Technische diagnose vraag

mrnqrv

MF'er
2 feb 2020
135
28
Ik probeer een symptoom te tacklen die ik heb met de Fazer600 uit 2002.
Eigenlijk is dit een symptoom die ik altijd heb met 4 cilinders koud en zeker na een tijdje stil staan. Bij gasgeven en vooral in het middengebied smoort de motor enorm de eerste kilometers. (zeg 15 minuten) dit heb ik met veel motors gehad zoals nu ook met een zxr400 en een zxr750. Vooral bij het "snel"gas geven vanuit dat gebied. Maar in deze gevallen gaat dit wel over en heb ik later totaal geen last meer, mits je hem weer een paar weken laat staan.

Nu de Fazer. Die heeft dat dus ook, maar in dit geval gaat het niet helemaal weg. Na 20 minuten is het meer dan acceptabel, maar niet weg. Het is dan gereduceerd naar in 50% van het snelle gas geven gaat het vloeiend en mooi en de andere 50% voel je toch nog de smoor. Net of hij toch in het middengebied niet blij is, maar wel blijder wordt naarmate hij warmer is. Zal uiteraard met het mengsel te maken hebben, maar krijg er geen vat op. Ik heb het volgende gedaan:

- nieuw luchtfiler
- nieuwe bougies
- nieuwe bougiedoppen NGK (had dat eens gelezen maar helaas)
- carburateurs uit elkaar en schoon gemaakt. Ook de sproeiers en andere onderdelen va de carbs gecheckt
- Gesynchroniseerd

Je zal toch zeggen dat dit in het carb blok moet zitten, maar wat dan?
 
Hij staat te arm afgesteld, naalden omhoog en als dat niet helpt grotere sproeiers.

Aangenomen dat je geen lekkage hebt in de inlaten zoals gescheurde rubbers.
 
Een beetje slijtage langs de gasschuiven misschien? Dan gaat de boel ook al wat armer lopen. Sinds de introductie van deze machine is de samenstelling van de brandstof ook steeds gewijzigd. Deze wordt er niet beter op, er zit steeds minder energie in een liter brandstof door toevoegingen. Of een samenspel van deze verschijnselen? Wie zal het zeggen :?
 
Aardstraling.

healing prayer GIF by HuMandalas
 
Thx, dit voelt als een grote kanshebber inderdaad. Geen lekkages in ieder geval..

Grappig. Toen ik op de eerste blz van dit topic precies hetzelfde als oplossing aandroeg, gasnaald standje hoger zetten........toen was je antwoord

, maar het is een standaard machine wil eigenlijk niet denken dat de naaldpositie moet worden aangepast. Als ik dit ga doen probeer ik gelijk wel te experimenteren met een dynojet kitje.


Ik zal jouw manier van redeneren gebruiken: Wat is er aan de motor veranderd in die tijd tussen mijn en HanS zijn antwoord ?






Ik heb het idee dat je erg theoretisch denkt.
Alsof je het probleem aan je motor eerst theoretisch helemaal duidelijk wilt hebben en daarna ook de oplossing theoretisch helemaal duidelijk en afgerond wil krijgen voor je praktisch aan de gang wilt gaan.

In theorie O-) zou dat moeten kunnen werken.
In de praktijk....niet.


Een test op een bank is uiteraard het duidelijkste, daar zijn er genoeg van te vinden, dat zal wel lukken, toch ?
 
Grappig. Toen ik op de eerste blz van dit topic precies hetzelfde als oplossing aandroeg, gasnaald standje hoger zetten........toen was je antwoord




Ik zal jouw manier van redeneren gebruiken: Wat is er aan de motor veranderd in die tijd tussen mijn en HanS zijn antwoord ?






Ik heb het idee dat je erg theoretisch denkt.
Alsof je het probleem aan je motor eerst theoretisch helemaal duidelijk wilt hebben en daarna ook de oplossing theoretisch helemaal duidelijk en afgerond wil krijgen voor je praktisch aan de gang wilt gaan.

In theorie O-) zou dat moeten kunnen werken.
In de praktijk....niet.


Een test op een bank is uiteraard het duidelijkste, daar zijn er genoeg van te vinden, dat zal wel lukken, toch ?
Ik begrijp echt wel je mening hoor, maar het werkt wel! Ik sleutel zelf best al heel lang ook aan mijn auto hobby en heb de lastigste zaken zo opgelost, waar een ander alleen vaak trial en error op toegepast heeft. Het is een methode die ook toegepast wordt op mijn technische werkplek. Daar kunnen we namelijk niet "proberen en zien" het moet in 1x goed. Als we het over biologische zaken hebben wordt het wel heel moeilijk, want daar zijn nog veel meer variabelen, maar deze technische zaken kun je zo met succes aanpakken. Dat het niet jou methode is prima, mij hoor je daar niets over zeggen. In jou voorbeeld zeg ik "ik wil daar eigenlijk niet aan denken" ik zeg niet dat het niet zou passen.

Dit is echt een verschil in aanpak, maar ga niet zeggen dat alleen de jouwe de juiste is.

Ik heb wel gezien dat er veel mensen goed bereid zijn te helpen en ik waardeer dat enorm. Aan de nadere kant door enkele reacties kan ik ook niet echt de diepte in, omdat dit door sommige wordt uitgelegd als overdreven en "ga sleutelen"of het verhaal van de mug en de olifant.

Zoal ik al zei vanaf morgen ga ik sleutelen en we zullen zien wat de resultaten zijn van de theoretische voorbereiding :)
 
Dit is echt een verschil in aanpak, maar ga niet zeggen dat alleen de jouwe de juiste is.

Heb je mijn gebruikersafbeelding al eens goed bekeken ? ;)


Ik geef toe, ik had in het begin zoiets van.... wtf man, wil je dat ding nu goed laten lopen of niet, ga 's wat doen !
Maar ik ben benieuwd hoe je de oplossing gaat vinden.
Waarbij ik eigenlijk vind dat m naar een testbank brengen en het daar de monteur laten regelen niet overeen komt met hoe je zegt het te willen oplossen, die gaat ook gelijk praktisch aan de gang.

En nu ben ik benieuwd naar je werkplek.... benieuwd of ik dan wel begrijp hoe/waarom je op deze manier dingen beredeneerd. :)
 
Heeft dat ding een handchoke? En zo ja, wat doet hij als je die choke voor een deel inzet?
Nou Han dat zat me net dwars het laaste uur! Ergens bericht ik hier al over dat het juist erger word met de handchoke een stukje open, dat zou juist pleiten voor te rijk. Morgen heb ik de motor en is het ook redelijk weer. Dan kan ik zien wat er nu overblijft aan irritatie rond dit gebied. Dat is de eerste "normale"dag nadat ik wat zaken heb geoptimaliseerd. Ik verwacht zeker dat het nog niet geheel oké is hoor, maar des te warmer de motor en omgeving des te meer ga je denken waar maak je je druk om zeg maar. Eerste 20 minuten zal weer drrrrrr zijn rond dat toerengebied en als hij warm is en je een paar keer lekker daar doorheen trekt gaat hij telkens vloeiender lopen en kan hij ook door dat gebied vloeiend heen komen.
 
Als hij te rijk staat merk je daar niet zo veel van. Je bougies worden zwart en hij zal zijn topvermogen niet halen, maar hij zal niet gaan inhouden als je gas geeft. Je merkt het wel aan het gebruik van de tegenwoordig zo goedkope brandstof. Ik betaalde gisteren 1.88 per liter.
 
Vandaag voor het eerst in aangenaam weer kunnen rijden sinds ik een maand terug de motor heb gesynchroniseerd/nieuwe bougiedoppen, bougies, schoongemaakt/etc. De kwaal was dus dat hij in de opwarmfase 3500-5000 rpm slecht liep en als hij warm gereden was er nog 10% van die kwaal over. Nu tijdens de opwarmfase nog steeds slecht (oké prima, het is een opwarmfase) maar nu als hij warm is was het euveltje in zijn geheel weg! Het heeft toch allemaal een beetje geholpen dus wat ik een maand terug heb gedaan. Ik heb inmiddels contact met de bank tester en dat ga ik toch doen om te zien wat er aan de hand is in dit gebied. Ik denk dat de afr dit nog steeds moet laten zien, omdat het echt op het randje is. Ik laat het resultaat weten.
 
Vandaag voor het eerst in aangenaam weer kunnen rijden sinds ik een maand terug de motor heb gesynchroniseerd/nieuwe bougiedoppen, bougies, schoongemaakt/etc. De kwaal was dus dat hij in de opwarmfase 3500-5000 rpm slecht liep en als hij warm gereden was er nog 10% van die kwaal over. Nu tijdens de opwarmfase nog steeds slecht (oké prima, het is een opwarmfase) maar nu als hij warm is was het euveltje in zijn geheel weg! Het heeft toch allemaal een beetje geholpen dus wat ik een maand terug heb gedaan. Ik heb inmiddels contact met de bank tester en dat ga ik toch doen om te zien wat er aan de hand is in dit gebied. Ik denk dat de afr dit nog steeds moet laten zien, omdat het echt op het randje is. Ik laat het resultaat weten.

Hij staat dus gewoon wat aan de arme kant afgesteld.
Is bij veel motoren zo om nog met carbs aan de toen geldende eisen te kunnen voldoen.
Toevallig import motor?
 
Hij staat dus gewoon wat aan de arme kant afgesteld.
Is bij veel motoren zo om nog met carbs aan de toen geldende eisen te kunnen voldoen.
Toevallig import motor?
Inderdaad import! Maar vreemd dan toch dat je met een klein beetje choke het precies verergerd dan. Daarom een testritje wel heel informatief als bevestiging toch?
 
Inderdaad import! Maar vreemd dan toch dat je met een klein beetje choke het precies verergerd dan. Daarom een testritje wel heel informatief als bevestiging toch?

Toevallig Amerikaanse import?
Amerikaanse import staat vaak heel beroerd afgesteld vanwege de extreem strenge eisen daar.

Dat choke systeem is zo rudimentair en grof regelend dat dit vrijwel niet als analyse te gebruiken is voor klachten.
Om ff in jou termen te blijven }) _O-
 
een klein beetje choke is veel meer benzine dan de gasnaald iets hoger.
2 weken geleden was het veel kouder en dus meer lucht in de motor en dus te arm, wat iedereen hier al heel de tijd zegt.
 
De regel is: warm=arm, dus als het weer zacht en warm is zoals vandaag, dan heeft de motor een minder rijk mengsel nodig en vandaag was het bij ons in de schaduw 24 graden, dus zoals Janbros zegt: minder lucht en dus minder benzine nodig, ergo, je mengsel was vandaag rijker.
 
De regel is: warm=arm, dus als het weer zacht en warm is zoals vandaag, dan heeft de motor een minder rijk mengsel nodig en vandaag was het bij ons in de schaduw 24 graden, dus zoals Janbros zegt: minder lucht en dus minder benzine nodig, ergo, je mengsel was vandaag rijker.
Al met al een goed gevoel over de diagnose jongens! Iedereen bedankt voor de vele input en de uitdraai zal het allemaal bevestigen als kers op de slagroom! Ik denk nog wel dat ik een aanpassing ga doen want het is niet altijd 25 graden.
 
De regel is: warm=arm, dus als het weer zacht en warm is zoals vandaag, dan heeft de motor een minder rijk mengsel nodig en vandaag was het bij ons in de schaduw 24 graden, dus zoals Janbros zegt: minder lucht en dus minder benzine nodig, ergo, je mengsel was vandaag rijker.
In koude lucht zit toch echt meer zuurstof per liter dan in warme lucht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan