Technische diagnose vraag

mrnqrv

MF'er
2 feb 2020
135
28
Ik probeer een symptoom te tacklen die ik heb met de Fazer600 uit 2002.
Eigenlijk is dit een symptoom die ik altijd heb met 4 cilinders koud en zeker na een tijdje stil staan. Bij gasgeven en vooral in het middengebied smoort de motor enorm de eerste kilometers. (zeg 15 minuten) dit heb ik met veel motors gehad zoals nu ook met een zxr400 en een zxr750. Vooral bij het "snel"gas geven vanuit dat gebied. Maar in deze gevallen gaat dit wel over en heb ik later totaal geen last meer, mits je hem weer een paar weken laat staan.

Nu de Fazer. Die heeft dat dus ook, maar in dit geval gaat het niet helemaal weg. Na 20 minuten is het meer dan acceptabel, maar niet weg. Het is dan gereduceerd naar in 50% van het snelle gas geven gaat het vloeiend en mooi en de andere 50% voel je toch nog de smoor. Net of hij toch in het middengebied niet blij is, maar wel blijder wordt naarmate hij warmer is. Zal uiteraard met het mengsel te maken hebben, maar krijg er geen vat op. Ik heb het volgende gedaan:

- nieuw luchtfiler
- nieuwe bougies
- nieuwe bougiedoppen NGK (had dat eens gelezen maar helaas)
- carburateurs uit elkaar en schoon gemaakt. Ook de sproeiers en andere onderdelen va de carbs gecheckt
- Gesynchroniseerd

Je zal toch zeggen dat dit in het carb blok moet zitten, maar wat dan?
 
De tuner begrijpt wat ik bedoel en heeft dit ook wel naar voren proberen te toveren op de testbank. maar zoals Janbros ook zegt denk ik niet dat dit zichtbaar is geworden in de afr.

Is er ook een meting gedaan door alle versnellingen heen? Hiermee kan de gasreactie van de vacuüm gasschuiven geïnterpreteerd worden.

Bij mijn GPZ500 was de val in toeren tussen de versnellingen door een langzame gasschuif groter dan nodig. In kleine stapjes (0,1mm per keer) hebben we het vacuüm gaatje in de gasschuif opgeboord. Bij elke keer opboren, bleek ook de gasnaald een standje verzet te moeten worden om (zoals Janbros al aanhaalde) het mengsel te laten kloppen bij de nieuwe reactie van de gasschuif.

In de AFR-grafiek valt de schaal net buiten de foto. Op welke waarde is de stippellijn gezet? Stoichiometrisch (volledige verbranding) is 14,7kg lucht op 1kg brandstof. In praktijk blijkt het meeste vermogen vrij te komen bij ongeveer 12,3kg lucht op 1kg brandstof.
 
Ik zie nu dat het allemaal stippellijnen zijn :$ Als de rode gestreepte lijn 13 is, en de korte stippellijnen daar boven en onder 1 AFR hoger en lager, dan loopt de motor tot 7.000rpm inderdaad aardig arm. (AFR 14 en een beetje?) Een grotere stationairsproeier kan hier verbetering in brengen.

Volgens mooie tabellen grijpt de stationairsproeier alleen in op het gebied tot 1/4 gas. In praktijk heb ik tijdens mijn rollerbanksessies gezien dat ze effect hebben tot en met vol gas. Ik zou dus één wijziging doen en weer testen. Daarna pas de naalden omhoog indien nodig.

Je kan Tovami in Goes eens bellen en vragen of ze ervaring met de Fazer uit jouw bouwjaar hebben. Ze hebben een uitgebreide database van al de door hen geteste duizenden (!!!) motoren. Op basis daarvan maken de ze "dyno kitjes". Dit kan bestaan (verschilt per merk/type motor) uit een andere naald, stationairsproeier, en een boortje om het vacuüm gaatje in de CV-gasschuiven op te boren. Hun ervaring scheelt jou weer rollerbanktijd ;)
 
Mooi moment om weer te sleutelen jongens. Ik meld mij weer hier na het vergroten van de sproeiers.
Soms vindt je het gewoon niet 8)7Weten jullie welk type stationairsproeier dit is? Zoeken op Fazer FZS600 geeft weinig behalve de originele bij cmsnl.
Is het deze? Wil eigenlijk bestellen voordat ik hem uit elkaar haal om gelijk te kunnen afmaken.
Mikuni Jet Style - N224.103
 
Laatst bewerkt:
Mooi moment om weer te sleutelen jongens. Ik meld mij weer hier na het vergroten van de sproeiers.
Soms vindt je het gewoon niet 8)7Weten jullie welk type stationairsproeier dit is? Zoeken op Fazer FZS600 geeft weinig behalve de originele bij cmsnl.
Is het deze? Wil eigenlijk bestellen voordat ik hem uit elkaar haal om gelijk te kunnen afmaken.
Mikuni Jet Style - N224.103
Je moet het er sowieso uithalen voor je besteld. Je weet niet wat degene voor je heeft geklust.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Done! Wat een verschil! Carbs nog een keer goed schoon gemaakt (was wel nodig de eerste keer was niet goed gedaan) en de stationair sproeiers van 12.5 naar 15. Het hele gebied loopt nu zoveel mooier. Het inhouden was zeg maar tussen de 3000-6000 maar dat is nu perfect ook vanaf koud al. Het is bijna een succes verhaal ware het niet dat er zich toch nog iets voordoet wat ik niet eerder heb gemerkt. Niet altijd, maar wel regelmatig houd hij iets in rond de 8000-9000 bij vollast. Dit lijkt erger te worden met iemand achterop, maar solo is het er ook.
Deze storing is iets minder gemakkelijk te simuleren omdat het niet altijd is en alleen rond dat gebeid zich voordoet. Ik kan het gemakkelijker naar voren toveren als ik rond de 8000 zit en even vast hou, dan gas los laat en gelijk er weer op. Hier zit dan het zelfde gevoel wat ik dus in dat lagere gebied had, maar ik begrijp niet waarom dit dan verhuist zou zijn als je kijkt naar de actie.
Let wel, we zijn een heel end opgeschoten hoor, hij rijd zoveel prettiger nu. Maar ik hoop toch dit er ook nog uit te stellen.
Op zich zou een warme dag weer wat lering opleveren, zou het kunnen zijn dat toch ook nu in dit gebied hij wat te kort komt?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag goed warm gereden (buitentemp 11 graden) en uiteindelijk PERFECT, geen enkel inhoudinkje meer. Met zijn tweeen nog wel dus mengsel zal daar dus wat arm zijn, maar ga er nu even niets meer aan doen, want rijden meestal alleen in de zomer. Missie geslaagd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan