Technisch probleem (of hekserij?)

The Mailman

MF veteraan
Even een vraagje voor de technische mensen over een probleempje met mijn CBR600 van '89, 60k km.

Een maandje terug had ik een uurtje gereden toen de motor opeens begon in te houden, niet meer goed trok en uiteindelijk helemaal uitviel. Het voelde een beetje als een lege tank maar toch niet helemaal. De tank was trouwens nog voor meer dan de helft vol. Dus ik met mijn nul technische kennis een beetje in de motor zitten gluren of er iets loszat ofzo, eindeloos proberen te starten, dodemansknop gecontroleerd (je gaat echt de mafste dingen doen |( ) en uiteindelijk de choke aangezet (let wel: motor had net een uur gereden). Ja hoor: starten-lopen. Choke eraf en gewoon weer op pad.

Het hele voorval eigenlijk vergeten, tot vanmiddag: precies hetzelfde! Ik heb hem ff in zn vrij getrapt en al rollend de choke erop en starten. En ja hoor, it did the trick again. Het maffe is dat ik tussentijds minstens 500, misschien wel 1000 km gereden heb maar dat het gebeurde op hetzelfde weggetje, misschien 500 meter verderop!

Nu weet ik dus hoe ik het op moet lossen, maar ik wil toch ook wel weten wat er aan de hand is B| In beide gevallen was het vrij warm buiten, had ik een tijd op de snelweg gereden en was daar net een paar km vanaf en was de tank nog grotendeels vol. Iemand suggesties :?
 
Ik weet niet meer of zo'n ding een door de ontsteking gestuurde benzine pomp heeft, maar als die erop zit verdenk ik die als eerste.
 
Hoi,

Ik denk eerder dat je motor door de warme rit op de snelweg zo warm wordt dat de benzine in je carburateur verdampt. Vapour lock.
Als je de choke gebruikt, dan sluit je de luchttoevoer gedeeltelijk af en komt er een rijk mengsel in de cilinders. Dit rijke mengsel verdampt minder snel dan het normele mengsel dat meer lucht bevat en je motor start weer.
Is er wat aan te doen? Als je het gevoel hebt dat ie af gaat slaan even een beetje choken. Als het kan laat de motor dan gewoon even afkoelen.
 
EXACT hetzelfde wat ik dus heb.

Bij mij is het dus ROEST in de tank, wat een drama, ik zal mijn topic eens opzoeken, 1 seconde.

ik heb um:

uitvallen motor na ca. 30/40 km

het gaat soms zo 500 a 1000 km goed, en dan is het weer bingo!

ik heb nu van die potjes tankcure gekocht, kijken of dat helpt.
Hé, da's wel een nuttig topic (met nog meer lotgenoten :X ). Maar roest lijkt me in mijn geval niet van toepassing. Ik heb die motor nu ruim drie jaar en hij heeft in die tijd maar één keer twee maanden stilgestaan. Verder rijdt ie in de winter bijna wekelijks en s zomers meerdere malen per week. En er zit bijna altijd genoeg peut in de tank.

Laat me ff weten of dat spul helpt. Enneh, als ie stilvalt de choke erop gooien dus.
 
Hoi,

Ik denk eerder dat je motor door de warme rit op de snelweg zo warm wordt dat de benzine in je carburateur verdampt. Vapour lock.
Als je de choke gebruikt, dan sluit je de luchttoevoer gedeeltelijk af en komt er een rijk mengsel in de cilinders. Dit rijke mengsel verdampt minder snel dan het normele mengsel dat meer lucht bevat en je motor start weer.
Is er wat aan te doen? Als je het gevoel hebt dat ie af gaat slaan even een beetje choken. Als het kan laat de motor dan gewoon even afkoelen.
Hé, dat klinkt wel erg kloppend. Vapour lock, daar heb ik ooit iets over gehad op school maar da's bij mij niet blijven hangen :X

Thnx! Heb liever vapour lock dan rotzooi in mn brandstofsysteem...
 
Nooit eerder gehoord dat "vapour lock" ook tijdens RIJDEN kan optreden, ik dacht alleen/ voornamelijk direct na warm stilzetten (restwarmte blok zonder rijwind warmt carburateur op)? Hoe loopt zo'n motor anders (niet) in de tropen?

Voor alle zekerheid zou ik toch ff nakijken of er tussen carburateur(s) en inlaat rubberachtig verloop-spul zit, met misschien de overbekende en beruchte (haar-)scheurtjes, òf onzuiver gemonteerd ... ?
 
Kleine kans, maar misschien gewoon vuiligheid in de carbs? Heb dat ook ooit gehad. Het begint bij de klachten die jij hebt, en wordt steeds erger. Op een gegeven moment loopt de benzine niet meer door je carbs maar rechtstreeks door de overloop naar buiten... Ff ultrasoon spuiten en klaar.
 
Nooit eerder gehoord dat "vapour lock" ook tijdens RIJDEN kan optreden, ...
Ik dacht het wel, maar dan als gevolg van een mankement.


Kleine kans, maar misschien gewoon vuiligheid in de carbs? Heb dat ook ooit gehad. Het begint bij de klachten die jij hebt, en wordt steeds erger. Op een gegeven moment loopt de benzine niet meer door je carbs maar rechtstreeks door de overloop naar buiten... Ff ultrasoon spuiten en klaar.
Ultrasoon?

Heb er laatst een paar keer V-Power ingegooid voor als dat spul inderdaad reinigt. Was tussen de eerste en tweede stilvaller in. Ik sprak laatst trouwens iemand die bij hoog en laag beweert dat zijn R1 zuiniger loopt op die V-zooi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan