Te stugge achterveer ?

CBRenee

MF veteraan
19 okt 2002
4.131
53
Goes
Mods, please mag deze hier blijven staan, ik verwacht hier meer responce. Tnx.

Iemand die met het volgende ervaring heeft? Het lijkt erop dat de achterveer die ik eronder heb gehangen te stug is. Wanneer ik mijn 78 kg plaats op m'n fighter dan zakt de veer misschien 0,5 cm in, eerder minder. Voelt enorm stug aan en wanneer ik op de step ga staan en dan probeer in te veren zit er misschien 1 cm in, ik weet is moeilijk te bepalen maar, als ik gewend ben om zo'n 2 a 3 cm in te veren op een willekeurige fiets, dan lijkt dit me toch echt niet goed. De schokbreker komt uit een Gammelsaki ZX9R van ik
dacht 1996. Heb deze gekozen vanwege de lengte van de shock, zodat ik direct onder de 2 bovenste framebuizen een bevestigingspunt kon maken.
Zou men bv bij Hyperpro een veer kunnen leveren die minder stug is? Ik heb de voor spanning al ongeveer nihil gegeven maar dat maakt ook weing tot niets uit.
 
Laatst bewerkt:
Mods, please mag deze hier blijven staan, ik verwacht hier meer responce. Tnx.

Iemand die met het volgende ervaring heeft? Het lijkt erop dat de achterveer die ik eronder heb gehangen te stug is. Wanneer ik mijn 78 kg plaats op m'n fighter dan zakt de veer misschien 0,5 cm in, eerder minder. Voelt enorm stug aan en wanneer ik op de step ga staan en dan probeer in te veren zit er misschien 1 cm in, ik weet is moeilijk te bepalen maar, als ik gewend ben om zo'n 2 a 3 cm in te veren op een willekeurige fiets, dan lijkt dit me toch echt niet goed. De schokbreker komt uit een Gammelsaki ZX9R van ik
dacht 1996. Heb deze gekozen vanwege de lengte van de shock, zodat ik direct onder de 2 bovenste framebuizen een bevestigingspunt kon maken.
Zou men bv bij Hyperpro een veer kunnen leveren die minder stug is? Ik heb de voor spanning al ongeveer nihil gegeven maar dat maakt ook weing tot niets uit.

ja dat kan :Y








je kan ook een beetje meer gaan vreten... O-) ;)
 
Ik heb de voor spanning al ongeveer nihil gegeven maar dat maakt ook weing tot niets uit.

Het zou me verbazen als dat wel wat uitgemaakt had want de stugheid van een veer kun je niet afstellen, ga aan de stelringen lopen draaien en je veranderd de voorspanning wat dus alleen maar betekend dat de motor hoger of lager komt te staan, je veranderd de positieve en negatieve veerweg en meer niet.

Harder of zachter zetten van de veer kan niet, dus je zult op zoek moeten naar een zachtere veer of je moet de schokbreker dichter bij het scharnierpunt van de swingarm zetten zodat de hefboomwerking groter is en hij dus ook meer inveert. Dat laatste is vaak een probleem bij het gebruiken van een schokbreker uit een andere motor: Als die veer op een andere afstand van het scharnierpunt stond als waar hij nu in je motor gemonteerd is klopt er van de overbrengverhouding in je linksysteem geen zak meer met bovengenoemd probleem als resultaat.




Of inderdaad 30 kg erbij vreten, dan zal hij ook wel verder inveren... :X
 
Laatst bewerkt:
FF uit mn hoofd, volgens de manne van WP, statische invering met berijder dient rond de +/-15-20% te zijn van de totale veerweg.
Volledig uitgeveerd meten ( 90 gr langs de achteras tot n referentie punt op de kont) erop gaan zitten nogmaals rijhoogte meten....................................................... :X
 
Zit er wel een link systeem op/aan?
Yup, er zit een VFR enkelzijdige brug in met de daarbij behorende link, middels dogbones zit het spul weer aan het frame vast.

Ik zal morgen es ff bellen met Hyperpro, moet daar donderdag in de buurt zijn voor m'n werk dus dat komt misschien mooi uit! Zal de veer es mee nemen en vtv de info van Gsan verwerken dan heb ik wat bij de hand als ze meer info moeten hebben. tnx allemaal, natuurlijk is nog meer input altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:
Je kan die veren toch op gewicht kopen.
Zo heb ik er zelf een voor/van 80 kilo. (van wp, mischien moet je daar eens informeeren)
 
Laatst bewerkt:
Ik had idd de veerspanning terugeschroefd maar dat hielp niet, of niet merkbaar. Ik heb vandaag ff gebeld met Hyperpro in Alphen a/d Rijn, waren eigenlik dicht maar er nam toch iemand op en ik moet morgen ff en afspraak maken voor over 3 weken. dan laden we de Fighter in en maken ze daar ff een veertje exact op maat. Maken eigenlijk niet, maar zoeken ze er gewoon een juiste veer bij, welke aan de vereiste van de gebruikte achterbrug icm schokbreker voldoet.
150 euries en ik ben geknipt en geschoren met een Hyperprotje *O* *O* .
Kan ik misschien toch rijden met de pasen :]
 
Zo, 20 mrt een afspraak staan bij Hyperpro, fighter in het bussie en dan op naar Alphen a/d Rijn. Hoop alleen dat ze ook een andere kleur hebben als dat paars, maar vrees dat ik zelf m'n Devilbis ter hand zal moeten nemen om er een ander kleutje aan te geven. :Y
 
alphen?

Netherlands
Hyperpro Services
Krayenhoffstraat 3
4251LE Werkendam

aha zie het je hep gelijk zit om de hoek hier

Hyperpro Service Alphen
Eikenlaan 261 G
2404 BP Alphen a/d Rijn


:W
 
Laatst bewerkt:
Yup, er zit een VFR enkelzijdige brug in met de daarbij behorende link, middels dogbones zit het spul weer aan het frame vast.

Ik zal morgen es ff bellen met Hyperpro, moet daar donderdag in de buurt zijn voor m'n werk dus dat komt misschien mooi uit! Zal de veer es mee nemen en vtv de info van Gsan verwerken dan heb ik wat bij de hand als ze meer info moeten hebben. tnx allemaal, natuurlijk is nog meer input altijd welkom.

Weet niet hoe die VFR link er uit ziet, kawa heeft meestal kleine armpjes die er voor zorgen dat er 2 keer zoveel kracht op gezet wordt. Wellicht ene foutje in het linksysteme of de combinatie met de veer daarvoor.

Ik hbe eventueel nog wel een mooie volledig instelbare ohlins voor je met verstelbare lengte, maar das een minder goedkope oplossing
 
Weet niet hoe die VFR link er uit ziet, kawa heeft meestal kleine armpjes die er voor zorgen dat er 2 keer zoveel kracht op gezet wordt. Wellicht ene foutje in het linksysteme of de combinatie met de veer daarvoor.

Ik hbe eventueel nog wel een mooie volledig instelbare ohlins voor je met verstelbare lengte, maar das een minder goedkope oplossing

Het is idd een foutje in de combinatie van het linksysteem icm de gekozen veer ;( . Had hier wel rekening meegehouden dat dit wel eens zo zou kunnen zijn, en was dus ook niet verbaasd.
Je Ohlins zal hiet niets aan veranderen vrees ik.

alphen?

Netherlands
Hyperpro Services
Krayenhoffstraat 3
4251LE Werkendam

aha zie het je hep gelijk zit om de hoek hier

Hyperpro Service Alphen
Eikenlaan 261 G
2404 BP Alphen a/d Rijn

Tja ik had ook Werkendam als 1e gebeld, maar hun verwezen me door naar Alphen :)
Dus gaan ik maar bij jou om de hoek kijken :Y
ps hebben ze goeie koffie daaro? :+
 
Laatst bewerkt:
Rene, ben benieuwd of er een oplossing komt. Als het lukt moet ik ook maar eens naar Alphen denk ik. Groeten :W
 
Zo, 20 mrt een afspraak staan bij Hyperpro, fighter in het bussie en dan op naar Alphen a/d Rijn. Hoop alleen dat ze ook een andere kleur hebben als dat paars, maar vrees dat ik zelf m'n Devilbis ter hand zal moeten nemen om er een ander kleutje aan te geven. :Y
Je kunt bij Hyperpro ook kiezen voor zwart.
Waarom niet naar Werkendam, is korter bij.
 
Rene, ben benieuwd of er een oplossing komt. Als het lukt moet ik ook maar eens naar Alphen denk ik. Groeten :W

Sander ik post het hier hoe of wat, maar ik begrijp dus dat jij ook een beetje dit probleem hebt?

Je kunt bij Hyperpro ook kiezen voor zwart.
Waarom niet naar Werkendam, is korter bij.

Kijk dat is mooi, ik vind dat paars geen kleur, mm h....ziet natuurlijk wel iedereen dat er een Hyperpro in zit. :+

Ik had ook als eerste naar Werkendam gebeld maar die verwees me door naar Alphen, dus ja dan maar daar naar toe :)
 
Laatst bewerkt:
Sander ik post het hier hoe of wat, maar ik begrijp dus dat jij ook een beetje dit probleem hebt?

Yep, bijna geen vering achter dus lekker hobbelen. Verhouding linksysteem zal wel niet helemaal lekker zijn waardoor de GSX-R 1000 veer niet voldoet.
 
Yep, bijna geen vering achter dus lekker hobbelen. Verhouding linksysteem zal wel niet helemaal lekker zijn waardoor de GSX-R 1000 veer niet voldoet.

Het zelfde als ik dus, alleen ik kan ernog niet mee rijden. Moet nog de achterrem monteren, de rvs leiding door de brug heen doen en dan zou ik kunnen proefrijden. Maar ik moet dit weekend nog ff een mailtje doen naar Bjorn Entius, hij gaat m'n schetsplaten voor m'n remschakelset in autocad maken en dan laten waterstraalsnijden, dan kan ik er een andere
rempomp op zetten. Als ik me niet meer kan beheersen dan zet ik misschien ff de oude er nog op, maar ik zie wel.
 
Ik heb Outlook vast aangezet... En je mag me best gewoon Bjorn noemen hoor ;)

:W
 
Laatst bewerkt:
Maandagmiddag ga ik voor een paar dagen naar het buitenland, als je me vanavond de schetjes mailt kan ik de voorlopige tekening misschien morgen nog maken. Anders word het waarschijnlijk volgend weekend.

Bjorn
 
Oh, sh*t , sorry allemaal, helemaal vergeten! :$ Zat in de week van de 20 ste met een rug waarmee ik eigenlijk weing meer mee kon. Ik leek wel zo'n oud mannetje. Enfin, heb het spul mbv een maatje van in de bus geladen en wij naar Hyperpro. Daar aangekomen, alles aan de pro overgelaten. Al snel bleek dat het veersysteem een veels te korte slag had, en de gebruikte schokbreker had een slag die veel te lang is. Bas is er bijna 2 uur mee in de weer geweest om te proberen toch een passende oplossing te creeeren, helaas dit ging gewoon niet. Ik zou dus eerst de slag van het systeem moeten verlengen en dan een schokbreker met een kortere slag/veerweg nemen.
Ik heb intussen de slag van het systeem bijna 2 keer zo lang gemaakt door dus langere dogbones te gebruiken, de schokbreker wat schuiner te plaatsen, alles gebaseerd op de lengte van een standaard VFR shock. Die is intussen onderweg, en wanneer die binnen is dan moet het bovenste ophangpunt van de shock verplaatsen. Vervelend maar het is niet anders.

:} Petje af voor de GEWELDIGE SERVICE van Bas van Wijk van Hyperpro Service. Bas is 1 uur en 3 kwartier voor me bezig geweest en toen ik vroeg wat ik hem schuldig was?
" Niets want er zit toch geen veer onder die werkt? " antwoordde hij:} :} Heb nog nooit ergens zoiets meegemaakt. Hij heeft ook gelijk naar m'n USD gekeken, en daar zitten te slappe veren in, dat vermoedde ik eigenlijk wel maar toch. Wanneer de Fighter technisch af is dan gaat ze weer in de bus terug naar Hyperpro om zowel achter als voor te worden voorzien van Hyperpro veren en goed te worden afgesteldt. Zeker weten :Y

Hier hangt ze in de takels en Bas is bezig met het opmeten van de nodige maten en waarden.
full
 
Laatst bewerkt:
Om het excuus voor het niet posten wat meer te rechtvaardigen, ik heb daarna ook nog een 2e fiets erbij gekocht zodat ik tocg kan rijden wanneer ik aan de fighter aan het bouwen ben.
Een Gixxer 750 van '91.
Heb haar van m'n vrouwtje gekregen, maar wel met de boodschap dat ik deze NIET mag verbouwen. Ik kan er wel mee leven..... hoewel..... :+
full
 
Best een leuke basis Renee... Dat wordt nog wel wat!!!

Maarreh, wel belangrijk om iets rijdends te hebben, dus nog even afblijven dan. (optisch mag vast beginnen natuurlijk...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan