Technisch advies

2 aug 2012
176
7
Roermond
Hoi bikers,

Technische vraag.....

Een vriend van me rijdt nog maar kort op een k4 gsxr 1000 waar hij heel blij mee is. Echter valt het de laatste ritten op dat de gixxer een slok olie lust (600ml op ongeveer 1500km). De gixxer heeft 35000 gelopen...

Ogenschijlijk lekt er niks op straat dus het moet ergens anders naartoe. Ik heb een poos achter hem gereden en daarbij geen vreemde rookkleur of geur waargenomen. In het koelvloeistof systeem zit geen olie. Vandaag hebben we het luchtfilter verwijderd en het lijkt erop dat er op de buitenste throttlebody vlinderkleppen een laagje olie zit (hij gebruikt altijd motul 300v, groene olie), het laagje lijkt groen.

Logischerwijs zou ik zeggen olie komt langs een zuiger (hetzij beschadigde cilinderwand of zuigerveren) in de throttlebody op een vlinderklep terecht. Wat ik gek vind is dat op alle 4 de vlinderkleppen van de individuele throttlebody inlaten zo'n dergelijk laagje zit, lekt er dan olie langs alle 4 de zuigers ? Lijkt mij sterk.....

Daarnaast zou de gixxer dan toch moeten roken oid. Hij loopt verder heel netjes....

Wat adviseren jullie ? Ik dacht zelf eerst compressiecheck...
B6E147AA-08E2-41D8-8C5B-D5B84965A265.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Compressietest zegt niets over je klepseals en schraapveren. Zoals SP1R al scrijft, de olie komt door de rarterontluchting op alle 4 de vlinderkleppen. Ik zou gewoon regelmatig oli peilen. Maar als je dat niet wil is opentrekken en nameten de way to go.
 
Wat sjaak55 zegt, if it ain't broke, don't fix it.

Een vriend van me rijdt nog maar kort op een k4 gsxr 1000 waar hij heel blij mee is. Echter valt het de laatste ritten op dat de gixxer een slok olie lust (600ml op ongeveer 1500km). De gixxer heeft 35000 gelopen...
Ja ja, een vriend. Tuurlijk O-)

Gebruikte sportmotoren hebben trouwens altijd tussen de 25 en 40K gelopen, maakt niet uit of ze 5 of 35 jaar oud zijn. Heel vreemd ...
 
Je moet je pas echt zorgen maken bij 1 op 1000 of meer,het ideaal zou geen tot heel weinig tussen de beurten zijn,
maar helaas is dat niet bij iedere motor zo,misschien dat door de klephoedjes te vervangen er een verbetering te behalen valt.
 
Als er olie via de zuigerveren op de gaskleppen terecht komt is er wel meer aan de hand dan versleten veren. (Gat in het blok waar de zuiger uit steekt of zo).
 
Terug
Bovenaan Onderaan