Te strakke inlaat klepspeling

RFast

Die hard MF'er
9 sep 2003
872
1
Lieshout
Ik heb net de klepspeling van mijn T595 (1997 26.000km) gemeten.

Uilaat moet tussen 0.15-0.20mm zijn
Inlaat moet tussen 0.10-0.15mm zijn

0.17 0.21 0.20 0.16 0.17 0.17 uitlaat

cilinder 1 cilinder 2 cilinder 3

0.04 0.04 0.08 0.04 0.06 0.14 inlaat

De uitlaat kleppen vallen dus niets tegen
Maar de inlaat is wel vreemd, die staan allemaal veel te strak???
Wat kan de oorzaak hiervan zijn? klepspeling hoort toch toe te nemen na verloop van tijd?
 
Ik vind die klepspeling wel erg klein.
De kans op verbrande kleppen is groot.
Weet je zeker dat je goed gemeten hebt, en dat de nokkenassen in de juiste stand staan?
 
Je klepspeling is te klein, je moet dunnere shims.
Waarom controleer je klepspeling? Juist, om ze weer terug binnen de tolerantie te brengen. Niet om bij elke afwijking in paniek te schieten.
Niets aan de hand, kleppen stellen, en rijden. Dan heb je ineens weer een lager benzineverbruik ook.
 
Je klepspeling is te klein, je moet dunnere shims.
Waarom controleer je klepspeling? Juist, om ze weer terug binnen de tolerantie te brengen. Niet om bij elke afwijking in paniek te schieten.
Niets aan de hand, kleppen stellen, en rijden. Dan heb je ineens weer een lager benzineverbruik ook.

Ze loopt nog mooi, dus voor zo ver idd geen reden voor paniek. :)
Vroeg me alleen af hoe de klep spelling juist te klein kon zijn.
Maar ik denk dat Fuse me het antwoord verschaft heeft
 
Mijn ervaring is dat bij motoren met shims de klepspeling (bijna) altijd verkleint, dit in tegenstelling bij motoren met tuimelaars.

Is vrij normaal ook, om bij motoren met shims een ruimere klepspeling te verkrijgen zouden ofwel de nokkenassen moeten krimpen of de klepstelen moeten uitzetten. :+

Bij motoren met tuimelaars-en of stoterstangen is een ruimere speling mettertijd normaal, door de speling die ontstaat op de bewegende delen - oa tuimelaars, stoterstangen, enz, - wordt de klepspeling (meestal) ruimer.

Kortom, zoals al aangehaald niets om je zorgen om te maken! Met die krappe marges vd inlaatkleppen zou ik ze wel zo spoedig mogelijk stellen.
 
Theoretisch zal ook bij motoren met tuimelaars bij een ingeslagen klepzitting de speling minder worden.

Onderbouwing van deze bewering:
Door het inslaan zal de klep dieper op de zitting komen, bovenkant van de klepsteel komt hoger te staan.
Aangezien de nok, de nokvolger, de stoterstang en de tuimelaar niet veranderen zal de ruimte tussen tuimelaar en klepsteel minder worden.

De enige manier waarop de ruimte groter kan worden is dat de stelstroef in de tuimelaar opgestuikt wordt.
 
Theoretisch zal ook bij motoren met tuimelaars bij een ingeslagen klepzitting de speling minder worden.

Onderbouwing van deze bewering:
Door het inslaan zal de klep dieper op de zitting komen, bovenkant van de klepsteel komt hoger te staan.
Aangezien de nok, de nokvolger, de stoterstang en de tuimelaar niet veranderen zal de ruimte tussen tuimelaar en klepsteel minder worden.

De enige manier waarop de ruimte groter kan worden is dat de stelstroef in de tuimelaar opgestuikt wordt.
:^
Ik heb nog nooit klepspeling ruimer zien worden. En ik heb alle soorten klepbesturing al gehad.
Als de speling ruimer wordt heb je ingelopen stoterbussen.
 
Als de inlaatkleppen door te weinig speling niet sluiten zal tijdens de arbeidsslag heet gas weglekken en het pasvlak aantasten.
Denk eens een keer na voordat je antwoord geeft. Bij een niet geheel gesloten inlaatklep zal tijdens de compressieslag het mengsel terug de carburateur ingeperst worden en heb je kans op backfire als er al ontbranding plaats vindt, wat ik betwijfel.
 
Denk eens een keer na voordat je antwoord geeft. Bij een niet geheel gesloten inlaatklep zal tijdens de compressieslag het mengsel terug de carburateur ingeperst worden en heb je kans op backfire als er al ontbranding plaats vindt, wat ik betwijfel.
Denk eens na voordat je antwoord geeft: de motor van TS heeft geen carburateur.
 
Inlaatkleppen zullen bij een te krappe speling niet erg snel verbranden.

Als de kleppen te strak staan gaan ze JUIST verbranden.

De tijd dat de kleppen koelen in/op de kop is te kort, bovendien zullen ze geen volledig contact meer maken.
En bovendien zal de vlam ook langs de kleppen schieten.

Een recept voor verbrande/kromme kleppen.

Sterker nog, je kleppen kunnen veel liever iets teveel speling hebben, als iets te weinig.

Het teveel aan speling kan je horen, dat gaat tikken, en meestal kan dat geen kwaad, alleen in hele extreme gevallen zal de tuimelaar op de klep gaan inslaan. Maar dit gebeurd echt niet snel.

Te strakke speling en de schade die daarbij komt kijken zal in de praktijk veel sneller voorkomen, het probleem is dat het erin sluipt, je motor wordt eigenlijk steeds stiller, en dat valt niet op. Totdat de hele klere zooi krom en verbrand is.

Dus, liever een tikkende motor, dan een motor die helemaal niet tikt.

Klepspeling van 0.04 is echt veelste weinig, daar moet je direct iets aan doen. Zeker niet meer gaan 'racen' met je motor, als je je motor echt nodig hebt kan je er best nog wel mee rijden tot het weekend, maar zo snel mogenlijk afstellen.
 
Laatst bewerkt:
Als de kleppen te strak staan gaan ze JUIST verbranden.

De tijd dat de kleppen koelen in/op de kop is te kort, bovendien zullen ze geen volledig contact meer maken.
En bovendien zal de vlam ook langs de kleppen schieten.

Een recept voor verbrande/kromme kleppen.

Sterker nog, je kleppen kunnen veel liever iets teveel speling hebben, als iets te weinig.

Het teveel aan speling kan je horen, dat gaat tikken, en meestal kan dat geen kwaad, alleen in hele extreme gevallen zal de tuimelaar op de klep gaan inslaan. Maar dit gebeurd echt niet snel.

Te strakke speling en de schade die daarbij komt kijken zal in de praktijk veel sneller voorkomen, het probleem is dat het erin sluipt, je motor wordt eigenlijk steeds stiller, en dat valt niet op. Totdat de hele klere zooi krom en verbrand is.

Dus, liever een tikkende motor, dan een motor die helemaal niet tikt.

Klepspeling van 0.04 is echt veelste weinig, daar moet je direct iets aan doen. Zeker niet meer gaan 'racen' met je motor, als je je motor echt nodig hebt kan je er best nog wel mee rijden tot het weekend, maar zo snel mogenlijk afstellen.
Als het uitlaatkleppen zouden zijn ben ik het helemaal met je eens, maar hier was de de klepspeling van de inlaatkleppen iets aan de krappe kant. Daar speelt het verbranden van de klep niet plaats.
 
Terug
Bovenaan Onderaan