Te strakke koppeling

-XX-

MF veteraan
24 okt 2006
19.981
34
New York
Een vraagje voor de techneuten...

Motor: Husqvarna nuda 900

Mijn koppeling staat te strak. Na losser gezet te hebben kan ik er weer mee rijden. Niks aan de hand. Maar na een x aantal kms gaat hij weer strakker staan.....tot hij zo strak staat en gaat slippen.

Dan moet ik hem weer afstellen. Dan weer niks aan de hand....en na enige tijd dus weer te strak.

Hoe kan dat? Als m'n koppelingsplaten versleten zijn, moet het toch continu slippende zijn; ook na afstellen?

Ik merk ook dat koppelen, het in de versnelling zetten soms met het pookje heel stroef gaat...

Wat kan hier mee aan de hand zijn?

Alvast bedankt

Groetennnnn
 
Je kan hem niet oneindig strakker zetten want op een gegeven moment ben je uitgesteld. De stelmoeren zitten niet los? Een gerafelde kabel lijkt me inderdaad waarschijnlijk, het ontkoppelingsmechanisme op het blok is gewoon een heveltje dus dat is geen rocketscience. Als het koppelingsdeksel er niet af is geweest zou ik dat zeker niet als eerste verdenken. Zitten er andere hendels op? Indien ja, is dat punt (waar de binnenkabel aan de hendel vastzit) de eerste plek waar ik zou checken op een gerafelde kabel. Als ie daar is gerafeld, betere hendels monteren. Veel hendels hebben het bevestigingspunt waar de kabel op vast zit op een andere plek zitten dan origineel waardoor de binnenkabel kapot schuurt.

De plekken waar de buitenkabel ophoudt zijn sowieso de verdachte plekken. Als het uiteinde van de buitenkabel niet in lijn ligt met de lijn die de binnenkabel volgt gaat de koppelingskabel niet lang mee omdat ie dan kapot schuurt op het uiteinde van de buitenkabel.
 
Laatst bewerkt:
Je kan hem niet oneindig strakker zetten want op een gegeven moment ben je uitgesteld. De stelmoeren zitten niet los? Een gerafelde kabel lijkt me inderdaad waarschijnlijk, het ontkoppelingsmechanisme op het blok is gewoon een heveltje dus dat is geen rocketscience. Als het koppelingsdeksel er niet af is geweest zou ik dat zeker niet als eerste verdenken. Zitten er andere hendels op? Indien ja, is dat punt (waar de binnenkabel aan de hendel vastzit) de eerste plek waar ik zou checken op een gerafelde kabel. Als ie daar is gerafeld, betere hendels monteren. Veel hendels hebben het bevestigingspunt waar de kabel op vast zit op een andere plek zitten dan origineel waardoor de binnenkabel kapot schuurt.

De plekken waar de buitenkabel ophoudt zijn sowieso de verdachte plekken. Als het uiteinde van de buitenkabel niet in lijn ligt met de lijn die de binnenkabel volgt gaat de koppelingskabel niet lang mee omdat ie dan kapot schuurt op het uiteinde van de buitenkabel.

Het klinkt voor mij als abracadabra :')
Maar het beste is dus een nieuwe kabel? En als het dan nog steeds niet is opgelost, pas verder kijken naar bijvoorbeeld versleten koppelingsplaten?

In ieder geval bedankt!
 
Kijk ff bij de koppelingshendel of de binnenkabel (staalkabeltje) gerafeld is. Paar keer inknijpen. Is de kabel daar ok, kijk dan even bij de hevel op het blok en waar de kabel de buitenkabel (zwarte huls) uitkomt. ook een paar keer de hendel inknijpen terwijl je kijkt.

Je kunt ook de kabel losmaken aan beide kanten en kijken of hij soepel door de binnenkabel beweegt.
 
:^

Klinkt meer alsof er bij de koppeling zelf iets aan het loslopen/hard aan het slijten is.

Ik zou toch het deksel er even af halen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren geleden het zelfde probleem gehad met mijn KTM met Rotax blok,
Het bleek dat er een lagertje in de koppelingsdrukplaat langzaam kapot aan het gaan was.
Bij de Rotax was dat lagertje gewoon veel te klein om tegen de druk te kunnen,
dat was duidelijk een ontwerpfout.
Ik zag al op de onderdelentekening van de Nuda dat jou blok een zelfde systeem heeft.
Onderdeel nr 12 op de tekening.
Star Twin Italhusky: the online shop for Husqvarna OEM parts.
 
Laatst bewerkt:
Met een gerafelde koppelingskabel wordt de spelling vaak juist groter, ook gaat de motor dan "kruipen".
Dit komt doordat de nog hele draadjes door het ontbreken van de totale sterkt opgerekt worden,
totdat alles breekt.

Maar dat lijkt me in dit geval niet het geval.
 
Ik heb jaren geleden het zelfde probleem gehad met mijn KTM met Rotax blok,
Het bleek dat er een lagertje in de koppelingsdrukplaat langzaam kapot aan het gaan was.
Bij de Rotax was dat lagertje gewoon veel te klein om tegen de druk te kunnen,
dat was duidelijk een ontwerpfout.
Ik zag al op de onderdelentekening van de Nuda dat jou blok een zelfde systeem heeft.
Onderdeel nr 12 op de tekening.
Star Twin Italhusky: the online shop for Husqvarna OEM parts.
Wat moet er nu gebeuren, als dit het probleem is?
Is dat heel ernstig? '(
 
Je kan hem niet oneindig strakker zetten want op een gegeven moment ben je uitgesteld. De stelmoeren zitten niet los? Een gerafelde kabel lijkt me inderdaad waarschijnlijk, het ontkoppelingsmechanisme op het blok is gewoon een heveltje dus dat is geen rocketscience. Als het koppelingsdeksel er niet af is geweest zou ik dat zeker niet als eerste verdenken. Zitten er andere hendels op? Indien ja, is dat punt (waar de binnenkabel aan de hendel vastzit) de eerste plek waar ik zou checken op een gerafelde kabel. Als ie daar is gerafeld, betere hendels monteren. Veel hendels hebben het bevestigingspunt waar de kabel op vast zit op een andere plek zitten dan origineel waardoor de binnenkabel kapot schuurt.

De plekken waar de buitenkabel ophoudt zijn sowieso de verdachte plekken. Als het uiteinde van de buitenkabel niet in lijn ligt met de lijn die de binnenkabel volgt gaat de koppelingskabel niet lang mee omdat ie dan kapot schuurt op het uiteinde van de buitenkabel.

O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan