Te weinig grondspeling.

Caltrin

Die hard MF'er
30 nov 2003
503
0
Ik vind dat ik net iets te weinig grondspeling heb (op m'n R1100R).

Wie heeft nog dat probleem en hoe lossen jullie dat -motortechnisch- op?

Middenstand weghalen? Of maakt dat weinig verschil?

Dat maakt alleen uit als dat het deel is dat de grond het eerste raakt. Je zou iets met de vering kunnen doen, of de paraleverstang vervangen door een korter exemplaar. Houdt dan wel rekening met verhoogde slijtage in de cardan, doordat deze een groter hoek maakt.

Wat rij je aan de grond? Je middenbok? Dan zou je m weg kunnen halen om wat te winnen.

Een andere mogelijkheid is een tailriser monteren. Daarmee vergroot je je grondspeling iets.
Maar let wel op wat je doet, je grondspeling vergroten is eigenlijk de motor verder naar de grens willen hebben, hij kan ook zijn grenzen hebben, de grondspeling is niet voor niets beperkt.

Ik vind dat ik net iets te weinig grondspeling heb (op m'n R1100R).

Wie heeft nog dat probleem en hoe lossen jullie dat -motortechnisch- op?

Middenstand weghalen? Of maakt dat weinig verschil?

Misschien dat het aanpassen van je rijstijl een beetje oplevert.
Er iets meer naast gaan hangen, waardoor je de motor (bij dezelfde snelheid) iets rechterop blijft :)

De middenstand begint toch tekenen van slijtage te vertonen.. daar zit het knelpunt.. Maar als ik die weghaal, zit ik dan niet meteen met de jiffy tegen de grond (enkel naar links weliswaar)? En die paraleverstang zit toch ook verdomd laag langs de rechter kant.. (Die zou ik trouwens niet willen vervangen)

De middenstand begint toch tekenen van slijtage te vertonen.. daar zit het knelpunt.. Maar als ik die weghaal, zit ik dan niet meteen met de jiffy tegen de grond (enkel naar links weliswaar)?

Hoe bedoel je? Je verwijdert het belangrijkste knelpunt. Je zal dan alleen de jiffy aan de grond rijden als je opnieuw platter gaat toch?

Als de cardan in de weg zit, kan je beter op zoek gaan naar een andere motorfiets denk ik :)

Misschien dat het aanpassen van je rijstijl een beetje oplevert.
Er iets meer naast gaan hangen, waardoor je de motor (bij dezelfde snelheid) iets rechterop blijft :)

Dat doe ik ook, maar als ik bijvoorbeeld een rotonde opkom dan maakt dat weinig uit. Aan trage snelheden scherp draaien kan je toch je knie niet richting asfalt sturen?

Vandaar dat ik motortechnisch bedoelde..

Hoe bedoel je? Je verwijdert het belangrijkste knelpunt. Je zal dan alleen de jiffy aan de grond rijden als je opnieuw platter gaat toch?

Akkoord, maar hoeveel scheelt dat? Is die halve centimeter de moeite waard? Of scheelt dat meer dan het lijkt?

Maar let wel op wat je doet, je grondspeling vergroten is eigenlijk de motor verder naar de grens willen hebben, hij kan ook zijn grenzen hebben, de grondspeling is niet voor niets beperkt.

Ik heb nog niet het gevoel dat het onstabiel wordt.. Ik DENK dat de grens iets verder ligt.. Als ik in de nabije toekomst schuif, dan heb ik ongelijk.. :+

Akkoord, maar hoeveel scheelt dat? Is die halve centimeter de moeite waard? Of scheelt dat meer dan het lijkt?

Tjah, dat zou ik niet kunnen zeggen. Ik heb namelijk geen BMW.
Maar ik krijg wel het gevoel dat je op een motorfiets rijdt die niet bij jouw rijstijl past :)

Een halve centimeter beneden scheelt zo tien centimeter zijwaartse speling op hoofdhoogte, daar kun je dus weer mee vooruit .

Meditate on this, I will...

yoda.jpg

Wat m'n rijstijl betreft..

Ik heb graag veel koppel onderin.. Dat heeft ie (97 NM at 5000 of zo)
Ik ben niet geinteresseerd in rijden boven 200 km per uur. (Dat doet ie niet)
Ik houd van bochtig terrein dat geen hoge snelheid vergt voor fun.
Een laag zwaartepunt is dus vrij belangrijk.. Jammer van de trade-off met gronspeling..

Verder vind ik beperkingen aan de R1100R:

Geen zesde versnelling
Ik mis misschien een 15 tal pk's
soepel schakelen

R1100S biedt misschien iets meer grondspeling, maar zoiets koop ik liever nieuw.. En dat is nu niet mogelijk.

Wat mij betreft blijft de R1100R een heel goede keuze.. 8-)

Got to go.. Vanavond lees ik hopelijk nog meer input.. :)

Wat m'n rijstijl betreft..

Ik heb graag veel koppel onderin.. Dat heeft ie (97 NM at 5000 of zo)
Ik ben niet geinteresseerd in rijden boven 200 km per uur. (Dat doet ie niet)
Ik houd van bochtig terrein dat geen hoge snelheid vergt voor fun.
Een laag zwaartepunt is dus vrij belangrijk.. Jammer van de trade-off met gronspeling..

Verder vind ik beperkingen aan de R1100R:

Geen zesde versnelling
Ik mis misschien een 15 tal pk's
soepel schakelen

R1100S biedt misschien iets meer grondspeling, maar zoiets koop ik liever nieuw.. En dat is nu niet mogelijk.

Wat mij betreft blijft de R1100R een heel goede keuze.. 8-)

Got to go.. Vanavond lees ik hopelijk nog meer input.. :)

Is een BMW GS of een KTM 950 nix voor je? ;)

Kijk eens bij boxer-design.de, daar kun je voor jouw motor een kortere trekstang voor je cardan kopen, waarmee de achterkant van je fiets omhoog komt. Meer grondspeling, en ook een beetje sneller sturen.

De standaard trekstang van een 1100GS voldoet ook, deze is namelijk 20 mm korter dan van een 1100R. Da's precies wat ze bij boxer-design ook doen, 20 mm. korter.
Onderdeelnummer = 00 00 0 314 179 en kost in de USA rond de $ 80,-

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan