Te warm worden SRAD

Kuusj

Die hard MF'er
11 aug 2007
550
0
Beek (Limburg)
Hallo,

Gisteravond een kort ritje gemaakt met de motor, het was zo'n 15 graden schat ik.
Toen ik bij het stoplicht stond liep de temperatuur van de motor heel snel op tot zo'n 110 graden, gelukkig kon ik toen alweer gaan rijden.
Eenmaal thuis gekomen heb ik de motor nog even laten lopen en ook toen schoot hij in no-time van 80 door naar 110 en liep nog door.

Toen ik de motor uitzette en daarna op contact liep de fan wel, maar sloeg vrij snel uit, toen de temperatuur nog rond de 110 lag.

Koelvloeistof is nog op peil.
Kan het zo zijn dat deze vervangen moet worden en daarom niet meer goed werkt?

Of kan iemand mij een tip geven waar ik heen moet zoeken?

Ruud
 
ja de fan draait ook als de motor loopt.
En als de thermostaat niet open gaat, draait de pomp niet?
En moet de thermostaat vervangen worden?

klinkt misschien dom maar ik heb er niet echt veel verstand van...
 
Dan durf ik bijna zeker te zeggen dat die niet open gaat...
Deze zal ik dus moeten vervangen denk ik.

Lees net in het werkplaatshandboek dat je de thermostaat kunt testen door hem in warm water te leggen en te verhitten. En dan te kijken hoever hij open gaat en bij welke temperatuur.

Iemand al eens gedaan?
 
Kan ook zijn dat je koppakking lek is, deze blaast dan gas in je systeem, als dit bij de sensor komt meer hij hele hoge temperaturen. Ook welleens meegemaakt. Maar probeer eerst de andere dingen die gezegd zijn maar eens.
 
Ik weet dat wanneer het warm is en je de motor stationair laat draaien de temp hoog kan oplopen. Vooral met een srad. 110 is niet gek, maar dan moet wel de fan aanslaan, veel hoger moet het ook niet worden... Wanneer je dan gaat rijden zakt hij ook weer vlug.

Ik zou je koelvloeistof verversen en daarna goed ontluchten. Blijft het euvel, zou ik even de thermostaat nakijken. Succes!
 
Als het warm is word hij inderdaad ook zo warm, richting 110.
Maar als het rond de 15 graden is kan hij nooit zo snel oplopen, normaal gesproken.

Hoe kan ik het koelsysteem eigenlijk ontluchten?
 
Als jij aan het raggen bent met dat ding, wordt ie rond de cilinders erg heet. Op dat moment heb je wel zat koeling in je radiateur, en meestal zit je temperatuursensor ook in de radiateur, en niet in de cilinder/cilinderkop geschroefd.

Op het moment dat je stopt met rijden maar de motor stationair draait val de rijwindkoeling weg, maar pompt je motor de vloeistof nog wel rond, en zal de hete vloeistof dus in een keer door je radiateur gaan stromen. Als je zeker weet dat zowel je radiateur als je expansievaatje gevuld zijn, en er geen koppakking lek is (koelvloeistof in olie, witte rook uit de uitlaat), zou ik me er niet teveel zorgen om maken.

Dat is trouwens ook de reden waarom je nooit je motor na een potje raggen meteen bij stilstand uit moet zetten, maar nog even een minuutje stationair moet laten draaien.
 
Dan durf ik bijna zeker te zeggen dat die niet open gaat...
Deze zal ik dus moeten vervangen denk ik.

Lees net in het werkplaatshandboek dat je de thermostaat kunt testen door hem in warm water te leggen en te verhitten. En dan te kijken hoever hij open gaat en bij welke temperatuur.

Iemand al eens gedaan?

Ik heb daarvoor een oude pan vullen met water zodat de termostaat onder water ligt,een speciale temperatuurmeter die minimaal tot 120 graden kan.

deze erin plaatsen de punt van de termometer vlak bij waar de termostaat opengaat,

en de boel opwarmen daarbij de temperatuurmeter goed in de gaten houden.

Wanneer de termostaat open gaat,de temperatuur controleren,

ook even kijken wanneer de termostaat weer dicht gaat,en daarbij de temperatuur ook in gaten houden.

de temperatuur controleren met de temperaturen in het wphb,wijken de temperaturen erg af, dan zou ik de termostaat vernieuwen.

Rond de 80 graden zou die open en dicht moeten gaan,afhankelijk van wat het wphb van jouw motorfiets daar voor voorschrijft.

De sensor kun je ook controleren,maar dan moet je die in de koelvloeistof hangen,vrij van de bodem,

de multimeter erop aan sluiten,termometer bij de punt van de sensor hangen.

bij de te bepalen temperatuur,die is voorgeschreven voor jouw motorfiets in het wphb

de multimeter geeft dan waarden aan,wanneer de die zou gaan moeten schakelen,

en die er weer voor zorgt dat de ventilator aanslaat
 
Terug
Bovenaan Onderaan