Techniek Kawa GPz 750 1982 (Z750)

bakki72

Die hard MF'er
26 aug 2006
563
0
Franeker
Ik ben van plan om binnenkort een GPZ 750 (Z750) uit 1982 aan te schaffen voor mn nieuwe winterproject..Bedoeling is om er een 80er jaren AMA superbike replica van te maken..
Kan t ding voor een schappelijk prijsje kopen,maar ben totaal niet bekend met Kawa's uit die tijd.
Dus als iemand me meer kan vertellen over de techniek,zwakke punten oid hoor ik t graag..
Zo'n ding dus:

1982-Kawasaki-GPZ750-0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Compressie kan ik hier nu helaas niet meten.Heb de boel nu weer uitelkaar,en het linker inlaatrubber leek niet goed aan te sluiten op t spruitstuk.Nieuwe pakking er tussen,vanavond de carbs er maar weer op.
 
Deze GPz is voorzien van,wat ik zo meen te weten,zo´n naverbrandingsysteem voor onverbrande gassen.(california model?)
Zo'n systeem zat destijds ook op mn ZXR.
Kan ik dat er gewoon afslopen en de 2 deksels op de cil.kop met n slang onderling verbinden?
Geloof dat zoiets ook bij de ZX7 en ZXR gedaan werd.
 
Net alles weer inelkaar..Carbs wederom open gehad,niks mis mee zo op t oog,geen verstoppingen..Luchtmengsel schroeven 2 slagen open.Bougies, kabels en doppen vernieuwd.Inlaatrubbers hebben nieuwe pakking,zijn verder prima.
Starten:Loopt direct,maar de linker wil weer niet helemaal meedoen.. -O-

Heb t luchtfilterrubber van de linker carb afgehaald en motor gestart.
Als ik nu de carb vrijwel dichtmaak met de hand loopt ie wel mee(met beetje gasgeven).
Zodra ik mn hand weghaal is t weer over..Vlotternivo is gelijk aan de andere carbs..
 
Heeft ze een dubbele uitlaat?
Ik heb met mijn GPx (89, iets andere uitlaat en iets ander blok) ook erg veel last van condens na langer stilstaan.
De ene kant van de motor (2 cilinders) en zelfs maar 1/4 doet het dan slecht.
Dit komt bij mij omdat de condens in de uitlaat ophoopt en zo de motor erg veel moeite moet doen om over de extra druk heen te "duwen."
Oplossing ben ik nog niet helemaal uit... :(
 
Laatst bewerkt:
Zo op t gevoel is er geen verschil tussen aanzuiging bij cil. 1(de probleemcilinder) en cil.4.Trekt behoorlijk vacuum.Zodra ik mn hand er af haal gutst de benzine er uit.Bij beide cilinders gelijk.
 
Kan als t meezit een andere carb set proberen komende week.Als dat niet werkt is er meer aan de hand.. B|
Heb met de TT ook een keer carb probleem gehad..Wilde warm maar niet starten,en na 4 dagen stilstand nauwelijks aan de praat te krijgen..Kon er niks verkeerds aan ontdekken..
Andere carb er op,probleem over..
 
Tegen beter weten in heb ik toch nog ff wat geprobeerd..Verschillende onderdelen van de carbs onderling uitgewisseld..En nog doet nr 1 niet volledig mee..
Zodra ik een beetje remmenreiniger in die carb spuit loopt ie wel mee..Is dus echt een carb probleem..Maar wat t dan nog kan zijn?? :/
 
Ik heb ook zo een probleem met gpz 750. Heb alles gereinigd geregelt en hij gaat op in toeren (danst in ralentie) . Direkt gekeken of dat hij geen vals lucht zoog een nee ,ook nog steeds op zoek. :?

Zijn die pilot-schroeven juist ingesteld?
Vlotterhoogten gelijk?
Zitten de carbs ver genoeg in het rubber geduwd!!!! (let hier op)


Afstellen pilot-schroeven.

Loopt de motor stationair onrustig, zakt en stijgt het toerental regelmatig, dan is het stationair-mengsel te rijk, de schroeven indraaien.

Blijft het toerental duidelijk even boven het stationair toerental hangen als je even een stoot gas geeft, om daarna pas terug te zakken naar stationair, dan is het mengsel te arm, de schroeven uitdraaien, ( lekkage van de inlaatrubbersveroozaakt dit ook...dan remreiniger op inlaatrubber spuiten......gaat toerental omhoog dan is rubber lek!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan