(te) strakke helm

Visje

MF'er
9 mrt 2002
82
0
Eindhoven
Ik heb een tijdje terug een helm (een Shark) gekocht en daar rij ik nu al weer een aantal lessen mee. Maar nu merk ik dat als ik langer les heb, dat de helm toch wel heel erg strak zit rond het voorhoofd. Als ik 'm meer dan een uur op heb, dan heb ik een beurs en rood voorhoofd, wat tijdens het rijden ook zeer doet.

Kan de helm nog beter naar mijn hoofd gaat zitten met de tijd? Kan ik iets aan de helm aanpassen?
Ik hoop wel dat het op te lossen is, want zoals het nu is kan en wil ik er geen langere ritten mee gaan maken. :(
 
Normaal gesproken gaat de helm wat meer naar je hoofd vormen en gaat ie na verloop van tijd ook beter zitten. Aangezien ik lees dat je nog lessen neemt, heb je het ding nog te weinig op je hoofd gehad om goed te kunnen vormen naar je (voor)hoofd.
 
Het is belangrijk dat de helm goed past en in het begin heb je het idee dat je hooft een beetje klem zit, maar dat moet met de tijd beter gaan zitten maar asl het pijn doet heb je mijns inziens de verkeerde helm gekocht.
 
De helm gaat vanzelf beter zitten.
Ook ik heb het nog weleens met me nieuwste helm. Die heb ik sinds 2-de paasdag en zit me ook nog weleens niet lekker op het voorhoofd en bovenste kaakbeen.

Zou je een ruimere helm hebben gekocht en hij gaat zich vormen/uitlubberen naar je hoofd, heb je er niet veel aan als je valt.

Ik schuif af en toe ff om de drukpunten beetje rust te geven.

succes

Edit: even "en" toegevoegd om tegen te gaan dat ik erg dom overkom met me kaakbeen bij me voorhoofd ;)
JK: dank u })
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helm gaat zich vanzelf wat meer naar je hoofd vormen. Maar is wel een kwestie van hem wat vaker en langer dragen.
 
Doorgaans zit een helm goed als je een kauwbeweging met je kaken kan maken zonder direct je wangen open te bijten. :?

Bijt je dus op je wangen, zit ie te strak. ;(

mssl
 
Doorgaans zit een helm goed als je een kauwbeweging met je kaken kan maken zonder direct je wangen open te bijten. :?

Bijt je dus op je wangen, zit ie te strak. ;(

mssl

Dat wang bijten wordt vanzelf minder.
Ik zat met een heel zunig bekkie in me helm en moest zorgen dat me wangen niet tussen me kaken kwamen. Werd beetje dik ook.
Dat is nu helemaal weg.

Ik heb persoonlijk liever een helm die goed (te) strak zit in het begin als ééntje die lekker zit in het begin en dus al snel niet meer, omdat ie te ruim is geworden.
 
Ik vond mijn helm tijdens het lessen ook (te) strak. Nu zit de helm gewoon lekker strak.
Duurt gewoon een tijdje voordat de voering goed gevormd is.
 
Dat van die wangen is dikke onzin, dat zijn dan alleen de wangstukken die te strak zitten.
Als ik ga kouwen met helm op dan bijt ik ook op mn wang, terwijl de helm verder uitstekend zit!
 
Op vrijdag 21 juni 2002 12:02 schreef Lage CB het volgende:
De helm gaat vanzelf beter zitten.
Ook ik heb het nog weleens met me nieuwste helm. Die heb ik sinds 2-de paasdag en zit me ook nog weleens niet lekker op het voorhoofd bovenste kaakbeen.

Jij zit wel heel raar in elkaar he? Heb jij je kaakbeen bij je voorhoofd zitten? :+

Wat bij mij trouwens zeer deed tijdens het lessen was dat plastic oortje voor de portofoon... dat ging zoveel pijn doen joh... AUW :)
 

Ik heb een dikke kop en had toen ook net mijn helm nieuw. Toen ik 'm op zette stond de helm bijna op springen.. hehe neuh dat viel wel mee, maar dat oortje deed na verloop van tijd gewoon zeer. :) Wat betreft het kauwen : Was hier ook eerst dat ik op mijn wang beet, maar nu vreet ik altijd een kauwgompie onderweg en nergens last van...
 
JK: Je hebt zeker een helm zonder oor uitsparingen?
Tijdens lessen kocht ik mijn helm ook, maar had dankzij die ooruitsparingen nergens last van.
Op en af doen was wel een ramp, maargoed... :)
 
JK: Je hebt zeker een helm zonder oor uitsparingen?
Tijdens lessen kocht ik mijn helm ook, maar had dankzij die ooruitsparingen nergens last van.
Op en af doen was wel een ramp, maargoed... :)

Geen oorsparingen nee ;) Komt wel bij de volgende helm. Volgend jaar aan een nieuwe helm toe denk ik (na 3 jaar toch?)
 
rond je voorhoofd zou een helm meteen goed moeten zitten. Als hij zo strak zit dat je hoofdpijn krijgt, lijkt het mij dat je een te kleine helm hebt gekocht.
Verhalen van een helm moet zich nog zetten enzo heb ik altijd naar het land der fabelen gewezen. Goedkope helmen maakten in het verleden gebruik van zachte binnenvullingen, waardoor de helm in 1e instantie comfortabel lijkt, maar na een rit van 160+ kun je zo'n helm helemaal rond je hoofd draaien.

Wel is het zo dat de wangstukken na verloop van tijd slapper worden, waardoor de helm minder strak zit. De wangstukken zitten alleen voor het comfort, en dienen niet ter bescherming bij een val.

Waarschijnlijk kan HelskE over dit onderwerp nog meer informatie geven.
 
Normaal gesproken gaat de helm wat meer naar je hoofd vormen en gaat ie na verloop van tijd ook beter zitten. Aangezien ik lees dat je nog lessen neemt, heb je het ding nog te weinig op je hoofd gehad om goed te kunnen vormen naar je (voor)hoofd.
Oke, laat ik dan maar hopen dat het beter zal worden. Al ben ik ergens wel bang van niet. Want er zit weinig stof rond het voorhoofd en al erg gauw veel 'harde helm'.

Op vrijdag 21 juni 2002 12:02 schreef The Saint het volgende:
Het is belangrijk dat de helm goed past en in het begin heb je het idee dat je hooft een beetje klem zit, maar dat moet met de tijd beter gaan zitten maar asl het pijn doet heb je mijns inziens de verkeerde helm gekocht.
Euheuh. Dat hoop ik dus niet. Een helm is al gauw een dure miskoop.
Heeft iemand een idee hoe ik zoiets in de toekomst kan voorkomen? In de winkel dacht ik dat ie 'gewoon strak' zat. Nou ja, in ieder geval véél minder strak dan de overigen.
Pas als ik 'm veel langer op heb (>1 uur) gaat het zeer doen.
 
Op vrijdag 21 juni 2002 12:09 schreef JK het volgende:Jij zit wel heel raar in elkaar he? Heb jij je kaakbeen bij je voorhoofd zitten? :+

Heb er even "en" tussen gezet })
 
Doorgaans zit een helm goed als je een kauwbeweging met je kaken kan maken zonder direct je wangen open te bijten. :?

Bijt je dus op je wangen, zit ie te strak. ;(

mssl
Ik hoef in mijn helm echt geen kauwgom ofzo in mijn mond te stoppen want dan blijft er niets over van mijn wangen en dat ding zit gewoon goed!

Komt misschien ook door het merk/type, laatst een AGV op gehad en die drukte meer onder mijn kaken. Shark die ik nu heb klemt meer op mijn wangen.
 
Mijn helm (shoei) zat lekker, maar drukte ook op mijn voorhoofd.
Ik heb toen de voering even weggehaald en een dun randje van het piepschuim afgeschaafd. Sindsdien zit hij perfect.

Zal officieel wel weer niet mogen, maar het heeft wel geholpen.
 
Ik heb een Shark, toen ik hem kocht zat ie wel lekker... iets te strak maar dacht dat dat wel minder zou worden. De gevolgen waren dat ik de 2 ventilatiegaatjes op mijn voorhoofd had staan als ik mijn helm een tijdje op had gehad... een soort van "aan en uit" knopjes.. toen heb ik er maar Leukoplast in geplakt.. En het gekke is dat ie met 140 km bijna van mijn hoofd af waait :? Heb vandaag een Shoei INTERCEPTOR Cecchinelo TC-1 gepast en die zit perfect !! Volgende week ga ik hem halen *D Het is dus niet alleen de maat van de helm die goed moet zijn, maar ook het model....
 
Dacht in het begin toen ik net me nieuwe LEM helm had. Als dit zo blijft gooi ik em in de kast en kijk en nooit meer aan :( zat strak en beroerd. Maar nu na ongeveer een uurtje of 20 op gehad te hebben gaat ie steeds fijner zitten :)

Kwestie van tijd, maar als het te lang duurt heb je toch een verkeerde keuze gemaakt.
 
Ik heb een dikke kop en had toen ook net mijn helm nieuw. Toen ik 'm op zette stond de helm bijna op springen.. hehe neuh dat viel wel mee, maar dat oortje deed na verloop van tijd gewoon zeer. :) Wat betreft het kauwen : Was hier ook eerst dat ik op mijn wang beet, maar nu vreet ik altijd een kauwgompie onderweg en nergens last van...
Is het niet een beetje link om kauwgom vretend rond te rijden :? :?
 
Mijn helm zat in het begin ook goed strak (=niet comfortabel).
Volgens mij hoort dit. Mijn helm zit nu Prima.
Wanneer je de helm lekker zittend koopt, dan zal de helm na een tijdje te ruim worden.
Als je een (erg) kleine/grote maat hebt dan zou ik iig een merk kopen met verschillende maten buiten schalen.
Sommige merken maken maar 1 maat buitenschaal en doen er voor b.v.een maatje xs erg veel vulling in. Een maatje xxl zou dan dus erg weinig vulling mee krijgen.
Dit vermindert de veiligheid en het draag comfort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan