Te snel knipperen?

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
2
Ik heb een tijdje terug andere knipperlichten op m'n Fazer 1000 gezet (12 volts, geen Leds dus) Sinds kort knippert ie aan de rechterkant af en toe een stuk sneller. Lampjes zijn niet kapot, links werkt alles prima. Wat kan het probleem zijn?
 

Dirkie

MF veteraan
28 dec 2003
1.426
1
41
Haarlem
Als er iets sneller gaat knipperen, komt dat meestal doordat er een lampje even niet meedoet. Heb ik ook gehad op m'n motor... beetje gaar contactje. Ik zou het eerst daar even in zoeken.
 

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Ik dacht juist dat ie sneller ging knipperen bij lagere weerstand (hogere stroom) en zou dus denken dat er een lampje met iets te hoog wattage inzit?
 

Dirkie

MF veteraan
28 dec 2003
1.426
1
41
Haarlem
Nope, schoef maar een lampje uit een van je knipperlichten...

Rechtsvoor eruit -> Knipper naar rechts aan -> Rechtsachter veer sneller..



Ik dacht juist dat ie sneller ging knipperen bij lagere weerstand (hogere stroom) en zou dus denken dat er een lampje met iets te hoog wattage inzit?
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
2
Hm.... maar dan zou één van de lampjes af en toe niet mee moeten doen??

Da's nou juist het gekke. Ze doen het alletwee. Ik zal es kijken of de lampjes van het goeie wattage zijn, al verklaart dat niet waarom ie het af en toe wél goed doet.
 

Bear

MF veteraan
27 apr 2004
1.104
0
40
Aidelaide , South Australia
Bezoek site
Je bouwt toch ergens een verschil op kwa weerstand. Kontakten goed controleren. Geoxideerden schoentjes/ kontakten. Een bijna los kontakt krijg je af en toe vonk over slag blijft lampje het wel doen maar door overslag hoger watage. De conectorren goed bekijken willen wel is rot zijn. Gewoon eventjes de tijd nemen kappen eraf, knippertje aan en dan lekker gaan trekken, duwen etc aan de kabelboom en anderen dingen. succes.
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
2
Hij bedoelt dat, als het wattage te laag is, het relais in de fout gaat, zoals bv. met LED's.

Maar dat verklaart nog steeds niet waarom links exact dezelfde lampjes prima werken en rechts af en toe ook????
 

Meangreen

MF veteraan
19 mrt 2004
1.623
1
48
Leusden
Heb 't zelfde probleem gehad met m'n vorige bike....
Wattage achter moet gelijk zijn aan de Wattage voor dus,
10Watt voor =10Watt achter en "Voila" opgelost. *D
 

Nijlpaard

MF veteraan
26 feb 2002
21.967
36
45
Wissel de lampjes eens om van links naar rechts en kijk of het probleem ook wisselt. Als dit het geval is dan licht het aan je lampjes.

Zo nee, heb je in ieder geval weer een onderdeel geelimineerd als zijnde de probleemveroorzaker.
 

Bear

MF veteraan
27 apr 2004
1.104
0
40
Aidelaide , South Australia
Bezoek site
Met weerstand klooien heeft toch enkel zin als wattage te hoog is (W=V*I & V=I*R)

:?
:?
Als een weerstand parallel zet dan wordt de totaal weerstand kleiner en dus ook het vermogen. Daarom mag je ook nooit teveel speakers op je streotje prikken anders verkleind de weerstand van de speaker zich bijna tot 0 en zegt je eindtrapje poef. maar dat is een ander verhaal.....
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.904
282
53
oirschot
Het probleem zit in de tolerantie van de lampjes.
Ik heb eens hetzelfde probleem gehad. Op de lampjes staat 21watt, maar als je gaat meten blijkt dat het ene lampje 10 watt en het andere 25 watt is.
Koop een paar losse lampjes en verwissel deze totdat het wel goed is.
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
2
Probleem deel 2......

Heb net alles nagelopen. Lampjes verwisseld (alleen voorzijde, voor de achterkant moest ik alles slopen...) alle contacten nagelopen en ingespoten.

Met contact aan, motor uit, knippert alles zoals het hoort.

Als ik de motor start begint het snelle, onregelmatige, knipperen weer. Af en toe een aantal seconden snel, dan weer normaal, dan weer snel en alleen rechts.


??????????????????????????????????????
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Bij de meeste systemen betekent sneller knipperen een te zwaar lampje of parallel-verbruik (stroomlekkage in vervuilde/ geoxideerde fitting of een lampje dat binnen in de fittinghuls inwendige sluiting maakt tussen een aanvoer-pootje en de bus.

Maar: ook een te hoog oplopende boordspanning veroorzaakt extra verbruik daar en dan kan het tempo ook oplopen.

Zet er dus eens even een voltmeter op.
 

SgeraldV

MF veteraan
25 apr 2003
1.977
0
51
Vlakbij Nijmegen
www.svcontact.com
Ik denk dat je spanningsregelaar het af en toe laat afweten. ff met een voltmeter de laadspanning controleren. tussen en 144V en 14.8V bij 3000 tpm dan zit je goed.
Bij beduidende afwijking van deze waarden tijdens het snellere knipperen duidt op een defecte spanningsregelaar.
 

CatchDude

MF veteraan
12 apr 2003
6.023
0
Arnhem
Probleem deel 2......

Heb net alles nagelopen. Lampjes verwisseld (alleen voorzijde, voor de achterkant moest ik alles slopen...) alle contacten nagelopen en ingespoten.

Met contact aan, motor uit, knippert alles zoals het hoort.

Als ik de motor start begint het snelle, onregelmatige, knipperen weer. Af en toe een aantal seconden snel, dan weer normaal, dan weer snel en alleen rechts.


??????????????????????????????????????
Ik heb dus precies het zelfde. Mij werd dus ook aangeraden een ander knipper relais aan te schaffen, of met weerstanden te gaan kloten. Het had eits te maken met dat een draaiende motor meer "stroom" levert als hij draait (de dynamo dan) dan de acu op zichzelf, met de motor uit dus...
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
2
De fiets is nog geen twee jaar oud, starten etc. gaat allemaal als gebruikelijk. De problemen kwamen bij het monteren van die nieuwe knippers. Een kaduke spanningsregelaar lijkt me dus nog een tikje te vroeg....

Ik ga dus een ander knipperlichtrelais proberen. Iemand een suggestie wat ik er op zou kunnen zetten?
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.904
282
53
oirschot
Te hoge spanning lijkt me onwaarschijnlijk.
Ander had je aan beide zijde hetzelfde.
raw links en rechts werken op hetzelfde relais. je moet het probleem zoeken na het relais, dus in je bedrading ,lampjes en fittingen
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
2
Ik heb de hele bedrading nagelopen. Alle lampjes (uiteindelijk) verwisseld. Contacten schoongemaakt(bleek nergens nodig, geen aanslag oid) en ingespoten met contactspray. Relais losgehaald en de contacten wat verbogen, om zeker te zijn dat ze contact maakten met de stekker. Maakt allemaal niets uit. Tijdens het knipperen aan alle draden getrokken, om eventuele breuken oid. te vinden. Niets.

Als de spanningsregelaar een probleem geeft, dan had ik volgens mij allang andere problemen moeten hebben. Dat gedoe met die knippers duurt al maanden. Lichten branden op normale sterkte, starten is normaal en de accu wordt niet warm oid.

Ik denk nog steeds dat het relais het probleem geeft.
 
Laatst bewerkt:

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
2
Hmm.... daar had ik nog niet naar gekeken.

Gek genoeg: vandaag gereden en geen enkel probleem........