Te veel verschillende verhalen over SAG

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Nu de motor goed is, wil ik de vering ook afstellen.

Ik dacht "zoek het even op" maar op elke site lees ik weer een ander verhaal met andere methodes en verschillende maten.

Is er nog een fool proof methode met gegarandeerd succes op mijn motor?

Gaat om een Suzuki DL1000 uit 2003, met andere voorpoten (met voorspanningsknop ZONDER rebound) en een achterdemper met voorspanning en rebound.

Voor en achter voorzien van de juiste Hyperpro veren. Voor voorzien van verse 10W olie.

Rij altijd solo, vrij standaard "kaal" gewicht van 85 kilo.

Rij veelal binnendoor maar ook snelweg, zeker geen off-road. Wens neigt meer naar veel vertrouwen in bochten dan naar comfort daar ik geen wereldreizen maak.
 
Bij de filmpjes laten ze wellicht de veerweg zien van een upsidedown voorvork. Bij een conventionele (..) voorvork is de afstand die je voor meet waarschijnlijk niet gelijk aan de veerweg. Beter even uitvogelen wat Suzuki aangeeft wat de veerweg zou moeten zijn.



Opzich goed te vertrouwen op hoe het voelt. Echter is veervoorspanning in principe voor het balanceren van positieve en negatieve veerweg. Bijkomstigheid is dat het de geometrie/houding van de motor iets beïnvloed. Een lage preload voor/teveel sag kan worden ervaren als fijner sturen. Maar lijkt me niet wenselijk voor een goede veerbalans.
Veel upside down vorken zijn ook langer dan de veerweg.
Je meet de maximale veerweg niet, die staat bij de technische gegevens.

Als je "veerbalans" niet goed is, merkt je dit snel als je goed doorrijdt.
Geen negatieve veerweg zal altijd onaangenaam zijn.
Te veel negatieve veerweg vooraan zal je sowieso merken bij het stevig remmen bergaf of op een niet glad wegdek.
Geometrie is ook iets waar je mee kan spelen, daarom dat Aprilia extra bevestigingsmogelijkheden geeft voor de swingarm.
Met nieuwe banden verandert je geometrie ook al...
 
Veel upside down vorken zijn ook langer dan de veerweg.
Je meet de maximale veerweg niet, die staat bij de technische gegevens.

Hoe moet ik die 18,2cm dan interpreteren? Bij een usd vork is de blote binnenpoot praktisch gelijk aan de veerweg.

Als je "veerbalans" niet goed is, merkt je dit snel als je goed doorrijdt.
Geen negatieve veerweg zal altijd onaangenaam zijn.
Te veel negatieve veerweg vooraan zal je sowieso merken bij het stevig remmen bergaf of op een niet glad wegdek.

Zulke uitersten zullen de meesten wel merken misschien ja. Maar lijkt me niet de strekking van dit topic?
 
Hoe moet ik die 18,2cm dan interpreteren? Bij een usd vork is de blote binnenpoot praktisch gelijk aan de veerweg.



Zulke uitersten zullen de meesten wel merken misschien ja. Maar lijkt me niet de strekking van dit topic?
Ik veronderstel dat die 18.2 gewoon een meting is van een punt op de binnenpoot tot een gemakkelijk te meten punt op de buitenpoot.
Bij mij USD vork is er 1.5cm ongebruikt van de blote binnenpoot.
De maximale veerweg is niet nodig om sag te meten, gewoon 2 vaste punten.
 
Klopt, 2 vaste punten genomen. Onderkant van de klem tot de bovenkant van de buitenpoot en achter wiel as tot een herkenbaar kuipdeel.

Veerweg voor en achter is volgens het wphb 160 mm voor en 159 mm achter.

Ik heb voor het gemak even 30% aangehouden en heb dan ook een SAG van 45mm aangehouden.
 
Hoe moet ik die 18,2cm dan interpreteren? Bij een usd vork is de blote binnenpoot praktisch gelijk aan de veerweg.

Dat is niet altijd het geval. Bij R6 voorpoten wel, maar 2006 en 2007 hadden een veerweg van 100mm terwijl de modellen daarna er 10 mm bij kregen oftewel 110mm. En idd het zichtbare chroom was in beide gevallen ook de veerweg.
Maar ik heb Aprilia RSV Mille Showa poten in mijn Srad gebouwd en binnen werk aangepast en als je daar de poten volledig inveert dan hou je 15 mm chroom over. Dus er vanuit gaan dat het zichtbare chroom ook de veerweg is gaat niet altijd op, dat kun je beter altijd ff checken door de veer eruit te halen. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan