TE warm om te rijden...?

Horn

MF veteraan
24 mei 2019
1.205
2.651
De mussen vallen van het dak...de temperatuur schiet weer eens lekker omhoog.
Alleen al de gedachte mijn laarzen, handschoenen, helm, broek en jas aan te trekken ( textiel) staat me tegen...voordat ik weg ben gereden gutst het zweet al alle kanten op.
Er komt dan ook geen verkoeling tijdens het rijden, alleen maar meer warme lucht....

Rijden jullie nog met dit weer of niet ?
 
Ik had een half jaar geleden voor deze week een vakantie gepland in Oostenrijk. Daar wordt het 32 graden en er wordt gewoon gereden. Op tijd pauzeren, doorwaai kleding aan en evt een koelvest en het moet prima lukken.
 
T-shirt vochtig/nat maken, jas dicht houden en gaan. Ben net terug uit Spanje en daar werkte dat ook weer prima dus waarom hier dan niet he.
 
Gewoon zorgen dat je genoeg drinkt. Als je niet meer naar de wc moet ben je te laat.

Koelmeuk enz, allemaal niet nodig.
 
Ik rij motor voor mij plezier. En om hard te posen natuurlijk.

Als het zo warm is dat ik al helemaal bezweet ben voordat ik bij de motor ben (moet eerst nog ongeveer drie km naar de stalling fietsen, dwas door de stad) dan hoeft het voor mij niet.

Voor mij is de lol er dan wel af. Ook met kevlar jeans en doorwaai jas/handschoenen.

Zit er wel aan te denken om een soort hut koffer te maken en die in de stalling te zetten (vastgemaakt aan de beugel waar mijn motor ook aan staat) zodat ik in elk geval niet meer met een helm, handschoenen en laarzen hoef te fietsen. Die zeul ik nu mee, niet dat ik ze al aanheb trouwens 🤣

Heb wel gedacht aan een koelvest. Maar omdat het maar een paar dagen zo warm is vind ik dat zonde van het geld. En op een naked krijg je ook wel genoeg rijwind.
 
We hebben hier in het zuiden 5/6 dagen tropenweer
Ik denk dat ik mijn isolatie uit m’n jas rits en de sommer pants van BMW aantrek
Bij de stoplichten leg ik nog ff mijn handen op het blok
Doe ik net of ik het koud heb
De blikken die je krijgt van de leaserijders _O-
 
Ik heb er vandaag ca. 280 km op m'n teller bijgespaard. Dus... Neuh, niks te warm. 😋 Wel doorwaai-jasje en jeans aan, anders wordt het wel wat minder leuk.
 
Gewoon zorgen dat je genoeg drinkt. Als je niet meer naar de wc moet ben je te laat.

Koelmeuk enz, allemaal niet nodig.
Je kan toch moeilijk de hele tijd naar de wc gaan, dat rijdt zo lastig. Gewoon niet zo zeuren en gaan. Ps 211 km weggereden vandaag! Lekker zweten😂
 
Laatst bewerkt:
Valt wel mee toch de warmte .
Woensdag wordt niet bepaald toer weer maar verder goed te doen.
Heb geen auto momenteel dus moet wel op de brommer maar doe de korte stukjes fijn in tshirt .
Rij bewust wel op de ntv of Yamaha want dan ben ik niet geneigd om 180 plus te rijden
 
Vandaag gewoon in vol leer een blokkie (180km) om geweest.

Sterker nog, had een thermo broek onder mijn leren broek aan, tegen het kleven. Zorgt er ook voor dat het niet te warm wordt.

Behalve een hoop plezier, mooie weggetjes alleen een natte rug.
 
Vandaag 2x retourtje Utrecht-Amsterdam met Rev'it Vendome jeans en Sand 3 jas. Ik ga toch voor een doorwaai, want dat kleine beetje warme lucht de jas in was eigenlijk net niet lekker. Ik zit al lange tijd te twijfelen over een doorwaai.

Vooral de helm is een dingetje, daar kun je weinig mee denk ik zo. Een jethelm op de snelweg vond ik het nou ook weer niet waard, ik ben gehecht aan mijn gebit en gezicht. Die gebruik ik wel in de stad. Iemand tips m.b.t. de helm zelf? De roosters open zetten zorgt alleen maar voor warme airflow.
 
Ik zit al lange tijd te twijfelen over een doorwaai
Stop met twijfelen en koop zo'n ding. Ik heb ook lang getwijfeld en uiteindelijk de Rev'it Eclipse gekocht. Had ik echt een paar jaar eerder moeten doen. Een rondje rijden om "ff uit te waaien" is nu ook echt even uitwaaien. :Y

Edit: hoeft ook niet zo heel veel te kosten (is wel exclusief rugprotector à 3 tientjes).
 
Stop met twijfelen en koop zo'n ding. Ik heb ook lang getwijfeld en uiteindelijk de Rev'it Eclipse gekocht. Had ik echt een paar jaar eerder moeten doen. Een rondje rijden om "ff uit te waaien" is nu ook echt even uitwaaien. :Y

Edit: hoeft ook niet zo heel veel te kosten (is wel exclusief rugprotector à 3 tientjes).
Ik heb vaker met Rev'it doorwaaijassen in mijn handen gestaan maar er komt zeker een rugbescherming in, stuk minder doorwaai ineens. Ook wil ik de beschermende delen waarschijnlijk vervangen want die standaard dingen zijn niet zo gek flexibel. Van de week maar wéér naar Motozoom rijden.
 
Vandaag in de tuin de hangmat tussen de bomen geklikt, boekje en koud drankje erbij. Vond ik een veel beter plan dan op de motor stappen.

Komende dagen stap ik gewoon op de motor voor woon-werk, maar vandaag vond ik het wel best zo.
 
Ik ben net terug uit Zuid-Frankrijk. Ik had eigenlijk richting de Picos gewild, maar daar was het op dat moment koud en nat. In de Provence was het elke dag 30+ en heerlijk gereden. Dit weekend vooral niet gereden omdat ik de weken ervoor al genoeg heb gereden maar qua warmte was het vandaag prima te doen geweest.

Je moet er alleen wel de juiste kleding voor hebben. Het standaard all-weather pak met Goretex is inderdaad met warm weer geen pretje.
 
Met 35-40 graden in zuid Italië gereden vorige zomer. In een zwart leren pak.
Met die temperaturen is het zelfs op de snelweg nog warm, ik moest minimaal 130 rijden dan was het net uit te houden. Vast in een mega file in een tunnel was echt naar. Maar ook langzaam in de steden was echt niet fijn.
Maar bijna alles is vol te houden, en mensen zijn taaier dan we denken. Genoeg water drinken en pauzeren en het komt wel goed
 
Vandaag 200 km gereden, geen snelweg maar leuke stuurwegen. Leren pak ( geen doorwaai ) is goed te doen, wel van die dunne sport onderkleding zodat de boel niet gaat plakken. Als het echt warm wordt dan gaan de ritsen van de mouwen open. Geeft net een beetje verkoeling. Het was nog prima te doen vandaag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan