van onder of van boven maakt bij 5 posities véél verschil). Ik deel je mening over de veren, naaldvorm en mengbuizen, aangezien mr. Dyno dat voor je heeft uitgevogeld. Kom je er dan nog niet uit, dan lijkt me een run de enige juiste oplossing voor je probleem.

Succes!
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
37.152
1.756
www.snelmotoren.nl
Ik zou zeker eens de kleur van je bougies bekijken. Als jouw vermoeden juist is, zullen ze aan de zijdeglans zwarte kant zijn (=te rijk). Al zegt 't verbruik nagenoeg nix of ie te rijk of te arm staat.

Ter illustratie: Na 't plaatsen van m'n Stage-1 (Gixxer 750W) was 't gif eruit, zoop ie 1:11 (in mix) en liep ie alleen bij hogere buitentemperaturen enigszins acceptabel. Onder de 20 graden werd 't echt rampzalig. M'n bougies waren aardig aan de grijswitte kant. Ik heb toen de middenmaat hoofdsproeiers (120) vervangen voor de (eveneens bijgeleverde) 124-ers. Sindsdien hebben m'n bougies de juiste koffie-verkeerd kleur (...), is het verbruik van 1:11 gedaald naar 1:16 en maak ik me serieus zorgen over de levensduur van m'n achterband, want 't ding sleurt vanaf 6000rpm werkelijk aso 8-) . Altijd, overal en zonder ook maar één (voelbaar) dippie in 't gebied van 1000 t/m 13000 rpm *D .

Dus ik zou zeker de bougies eens checken en daar 'n conclusie aan verbinden, zoals grotere of juist kleinere hoofdsproeiers en/of de naaldhoogte wijzigen. Weet je zeker dat je de naalden op de voorgeschreven hoogte hebt ingesteld? (clip op 3e pos van onder of van boven maakt bij 5 posities véél verschil). Ik deel je mening over de veren, naaldvorm en mengbuizen, aangezien mr. Dyno dat voor je heeft uitgevogeld. Kom je er dan nog niet uit, dan lijkt me een run de enige juiste oplossing voor je probleem.

Succes!
Lees dat topic van KJ eens.
Ik wil die van jouw wel eens op de bank zien :)
 

Xenon

MF veteraan
17 mrt 2003
1.840
0
56
Uelsen (Dld)
Lees dat topic van KJ eens.
Ik wil die van jouw wel eens op de bank zien :)
KJ :?

Nou, ik zou 'm zelf ook wel eens op de bank willen zien. Ik ben ook nog steeds op zoek naar 'n gaatje om van je augustusseptemberaanbieding gebruik te kunnen maken. Die afstand is niet zozeer 't probleem. Wel de tijd die ik ervoor moet uittrekken ;( .

Maaruh... proef ik daar enige scepsis? *D
 

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
Als je denkt dat bij monteren van een dynojet/factory kit, en als je de instructie exact opgevolgd hebt, een feilloos resultaat krijgt, dan zit je er naast.
Ik heb nog nooit (maar dan ook echt nog nooit) een kit niet na hoeven te stellen na een testrun!, de verschillen zijn weleens zo groot dat ik sproeiers/naalden moet gebruiken die helemaal niet in de kit zitten om het beste resultaat te krijgen.
 

Xenon

MF veteraan
17 mrt 2003
1.840
0
56
Uelsen (Dld)
Om eerlijk te zijn denk ik dat NIET ;) . Er staat ook dat de opgegeven instellingen een goed uitgangspunt is. En ik verwacht ook eigenlijk wel dat er nog verbeteringen mogelijk zijn.

Maar als ik (ff plat uitgedrukt) nog wat te zeiken zou willen hebben over 't huidige lopen van m'n Soes, dan zou ik totaal nix kunnen opnoemen. Het ding loopt gewoon fantastisch. En idd volgens de opgegeven instructies. Ik kan me dan ook nauwelijks voorstellen dat ie voelbaar nog beter zou kunnen lopen. Maar ik ga 'n eventuele verrassing niet uit de weg *D .

Zeg maar dat ik met de basisinstelling zes goeie in de lotto heb, maar dan misschien zonder reservegetal.

Nu de echte lotto nog B| ...

Wat ook zal meespelen is het feit dat ik 'm voorheen nooit goed aan het lopen heb weten te krijgen :( . Het is misschien dus ook maar wat ik gewend was :X .

Die run komt er. Is 't niet vroeg, dan is 't maar laat ;( .