Techniek Kawa GPz 750 1982 (Z750)

bakki72

Die hard MF'er
26 aug 2006
563
0
Franeker
Ik ben van plan om binnenkort een GPZ 750 (Z750) uit 1982 aan te schaffen voor mn nieuwe winterproject..Bedoeling is om er een 80er jaren AMA superbike replica van te maken..
Kan t ding voor een schappelijk prijsje kopen,maar ben totaal niet bekend met Kawa's uit die tijd.
Dus als iemand me meer kan vertellen over de techniek,zwakke punten oid hoor ik t graag..
Zo'n ding dus:

1982-Kawasaki-GPZ750-0.jpg
 
Laatst bewerkt:
nokkenaskettingspanner daar kan je een versterkte uitvoering van kopen bij motozoom
verders zijn het goeie kawa`s mits je goed onderhoud pleegt dwz op tijd kleppen stellen, goeie olie erin (Belray exp10W40) en de normale slijtage onderdelen op tijd vervangen.

classissbkelspaint.jpg
 
Laatst bewerkt:
heb dezelfde motor een jaar of 5 geleden ingeruild, altijd met veel plezier gereden en als ik de ruimte gehad zou hebben had ik hem zeker niet weggedaan.
alleen de vering zou ik wel aanpassen ,achter een paar verstelbare koni,s of zo en voor andere veren want de originele zijn net fietspompen.
 
ik heb de 600R versie van 3 jaar nieuwer, maar t blok is nagenoeg hetzelfde:

kogelvrij en hufterproof. Het enige dat ie nog wel eens last van wil hebben zijn klevende koppelingsplaten (bij langer stilstaan) en mechanisch lawaai bij koude start (maar dat is kawa-eigen)
 
Ik ben van plan om binnenkort een GPZ 750 (Z750) uit 1982 aan te schaffen voor mn nieuwe winterproject..Bedoeling is om er een 80er jaren AMA superbike replica van te maken..
Kan t ding voor een schappelijk prijsje kopen,maar ben totaal niet bekend met Kawa's uit die tijd.
Dus als iemand me meer kan vertellen over de techniek,zwakke punten oid hoor ik t graag..
Zo'n ding dus:

[afbeelding]

De motor is vrijwel gelijk aan de KZ650/700/750, bloknr zal met kz750 en .....framenr. met kz750r beginnen.
Ik rij de KZ750E
Degelijk, rijdt fantastisch, makkelijk onderhoud.
Bij gedateerd 'materiaal' is het altijd toch de vraag wat je binnen haalt.
Als je genoeg in je handen hebt mbt technisch onderhoud, dan gewoon stukje bij beetje diverse delen v/d motor nazien.
Motorisch maken ze veelal wat meer mechanische herrie. Kan primaire ketting aandrijving zijn en ook distributie-aandrijving v/d nokkenas.
Zwakke punten zul je toch zelf moeten zoeken in bijv. balhoofd lagering of achterbrug bevestiging, wellicht wiellagers(?)....het is bewegen/voelen en soms open schroeven.

Iig veel suc6 er mee. Mooie fiets :)
 
Laatst bewerkt:
hoi
let even op bij het starten ,het komt regelmatig voor dat de GPZen een ratelend geluid maken ,als je start met de startmotor ,vaak word dan de oorzaak gezocht in te weinig stroom
de motor wil dan niet aanslaan ,terwijl de startmotor ,wel werkt ,en tikt in het relais.
controleer in dit geval de startmotor/dynamo aandrijving /vrijloop

start zonder bogies,,
draait dan wel de motor rond ,??
dan is de kans aanwezig dat de aandrijving /vrijloop van de dynamo/startmotor
kapot is
het gehele blok moet dan gesplits worden, en dat is een hele klus ,
onderdelen zijn nog goed te krijgen [ca 180 euro incl pakkingen ]

suc6
groet Pp
 
Ok..Dus als ik t goed begrijp draait de startmotor dan wel,maar te traag en je hoort dan ook t relais tikken?Dus geen zwakke accu,maar teveel weerstand oid?

En zonder de bougies hoeft ie minder kracht te leveren en dan draait de boel wel normaal??

Zal er op letten,heb m nog niet gestart.Accu moet ik even wisselen en carbs moeten nagekeken.Hij krijgt geen brandstof schijnt t..
Motor is los en ontsteking werkt.
 
Laatst bewerkt:
de startmotor ,,pakt niet ,, hij rateld dan net of je te weinig spanning hebt
draai je er de bogie's uit ,dan heeft de startmotor minder weerstand ,en draait gewoon"" "
is vaak de startkoppeling/start vrijloop,
in mijn geval was de startkoppeling gebarsten zodat de rollen het starttandwiel ,niet mee namen .
suc6
Pp
 
Duidelijk,ik zal er op letten.
Heb er net een andere accu in gezet,en hij draait normaal rond op de startmotor.
Krijgt idd geen benzine,bougies droog.
Morgen maar es verder kijken.
 
Mooi spul, zeker zo'n eddie lawson :}

Zwakke punten (als je ze zo wilt noemen) zijn eigenlijk wat alle japanners uit die tijd hadden, een zwabberframe en fietspompvering...

Vering is te verbeteren zoals aan vermeld is, een paar koni's en andere veren voorin dan ben je al een heel eind.

Het frame is moeilijker, bakker frame kopen ofzo... O-)
 
Hoi,

Heb zelf een KZ700 gehad. Onverwoestbaar wat mij betreft, in 3 jaar tegen de 80.000 km mee gereden (woon/werk) zonder veel problemen.
Zo als al eerder gezegd komt er veel mechanische geluid uit het blok. Maar het is nou eenmaal een Kawa.
De remmen zijn niet heel best. Stalen remleidingen zijn heel nuttig. Maar aangezien het een project wordt zul je er wel een andere voorvork in willen zetten. Met betere remklauwen.
Zelf vond ik het een beetje een zwabber frame. Bij hogere snelheden ging het pittig te keer. Ook met nieuwe achterbrug en achterwiel lagers.

Maar wel een mooie basis met een erg goed blok.

Mazzels.
 
Motor loopt weer..Vacuumslot lijkt niet goed te werken,dus kraan op pri stand werkt ook.
Alleen loopt de linker cilinder niet goed mee..onregelmatige vonk lijkt t op.

Kijk even of bij die linker cilinder tevens de aansluiting zit op het inlaatrubber, mbt het aansturen v/d vacuümklep v/d benzinekraan.
Of vacuümslang is dan lek óf vacuümklep waardoor er benzine de inlaat in lekt.

Bij twijfel over de vonken, ...bougie's OK? // bobine's wisselen/doormeten // bekabeling en aansluiting (breuk/oxydevorming)// bougiedoppen nog goed...
 
Ontsteking lijkt nu goed,bougiedop linker cil. gewisseld voor n andere.Toch loopt ie nog niet goed mee.Carbs zijn al open geweest en schoon.
Lijkt bij hoger toerental wel wat beter mee te doen.Wat me opviel was dat er aan de luchtmengselschroeven gedraaid was,waren behoorlijk beschadigd.
Weet iemand hoeveel slagen die standaard open staan?
 
Ontsteking lijkt nu goed,bougiedop linker cil. gewisseld voor n andere.Toch loopt ie nog niet goed mee.Carbs zijn al open geweest en schoon.
Lijkt bij hoger toerental wel wat beter mee te doen.Wat me opviel was dat er aan de luchtmengselschroeven gedraaid was,waren behoorlijk beschadigd.
Weet iemand hoeveel slagen die standaard open staan?


:Y 2 slagen uitgedraaid!....( geldt zowel voor de keihinCV34 als voor de mikuni BS34)

Bekijk ook goed of alle ringetjes/veertjes aanwezig zijn en of de puntjes v/d schroef nog heel zijn/recht staan.

full
 
Heb die schroef er uit gehad,zag er allemaal prima uit..Stond 4 slagen open,heb m eerst maar weer op 2 slagen open gezet.
Heb net ff stukje gereden.Laag toeren loopt ie nog steeds op 3 cilinders,en af en toe op 4..
Gas geven loopt ie wel op 4,trekt goed,maar als ik weer constant rijd(ook in hoger toerental)loopt ie weer op 3,soms 4..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan