te weinig olie

Ins4ne

Die hard MF'er
30 dec 2003
273
0
hey,

Kwam nog ff eens mf raadplegen voor het volgende. Heb zonet occassie sv 650 gekocht omdat mijn vorige is gestolen B| :N . De man van wie ik de motor heb gekocht is een persoon die ik kan vertrouwen maar de moto die hij verkocht dus de sv heeft hij eigenlijk gewoon doorverkocht. Dit was een moto van een familielid.

Dus vanmiddag ga ik hem ophalen en vraag nog ff of er eventuele gebrekken waren. Hij zei dat er een kleine lekkage is aan de uitgaande as van de versnellingsbak. Ok lijkt me geen probleem overigens is maar klein lekje dacht ik zo. beetje later kocht ik de motor :] en ging ff toeren voor dat het natuurlijk weer begon te regenen in belgenland. Zodra ik thuis kwam controleerde ik het oliepeil ff en zag :X B| dat de olie onder het minimum stond terwijl hij bij de aankoop zo juist boven het minimum stond. Zo wou ik ff vragen kan dit enkel door deze lekkage aan de uitgaande as zijn? En het meest waar ik bezorgd om ben is dat de vorige eigenaar mss eens met veel te weinig olie heeft gereden zodat het blok schade kan opgelopen hebben. Zou ik dit vlug merken als dit zou gebeurd zijn?

Ga morgen ff vlug olie verversen en allemaal nog eens grondig controleren.

alvast bedankt, ben gewoon bezorgd ;(
 
Ik rij ook SV650. Is inderdaad belangrijk dat je bij warme motor peilt. Staat ook in instructieboekje van de SV. Bij koud peilen lees je een te lage stand af. Als je van max naar min rijdt door een lekkage, zit je motor goed onder de olie !

De Kale
 
hoe peil jij olie?
goed warm en op de standaart! _O-
Warm ok, maar niet op de jiffy. Op de bok en even laten staan, minuut of 10 na een rit. Dan peilen. Anders kan je olie niet terugzakken naar je carter, en zit je te peilen in een volstromende bak.

Lijkt me zoals gezegd onwaarschijnlijk dat het komt door die uitgaande as, zo wel heb je een oliespoor van hier tot gunter achtergelaten en ben je al minstens 10 keer op je bek gegaan. Of een rookgordijn inderdaad _O-

Is toch wel goed te zien als het ergens lekt lijkt me!
 
neje geen rookpluim hoor, heb ik opgelet. de olielekkage is juist aan de uitgaande as heb ik gezien. Maar waar ik schrik voor had is als de vorige eigenaar mss eens met te weinig olie heeft gereden. Zou ik het al moeten gemerkt hebben dan aan mijn motorblok?
 
Als de motor een keer met te weinig olie gereden heeft, afhankelijk hoeveel km, dan is er schade aan de zuiger. Misschien ook wel aan andere onderdelen maar als er geen duidelijke rammel in zit dan valt dat nog mee.
De schade aan je zuiger zorgd ervoor dat je olieverbruik toeneemt (teveel speling).
 
Ik vraag me ten eerste af waarom je met een motor gaat rijden waarvan bekend is dat deze een lekkage heeft en het peil net boven minimum staat :? Dan vul je toch eerst even wat olie bij?

@ Marc Keijsers: leg mij eens de logica uit waarom het peil LAGER zou zijn als je bij een koude motor peilt? (tenzij het een dry-sump systeem is, wat volgens mij hier niet het geval is)
 
Ja, ik weetet had olie beter aangevuld maar hij stond juist beetje onder het minimum toen ik thuis arriveerde. Maar ik had schrik dat de vorige eigenaar er met te weinig geeft gereden.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik weetet had olie beter aangevuld maar hij stond juist beetje onder het minimum toen ik thuis arriveerde. Maar ik had schrik dat de vorige eigenaar er met te weinig geeft gereden.
Gaat toch een lampie branden, wanneer er te weinig olie in het blok zit. Ik neem aan dat de vorige eigenaar niet is blijven door rijden in dat geval. Ook hij weet dan, dan hij de boel kapot rijdt, met alle nadelige gevolgen vandien.
En dat lekken bij jouw versnellingspook, is waarschijnlijk een kapotte oliekeerring. Dat is in iedergeval niet de grootste ramp.
 
dat is nu het probleem er staat geen oliedruk lampje op. Het dashboard is vroeger vervangen geweest door een digitaal en daar staat dat nie op of toch nie aangesloten.
 
Eigenlijk eenvoudig. Olie zet uit bij hogere temperaturen. Het klopt echt wel, want koud is het niveau in mijn SV lager als warm. En het klopt dat een SV geen dry-sump heeft.

De Kale

Ik vraag me ten eerste af waarom je met een motor gaat rijden waarvan bekend is dat deze een lekkage heeft en het peil net boven minimum staat :? Dan vul je toch eerst even wat olie bij?

@ Marc Keijsers: leg mij eens de logica uit waarom het peil LAGER zou zijn als je bij een koude motor peilt? (tenzij het een dry-sump systeem is, wat volgens mij hier niet het geval is)
 
Terug
Bovenaan Onderaan