Techniek Chicane

zxrico

Die hard MF'er
29 mrt 2004
573
1
Vrouwenpolder
Goedemiddag allemaal,

Nu ga ik regelmatig naar het circuit en probeer de techniek een beetje aan te scherpen, wanneer ik de chicane inga heb ik het gevoel dat ik echt nog veel moet gooien en dat het veel sneller kan, hoe doen jullie dat?
Op de steppies steunen maar sturen jullie ook nog tegen zodat je sneller de bocht invalt, ben benieuwd gooi de truukkendoosss maar eens open. *O*

groetjes
 
Laatst bewerkt:
Wijd aankomen, smal erin, kijken waar je naartoe wilt, omgooien, tegensturen, drukken en trekken aan/op je stuur, gas constant houden, halverwege > meer gas, of vol gas, of geleidelijk aan meer gas. Maar niet gas minderen. GAS dus.

En vergeet vooral niet om het hoekje van de deur te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Wijd aankomen, smal erin, kijken waar je naartoe wilt, omgooien, tegensturen, drukken en trekken aan/op je stuur, gas constant houden, halverwege > meer gas, of vol gas, of geleidelijk aan meer gas. Maar niet gas minderen. GAS dus.

En vergeet vooral niet om het hoekje van de deur te kijken.
Trekken aan je stuur, da's gegarandeerd goed voor een tankslapper i.c.m. accelereren -O-
 
Ik heb ook wel eens gedacht om tegen te sturen zodat je hem sneller erin gooit maar met die snelheden heb ik het idee dat je problemen gaat krijgen voorwiel gaat er vandoor en het lijkt me vrij moeilijk om aan je stuur te gaan sleuren.
 
Robbooo vertel me eens hoe jij het doet dan had hier eigenlijk meer reacties verwacht word er tegen gestuurd en kan dat op deze snelheden of is het simpelweg gewoon zorgen dat je het vloeiend maar sneller omgooit.

groetjes
 
Trekken aan je stuur, da's gegarandeerd goed voor een tankslapper i.c.m. accelereren -O-

Misschien dat we elkaar verkeerd begrijpen. Maar ik heb het alleen over het moment van insturen in feite. Met tegensturen druk of trek je (minimaal) aan je stuur. Sterker nog. Als je voorbij dat punt bent, gebruik ik me benen om de motor nog strakker de bocht in te laten gaan, dus heb ik alweer automatisch minder druk op het stuur, ik laat mijn voorwiel dan gewoon de bocht in zoeken omdat je stuurt met je benen, en je handen geleiden nu eerder het stuur.

Maar ja we kunnen er wel allemaal over praten. Iedeen zal zich een andere manier aanleren/hanteren. En wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken. Daartegen is er wel een basis. Denk dat alleen de term tegensturen voor in dit topic erg vrij kort door de bocht is als het aankomt op goede bochtentechniek.
 
Robbooo vertel me eens hoe jij het doet dan had hier eigenlijk meer reacties verwacht word er tegen gestuurd en kan dat op deze snelheden of is het simpelweg gewoon zorgen dat je het vloeiend maar sneller omgooit.

groetjes

Je moet niet alleen met je stuur werken he. Het is ook je lichaam. Denk dan aan je benen. Heel belangrijk. Tenminste zo zie ik het. Verlies niet de druk tegen je tank met je benen. Je moet een met de motor worden, en dat kan niet als je er half zwieberend op zit, met je handen snoeihard aan het stuur. Als je dan tegenstuurt gooi je hem wel (makkelijker) om, maar als het echt op een harde bocht aankomt, druk jij met dat tegensturen je voorwiel onder je vandaan, en dat moet je niet hebben. Je voorwiel moet je zien als een "geleiding" en die moet je juist niet forceren.
 
Als je niet snapt wat ik bedoel. Moet je voor de gein maar eens een verlaten industrieterrein opzoeken. Neem een recht stuk weg. Gan dan sla-om bewegingen maken met alleen tegensturen. En je benen los van de tank. Desnoods spreid je je benen iets. En ga daarna eens een rechts stuk weg sla-omen met tegensturen en gebruik makend van de druk van je benen op de zijkanten van je benzinetank. Wel de verrichtingen met vlotte snelheid doen, dan zal je het effect eerder merken. Voor een nog betere vergelijking. Doe dat sla-omen bij verschillende snelheden.

Als je dat beetje door hebt. Pak dan een lange bocht. En pas dezelfde techniek toe. Ga een keer met tegensturen door de bocht. En daarna probeer eens ook met je benen te werken. Of een combi. Ik denk dat je dan al een stuk wijzer bent voor wat betreft het 'tegensturen'.
 
Ja idd nu ging het er bij mij om of er nog min of meer trucjes zijn want als ik sommige jongens zie gaan dat gaat zo snel, ik weet hoe het tegensturen voelt doe het wel eens op de straat met bochtjes, maar idd gewoon eens op oefenen en kijken hoe het uitwerkt en dan maar eens kijken of ik het volgende week meer aandacht kan geven op het circuit. Begreep ook wel dat wanneer je te hefig tegenstuurd dat je wel eens vreemde acties kan gaan krijgen zoals onze grote vrind Lorenzo van het weekend, wat een aktie zeg. Maar eigenlijk moet je van te voren een tikkie insturen en de rest z`n werk laten doen.

Bedankt in iedergeval wolfman, vette bike rijdt je trouwens :)
 
Lorenzo was gewoon een dikke highsider, te vroeg en teveel op het gas....
Maar wat ik belangrijk vind om een chicane goed te nemen. Eerst als ik ga remmen ga ik al verzitten. Dus als de eerste bocht linksom is aan de linkerkant van je zadel gaan zitten. Knie hou ik nog tegen de tank aan. Dank vlak voor ik instuur kijk ik waar ik hem wil hebben, steek m'n knie uit stuur snel ietsjes tegen, duw m'n schouder erin en daar gaan we. Voor de bocht erna kom ik uit het zadel, verplaats m'n ichaam naar de andere kant en stuur de bocht in en ga dan weer, geleidelijk en substiel, op het gas.
Maar wat het is met tegensturen, het gaat erom dat het snel gebeurd en juist niet ver of veel. En daar bedoel ik de stuuruitslag mee.
Dus als je snel een klein beetje uitslag geeft valt de motor als het ware om de bocht in, wat je dus wilt hebben omdat je de chicane graag wil halen. Als je heel veel uitslag geeft aan je stuur heb ik het idee dat je op je plaat gaat.
Ik vind het sowieso altijd goed om je stuur zo los mogelijk vast te houden, ook al slingert het iets als je de bocht weer uitgaat bijvoorbeeld. Je voorwiel moet je z'n gang laten gaan.
Nog een ding altijd druk houden op je steppies en met je buitenste knie de motor vastklemmen, anders val je van de motor af :P Maar pas op dat je ook weer niet met je voeten als het ware de motor probeert weg te drukken.
En voor de rest gewoon ontspannen en knallen met die hap *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan