Te strak leren combi-jack of niet?

Lbg

Die hard MF'er
7 nov 2002
301
0
Amersfoort
Ik ben bezig met de aankoop van een nieuw leren combi-jack aangezien ik mijn huidige door heeeeeeeel slecht advies van de verkoper veeeeeeels te groot heb gekocht. Was mijn eerste jack, ik toen nog onervaren |( Is al een tijd terug en toen werd er al gezegd dat ik niet meer kon ruilen (waren laatste modellen).
Hij verkocht mij maat 56 nu blijkt dat ik 50 moet hebben.

"Ja, maar je wil er toch een trui onder kunnen doen"

Hij vergat erbij te zeggen hoe warm je het zonder trui in leer al niet hebt :( In het begin ging het nog wel, maar zoals ik heb geweten rekt leer steeds meer uit.

Nu is mijn vraag, maat 50 zit heel goed strak, heb nog wat ruimte bij oksels als ik in stuurhouding ga zitten op racer, maar er zitten toch nog wat plooien in. Maat 48 van hetzelfde jack zit echt volledig strak zonder plooien (a la gp-coureur) maar knelt behoorlijk onder mijn oksels. Zou dit ook nog gaan meerekken? Heb me er al goed in verdiept aangezien ik niet nog een keer een miskoop wil doen, maar te strak moet ik natuurlijk ook weer niet hebben.

Ik zou de maat 50 nemen omdat ik denk dat jij nu zoiets hebt van: "Mooi niet! Dan maar pijn in m'n ballen!"

Te klein is ook niet lekker, en van 56 naar 50 is al een leuk verschil toch? Vraag het anders gewoon.. :?

Succes ermee.

Onder je oksels?? Denk niet dat dat heel veel mee gaat rekken, omdat het daar toch meestal vrij stug gestikt is. Dus ik zou lekker voor die 50 gaan! Op een kange rit, of 's avons kan het ook in leer best koud zijn op de motor hoor, dus dan kan je er inderdaad nog wat onder aan doen. Ok, een dikke trui is misschien te veel van het goed, maar ik doe er meestal wel een coltrui onder aan en een t-shirt. Dunne laagjes iig!

GroetjeZ!

Jethro

Stomme vraag misschien, maar dat weet de verkoper toch? Of ga je terug naar dazelfde als je er al een keer een slechte ervaring hebt?

Ligt eigenlijk aan hoeveel je bier drinkt (na het rijden!), want dan past maat 48 na een paar jaartjes niet meer.
(Maar dan gebruik je dat oude pak als back-up 8-) )

Pak van leer rekt eigenlijk niet echt. Het gaat zich echter wel enigzins vormen naar waar het omheen zit (you dus). Het mag dus wel lekker aansluiten maar zeker niet knellen, dat kan behoorlijk gaan irriteren en er toe leiden dat je binnenkort weer een andere moet gaan halen.

suc6 ermee

neem anders effe iemand mee die er wat meer kijk op heeft en waar je meer vertrouwen in hebt dan de verkoper. (die is meestal vooral "de verkoper")

ik ging voor maar 50 als ik jou was.
zoals hierboven al gezegd, leer vormt wel, maar rekt niet mee.
je moet je nog wel enigzins kunnen bewegen en het moet ook niet zo zijn als je eens zwaar getafeld hebt je hem niet meer dicht krijgt.

succes met beslissen ;)
krijgen we nog een foto te zien als je een beslissing hebt gemaakt?

en maat 52?
of 54?

ik vind het verschil tussen 50 en 52 al behoorlijk, de 50 zit mij perfect, de 52 zit veel te los. Dus hoe kan je voor een 56 gegaan zijn?

En combi's zijn niet gemaakt om truien onder te dragen.

leer rekt wel degelijk! door dat het soepeler wordt, gaat het zeg maar hangen...je pak moet niet echt mega strak zitten,maar bij twijfel zou ik toch echt de strakste nemen(tenzij je blauw aanloopt natuurlijk!)

Mijn vriend heeft laatst een nieuw pak gekregen...trok de 52 aan die zat hem mooi, de 50 zat hem echt strak. Gelukkig heeft hij de 50 genomen want die zit hem nu super, die 52 had hem nu een pamper kont bezorgd!
Ik heb zelf ook net een nieuw pak, maatje 40 kwam ik te gemakkelijk in, maatje 38 met grof geweld....paar keer thuis aan gehad, eerste paar keer stuntelig op de motor gestapt omdat het pak zo strak zat, en nu? Hij zit perfect!!Je moet er wat voor over hebben, bloed uitstorting misschien, maar dan heb je ook wat....zeg nou zelf, je wil toch geen pak met een pamper kont?

Dus neem lekker de kleinste....want leer rekt wel degelijk uit!!!!!

Kheb net een dag mijn nieuwe pakkie en zit mega strak... Hij was ook 2 maten kleiner dan m'n vorige omdat die veels te groot was! Had ook een andere gepast, maar de lengte van deze broek was gewoon een stuk beter tsja, korte pootjes :X . Ook het jasje paste beter...

dussss khoop dat een strak pak beter is O-) ik wacht met smart :9

ow, shit, had de vraag ff niet goed gelezen |(
Denk dat het handiger is om een strakker jassie te doen, had 't namelijk ook bij mijn vorige jassie (was dan geen sportjassie maarja) kon ook niet echt m'n armpjes en dus geen oksels bewegen, nu kan ik zelfs met 3 truitjes eronder bewegen! en zwaaien, erg belangrijk ;)

Laatst bewerkt:
ligt er beetje aan waar ie gekocht gaat worden, als iemand iets 1x heeft gedragen en t gaat onwijs knellen wordt t nog wel teruggenomen hoor. aan de andere kant, onder de oksels, zoals eerder gezegd zitten de stiksels, dat gaat niet echt oprekken
leg aan de verkoper uit dat je al eerder problemen met pak hebt gehad en of je m eventueel mag omruilen voor maatje groter. lief lachen dan werkt dat wel ;)

zou voor de strakke gaan, als ie te los zit kan ie dus ook gaan schuiven als je op je bek gaat en loop je de kans er schaaf/brandwonden aan over te houden, beetje ala spijkerbroek :(

Maarre als het koud wordt kan je er beter een kunstof Teamjack overheen aandoen lkkr warm en toch veilig :)

* teamjack: zo'n jasje met het merk van je moto dr op oid ;)

Leer rekt dus wel degelijk..maar bij een nieuw pak vrij lang.

Vooral in het begin heb je zoiets van jezus te klein gekocht en nu denk ik hmm een maatje minder had ook wel gekund.

Kijk zolang jij je knieen nog lekker kan gooien en je armen lekker kunnen sturen en je bloed wordt niet afgekneld en zit toch strak..kopen. Maar je kruis in het pak moet niet behoorlijk eerder eindigen dan waar jouw kruis begint..te kort dus..

Dainese valt gemiddeld wat kleiner

Whoo, thanx voor alle reacties :} Ff voor de duidelijkheid, het gaat dus om een combi-jack, combi-broek heb ik al (later gekocht in de goede maat en dat is een 50).

Waarom ik toen voor een 56 ben gegaan was puur onervarenheid en ik daarvoor altijd een lang textiel jack droeg en dat strakke van race-combi's totaal nieuw voor mij was. Vond 56 al strak vergeleken met textiel. En toen ie net nieuw was was ie ook zeker een stuk strakker. Maar goed het verhaal is nog wat gecompliceerder.

Toen ik het jack kocht was het een model van vorig jaar (kocht hem in 2003, model is dus van 2002). Daarom was ie ook goedkoper. Punt is dat ik eigenlijk geen ander model wil. Ik vind het gewoon een bloedgeil jack :9 Ik heb gekeken naar ik weet niet hoeveel andere leren combi-jacks maar ik wil gewoon dezelfde, maar dan in maat 48 (ga toch voor de 48). Grote probleem is nu dat ik hem in heel Nederland niet meer kan vinden. Contact opgenomen met Evolution Nederland, hadden hem ook niet meer liggen. Ben al bij diverse Evolution dealers geweest. Sommige hebben nog wel oude modellen hangen maar niet dezelfde kleur of alleen grote maten ;( Onlangs dealer gevonden die oude modellen had maar in andere kleur en toen 50 met 48 vergeleken. Ik heb besloten de rest van de dealers maar per telefoon af te werken, vandaar dat ik nu zeker wil weten welke maat ik het beste kan nemen. Het is gewoon een schaars jack. De Evolution-dealer toertocht was leuk, maar gaat me anders wel erg veel tijd kosten :+

Zie hieronder piccie van jack. Ik zoek dus dit model (er is ook een model zonder die "ribben" op de voorzijde waarin ik anders ook wel geinteresseerd ben) Als iemand hem kwijt wil of er ergens een weet te hangen mail me ff! Mijn dank is groot!

full

Greetz,

Frank

Heel herkenbaar dit. Mijn pak (54) vind ik nu ook wat groot eigenlijk. Als ik op de motor zit sluit het mooi aan op de knieën en aan de kont. Als ik rondloop heb ik echter wel degelijk een pamper-kont en knots-knieën ;)
Toen ik de 52 aanhad voelde ik me echt gevangen, mijn schouders werden naar onder gedrukt en mijn broek was veels te kort. Moest ik nu opnieuw voor die keuze staan zou ik toch voor de 52 gaan.

Btw ik ben lang en smal, 1m91 en 83kg en de combi is van Alpinestars (want verschillende merken zijn idd verschillende maten)

Heel herkenbaar dit. Mijn pak (54) vind ik nu ook wat groot eigenlijk. Als ik op de motor zit sluit het mooi aan op de knieën en aan de kont. Als ik rondloop heb ik echter wel degelijk een pamper-kont en knots-knieën ;)
Toen ik de 52 aanhad voelde ik me echt gevangen, mijn schouders werden naar onder gedrukt en mijn broek was veels te kort. Moest ik nu opnieuw voor die keuze staan zou ik toch voor de 52 gaan.

Btw ik ben lang en smal, 1m91 en 83kg en de combi is van Alpinestars (want verschillende merken zijn idd verschillende maten)
Gaat het pak jou om het poser gedrag dan?
Zolang het op de motor perfect zit, en tijdens het lopen iets ruimte heeft maakt dat toch niks uit :?

Gaat het pak jou om het poser gedrag dan?
Zolang het op de motor perfect zit, en tijdens het lopen iets ruimte heeft maakt dat toch niks uit :?

laat je niet teveel opnaaien met het "koop maar te klein want dat komt wel goed" ! er zitten grenzen aan het groeien.

ik zou een pak passen met alleen een boxer aan en meer niet. dan moet ie precies goed zitten. bij twijfel dan een andere pak (merk) nemen, niet verder met de maat gaan klooien. als je gaat rijden zal toch nog een t-shirt en/of iso-undies erbij aanhebben voor wat meer comfort. echt warm zijn ze nou ook weer niet die leren pakkies ;-)

een aantal aandachtspunten die me net binnenschieten :

- pak moet rondom goed aansluiten maar niet super-super-strak zitten (je hebt alleen nog die boxer aan rememeber, later kun je daar dan nog iso undies bij aandoen). het mag nergens echt knellen. je kan knellende pakken binnen grenzen wat ruimer krijgen door ze een keer goed nat te maken en dragend te laten drogen. daarna goed insmeren met leervet en hij zal een stuk soepeler zijn. het rekken van een pak is echter niet iets wat je binnen een dag geregeld hebt !

- lengte van de armen moet goed zijn en de mouwen moeten niet TE strak zitten op je onderarmen. als je flink aan het gassen gaat zullen je onderarmen nog een beetje opzwellen zodat je daar meer druk gaat krijgen.

- lengte van de broek moet goed zijn. let op de plaats van de kniestukken. over het algemeen zit er een richtnaad die over het midden van je knieschijf moet lopen als je gebukt zit. als je knieen niet goed zitten kun je niet lekker raggen ! het kruis moet ook goed blijven zitten en niet teveel naar buiten komen als je door de knieen gaat, anders wordt je min of meer naar achteren gedrukt als je de knietjes naar buiten brengt. de onderkant van de broek moet niet op de "vouw van je enkel" zitten anders gaat dat daar knellen.

en verder veel suc6 met de keuze !
ow, als laatste, trek het pak daarna ook eens aan met een aantal extra kledingstukken aan. probeer hem ook met een (beoogde) rugprotector. ook dan moet ie natuurlijk goed blijven zitten.

Heb zaterdag net een nieuw pak gekocht.

Had ook een tijdje een 56 geleend van de buurman, en heb nu een 50 gekocht. Weet dus hoe het voelt. Ik heb bij een aantal zaken een 52 gepast. Maar ben uiteindelijk toch uitgekomen op een 50. Kan natuurlijk ook aan het merk liggen. Ik heb nu een MQP maat 50, maar van Richa en Lookwell heb ik een 52 aan gehad.

De MQP zit wel lekker strak, maar net niet te. Zit nu nog wel wat onprettig, maar niet echt SM-praktijken of zo. Voel me er wel goed in, maar ga er vanuit dat ie nog iets vormt/rekt. Het doet nu geen pijn of zo hoor, dat zou te erg zijn.

Kortom: flink strak is oke, als het maar geen pijn doet en je niet blauw aanloopt.

Succes!!!

Die pamperkont en knotsnkieen :P hoort dat niet zo :?
Ik heb daar alleen last van als ik me jas los van me broek ritz

Nadat ik mijn pak had gekocht had ik rode striemen onder mijn oksels omdat het pak daar knelde, ff doorbijten hij zit nu perfect ;)

Die pamperkont en knotsnkieen :P hoort dat niet zo :?
Ik heb daar alleen last van als ik me jas los van me broek ritz

Precies! Je koopt toch een pak om mee op de motor te zitten/rijden, niet om mee te paraderen langs terrasjes?? Baseer daar dus je keuze op. Leer rekt wel uit maar het rekt niet terug, dus klotsknieën en pamperkonten zullen er altijd in komen te staan.

Terug
Bovenaan Onderaan