te rijke afstelling

nicopiercing

MF'er
8 mrt 2004
168
0
s-heerenberg
heb het gevoel dat mijn kawa teveel te drinken krijgt. verbruikt volgens mij de laatst tijd meer benzine. als ik effe een paar keer flink aan het gas draai en daarna de gashendel weer met rust laat spuugt tie een blauwe walm. t stinkt ook naar benzine.
 
Als je filter vuil is krijgt hij te weinig lucht en te veel benzine.
Anderhalf jaar?..............dat is fijn maar hoeveel kilometers is belangrijker, een luchtfilter bederft niet maar wordt door gebruik smerig :)
 
Een te rijk mengsel heeft zeker wel te maken met je luchtfilter, b.v als die verstopt of vervuild is (onvoldoende lucht om alle benzine te verbranden)
Ook een te hoog benzinenivo in je carbs of een vastzittende vlotternaald veroorzaakt een te rijk mengsel.

succes

jb37 was me voor, heeft wel gelijk
 
soortgelijk probleem had ik ook;

Na het monteren van een open uitlaat op m'n CB-1 lag er na 5 min. stationair draaien een 'streep' brandstof op de grond achter de motor. Naar later bleek, lag een van de hoofdsproeiers los in de carburateur..
 
kweet niet. sinds ik een open demper gemonteerd heb kan die t er makkelijker uitspugen en is het me voorheen nooit opgevallen.
Kijk! Een open demper zorgt voor minder tegendruk in de uitlaat. Hierdoor komt er bij het spoelen (wat inlaatlucht direct de uitlaat in om de cilinderkamer 'schoon' te blazen) veel meer lucht (mengsel met benzine) in de uitlaat. Als de uitlaat koud is zal dit niet verbranden, maar gewoon uitgespuugt worden!

Waarschijnlijk knettert de uitlaat ook een beetje bij afsluiten van het gas bij bijvoorbeeld een snelwegafrit.

Oplossing: De motor opnieuw afstellen op een dynobank!
 
Kijk! Een open demper zorgt voor minder tegendruk in de uitlaat. Hierdoor komt er bij het spoelen (wat inlaatlucht direct de uitlaat in om de cilinderkamer 'schoon' te blazen) veel meer lucht (mengsel met benzine) in de uitlaat. Als de uitlaat koud is zal dit niet verbranden, maar gewoon uitgespuugt worden!

Waarschijnlijk knettert de uitlaat ook een beetje bij afsluiten van het gas bij bijvoorbeeld een snelwegafrit.

Oplossing: De motor opnieuw afstellen op een dynobank!
Spoelen????????.........ik wist niet dat deze vraag over een tweetakt ging?????
En wat betreft blauwe rook...........dat is olieverbruik


BLAUW>OLIE
ZWART>TE RIJK MENGSEL
WIT>KOELVLOEISTOF
ANDERE KLEUR>HIJ STAAT AF TE FIKKEN
 
Spoelen????????.........ik wist niet dat deze vraag over een tweetakt ging?????

Ja ook bij een 4takt heb je spoeling, de uitlaatgassen gaan met een bepaalde snelheid de cilinder uit en zuigt daarbij het nieuwe mengsel aan en met een open demper kan er meer mengsel door de uitlaat verdwijnen.

Je inlaatklep voordat de zuiger in het bovenste dode punt is en voordat de uitlaatklep gesloten is (klepspoeling / klepoverlap)
 
Ja ook bij een 4takt heb je spoeling, de uitlaatgassen gaan met een bepaalde snelheid de cilinder uit en zuigt daarbij het nieuwe mengsel aan en met een open demper kan er meer mengsel door de uitlaat verdwijnen.

Je inlaatklep voordat de zuiger in het bovenste dode punt is en voordat de uitlaatklep gesloten is (klepspoeling / klepoverlap)

lijkt mij dat de inlaat klep pas open gaat nadat zuiger de uitlaatslag gemaakt heeft, zodra zuiger dan weer naar beneden gaat voor de inlaatslag zou uitlaatklep dicht gaan, dan zou die eerder uitlaatgas terug zuigen dan vers mengsel weg blazen, of zie ik dat nu verkeerd :? :?
 
lijkt mij dat de inlaat klep pas open gaat nadat zuiger de uitlaatslag gemaakt heeft, zodra zuiger dan weer naar beneden gaat voor de inlaatslag zou uitlaatklep dicht gaan, dan zou die eerder uitlaatgas terug zuigen dan vers mengsel weg blazen, of zie ik dat nu verkeerd :? :?

Nee, de inlaatklep opent zich al voordat de zuiger in het BDP is en de uitlaatklep sluit zich na het BDP. Ze overlappen elkaar (zoek maar eens de specificatie van de kleptiming van jouw motorfiets)

Als het mengsel ontstoken is dan heb je een grote drukstijging in de cilinder en tijdens de uitlaatslag moet het ontbrande mengsel naar buiten langs de uitlaatklep met een hoge snelheid (De inlaatklep is nog gesloten dus het verse mengsel moet nog gevormd worden) en als je dan de inlaatklep opent voordat die snelheid helemaal weg is heb je een venturi effect zoals in je carb (de snelheid van het uitlaat gas in het uitlaatkanaal van de cilinderkop is hoger dan de snelheid van het nieuwe mengsel). Je zuigt vers mengsel aan waardoor je een hogere vullingsgraad hebt.

Als je het doet zoals jij het zegt dan heb je nog een ander probleem, er blijft altijd een beetje ontbrand mengsel op een bepaalde druk in de cilinder op die manier waardoor je tijd verliest tijdens je inlaatslag om vers mengsel aan te zuigen, het ontbrande mengsel moet zich eerst ontspannen (kost tijd) en daarna heb je pas een pompwerking.
 
Laatst bewerkt:
Nee, de inlaatklep opent zich al voordat de zuiger in het BDP is en de uitlaatklep sluit zich na het BDP. Ze overlappen elkaar (zoek maar eens de specificatie van de kleptiming van jouw motorfiets)

Als het mengsel ontstoken is dan heb je een grote drukstijging in de cilinder en tijdens de uitlaatslag moet het ontbrande mengsel naar buiten langs de uitlaatklep met een hoge snelheid (De inlaatklep is nog gesloten dus het verse mengsel moet nog gevormd worden) en als je dan de inlaatklep opent voordat die snelheid helemaal weg is heb je een venturi effect zoals in je carb (de snelheid van het uitlaat gas in het uitlaatkanaal van de cilinderkop is hoger dan de snelheid van het nieuwe mengsel). Je zuigt vers mengsel aan waardoor je een hogere vullingsgraad hebt.

Als je het doet zoals jij het zegt dan heb je nog een ander probleem, er blijft altijd een beetje ontbrand mengsel op een bepaalde druk in de cilinder op die manier waardoor je tijd verliest tijdens je inlaatslag om vers mengsel aan te zuigen, het ontbrande mengsel moet zich eerst ontspannen (kost tijd) en daarna heb je pas een pompwerking.


dat bedoel ik, is al veel te lang geleden dat ik dat op school heb gehad, ik moet ook gewoon bij compressoren blijven, ieder z'n vak! tnx voor de uitleg
 
Terug
Bovenaan Onderaan