Teamorders in de motorsport?

Matn

MF veteraan
24 jun 2007
2.538
34
Rotterdam
Na het crashgate-verhaal van vandaag uit de Formule 1 (zie o.a. Renault twee jaar voorwaardelijk geschorst | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl) vertelde ik dat zoiets in de motorsport nooit voor zal komen want daar kennen we geen teamorders.

Later bedacht ik me dat ik een aantal jaren gelden toch wel eens een coureur voor de finishlijn heb zien wachten om zijn teammaat voor te laten gaan (dat was geloof ik een spanjaard in de 125 of 250 GP).

Weet iemand nog wie dat was, en wanneer?

Zijn er andere voorbeelden van teamorders die invloed hebben gehad op een wedstrijdverloop of kampioenschap?
 
Dani Pedrosa Valencia 2006: ''Ik zal mijn teammaat helpen waar ik kan''.

Zelfde geld voor Colin Edwards, zelfde seizoen.

Michel Fabrizio 2009: Misschien ga ik mijn strategie voor de laatste twee races aanpassen en zal ik als het nodig is in dienst van Nori gaan rijden.

Stalorders te over in de racerij.
 
Puig die Pedrosa instrueerde om te zorgen dat Rossi de titel zou winnen door Hayden er af te kegelen :D

Volgens mij had Rossi destijds stalorders aangaande het kampioenschap tussen Capirossi en Harada waarbij Capirossi Harada eraf reed om zo kampioen te worden en direct zonder zitje te komen zitten voor het nieuwe seizoen.
Echter werd hij overgenomen door Honda dit was 1998.
 
Ja maar dat komt dan misschien van de racers zelf uit. Als jij in je F1 auto zit en je hoort ineens dat je maar moet gaan crashen :X Dat vind ik toch wat extremer dan wat bovenstaande coureurs gezegd hebben, je kan namelijk ook je teammaat helpen door achter hem te rijden en te zorgen dat er niemand voorbij komt. Of je langzamere teamgenoot mee te laten rijden in je slipstream, dat vind ik persoonlijk een stuk minder erg.

Maar om je rijders te verplichten om maar te crashen :N :N
 
Laatst bewerkt:
Ja maar dat komt dan misschien van de racers zelf uit. Als jij in je F1 auto zit en je hoort ineens dat je maar moet gaan crashen :X Dat vind ik toch wat extremer dan wat bovenstaande coureurs gezegd hebben, je kan namelijk ook je teammaat helpen door achter hem te rijden en te zorgen dat er niemand voorbij komt. Of je langzamere teamgenoot mee te laten rijden in je slipstream, dat vind ik persoonlijk een stuk minder erg.

Maar om je rijders te verplichten om maar te crashen :N :N

het was van te voren al afgesproken vermoedelijk in codetaal aangegeven wanneer het moest gaan gebeuren.
 
Teamorders in de motorsport zijn er zeker, waarvan Fabrizio nu wel een heel goed recent voorbeeld is. Maar ik denk dat het bijna niet voorkomt op het hoogste niveau: ik zie het de jongens allemaal vooral zélf doen in plaats van dat ze hulp krijgen van een teammaat.

Ik denk dat mr. Valentino stiekem wel een beetje baalt dat er nu geen teamorders meer zijn!
 
Teamorders in de motorsport zijn er zeker, waarvan Fabrizio nu wel een heel goed recent voorbeeld is. Maar ik denk dat het bijna niet voorkomt op het hoogste niveau: ik zie het de jongens allemaal vooral zélf doen in plaats van dat ze hulp krijgen van een teammaat.

Ik denk dat mr. Valentino stiekem wel een beetje baalt dat er nu geen teamorders meer zijn!

Ik denk ook niet dat het makkelijk zou zijn voor Yamaha om Rossi of Lorenzo ervan te overtuigen dat ze hun teamgenoot moeten laten winnen. *D
 
Ja, uitspraken van coureurs zijn er, maar echte feiten op de baan?
Uiteindelijk knokken ze vooral voor zichzelf. Misschien leent de motorsport zich er ook wat minder voor?

Kan me het incident Harada/Capirossi nog goed herinerren. De winnaar van die wedstrijd zou meteen kampioen worden en Loris ging voor een dood-of-de-gladiolen aanval. Dat heeft hem jarenlang impopulair gemaakt. Daarna kegelde hij in Mugello volksheld Lucchi er af en hij is jarenlang persona non grata geweest in italie. Eigenlijk tot dat hij op de duc stapte.

Maar on-topic. Kan niemand zich die rijder in de 125 of 250 herinneren die voor de finishlijn stopte? Ik weet nog dat Tobi Moody en Dennis Noyes (was nog voor Julian Ryder geloof ik) er schande van spraken.
 
Was het niet zo een paar races terug toen Lorenzo onderuit ging zodat Rossi eerder de titel heeft :+
 
Dat wilde Rossi niet aannemen, toen ging hij zelf er maar bij liggen....bleef het ook wat spannender in het kampioenschap :P
 
Michel Fabrizio 2009: Misschien ga ik mijn strategie voor de laatste twee races aanpassen en zal ik als het nodig is in dienst van Nori gaan rijden.

In de 2e manch in Imola nog niet dus:

Aan de kop wist Fabrizio Haga drie ronden achter zich te houden maar daarna nam de Japanner het heft en de leiding in handen en bleef die tot de 12e ronde vast houden, daarna was het weer Fabrizio die naar de kop kwam en vanaf dat moment de leiding niet meer uit handen gaf en langzaam maar zeker wegliep bij de Japanner.
 
Terug
Bovenaan Onderaan