Technische kennis

Wolfje91

Rookie
13 okt 2013
5
0
Alphen ad Rijn
Hallo allen,

Momenteel ben ik me al een beetje aan het orienteren op motoren. Het doel is om van de zomer er eentje aan te schaffen. Echter zou ik graag het kleine onderhoud zelf uit willen en kunnen voeren. Maar helaas kom ik niet uit een geslacht met monteurs of handige harries die al hunhele leven aan auto's of motoren sleutelen. Nu vroeg ik me af hoe ik dan toch die kennis zou kunnen krijgen als het zover is. En dit leek me een goede plek om te beginnen.
 
Ik zeg nergens dat ie achterlijk is.
Maar lees altijd erg veel op mf..
..as usual..dat als je een doppenset hebt en een wphb dat je gerust een blok kan splitsen.
Om vervolgens ff later te lezen dat r een rare tik inzit :P


assistent en 2e monteurs zijn laagdrempeliger, 1e monteurs en diagnosespecialist is weer andere koek. Tis niet voor niks dat je er 4 jaar voor nodig hebt.

Mensen zijn tegenwoordig ook ineens arts.
Je hebt ergens last van...ow w8...google zegt r iets over. Dat zou het moeten zijn.

Staat weer een mooi topic over een kettingschakel.
het vervangen gaat al niet goed....om nog maar te zwijgen van het gebruik van een visje. -O-
ow w8...wat zegt het wphb


of..ik heb een wphb..en hoe deel ik het blok van een 450s ?
het lukt niet..terwijl ik een manual heb :?

Iemand geeft aan dat je niet zomaar vloeibaar en papier tegelijk moet gebruiken bij een carter want anders schakelt ie miscchien niet meer zo lekker.
De vraag is waarom?? Dat soort dingen staan niet in een wphb ;)

Of zoals Ali Osram zou zegge.. ik begrijp niks van..ik bel inlichtingendienst.... :+

Voel je niet aangevallen. Doe ik ook niet. Geen alleen een regelmatig voorbijkomend voorbeeld aan...;)

Zo dan, maar de TS vraagt niet of je als leek een blok revisie kan doen :X wel of onderhoudt met wat hulp en bv een WPH mogelijk is. En het antwoord daarop is ja, mits je sleutelen leuk vindt en wilt leren.

En als deze TS het rijbewijs op zak heeft is de keuze voor een type motor snel bepaalt denk ik. Daarop adviseer ik als je wat onderhoudt zelf wilt doen ivm de portemonnee, of omdat je het leuk vindt volg een sleutelcursus. Die zijn leuk, leerzaam etc. Je komt er dan al snel achter of je het kunt of niet.

Caramba motoren uit Tilburg bv doet dit. Er zullen er vast meer zijn maar daar heb ik geen weet van.

Ik wens de TS veel succes en zie een berichtje in dit topic hopelijk snel te gemoed met het bericht dat er een. Rijbewijsje is gescoord *O* :W
 
Voor het opdoen van sleutelvaardigheid zou ik een oude (zijn er dan nieuwe) Dnepr nemen.
Dat is nou een motor waar je makkelijk kan sleutelen, handboeken van te krijgen zijn.
Niet duur in aanschaf maar wel onderhoudsgevoelig, onderdelen zijn goedkoop.
Deze motor heeft een bijzonder karakter zoals sommige dat noemen.
De meeste zijn met zijspan en een enkele is solo te koop. Topsnelheid is (te) laag voor snelweg, de solo gaat wat sneller.
Ik heb er jaren op gereden.
 
Zoals anderen al schreven koop een werkplaatshandboek. Maar er zijn twee soorten.

1. De officiele van de fabrikant voor de dealer
2. De commerciele voor de doe het zelver.

De eerste heeft vaak als nadeel dat dat er vanuit gegaan wordt dat je een monteur bent met opleiding. Alle nodige detial staan er in maar niet het hoe en waarom.

De tweede is voor de doe het zelfer en is daarom geschikter om mee te beginnen.
Daar staan altijd een paar hoofdstukken in over het sleutelen zelf, gereedschap, correct gebruik van gereedschap, gevaren enz. Bijvoorbeeld die van Haynes.
Voor de meeste en populaire modellen is er wel zo'n whp maar eerst even checken op hun website als je een model op het oog hebt.

Ook staat bij elke actie beschreven wat en hoe je het moet doen. Een prima begin. Voor de rest is het een kwestie van doen. Begin met de eenvoudige klusjes en wees bereid om leergeld te betalen.

Voor de rest gebruik nooit veel geweld als je niet zeker weet of je het goed doet. Succes!
 
Hanzz bedankt, dat wist ik nog niet, zal ik zeker op letten als het zover is.

Is het ook afhankelijk van het type motor dat je aanschaft? Is een naked bike bijvoorbeeld moeilijker om aan te sleutelen dan een chopper? Of lijkt dit alleen maar zo door de kappen?
 
Helaas, sleutelen leer je door ervaring en fouten.
Maar tegenwoordig is ook een hoop info te vinden op het internet, met name You tube filmpjes kunnen uitkomst bieden.

Wat je voorraal NIET moet doen, is te veel (blind) op dit forum en zijn gebruikers vertrouwen.

Er zitten een heleboel mensen hier, die donders goed weten over de hoed en de rand, maar er zitten er ook zat tussen, die zelfs naar een dealer toe moeten om de bandenspanning te laten controleren (al zullen ze dit hier natuurlijk nooit toegeven)

Maar ik probeer je zeker niet bang te maken.
Gewoon met kleine dingen beginnen en bij twijfel laten doen en goed opletten

Succes
 
Ik was als jochie al een fietsjes en brommers aan het sleutelen.
Later werden dat motoren. Echt gereedschap heb ik bij elkaar gespaart. Een setje van de lidl is vaak niet echt wat om mee te sleutelen.
Mocht je, tegen die tijd, een keer een lesje sleutelen willen hebben dan kan ik je wel wat leren maar er zijn er hier meer die je daar best mee willen helpen.

Een man die hulp aanbiedt is top! Maar als z'n website dan verwijst naar www.ladycakes.nl, word ik huiverig :+
 
Haha! Kan ik me voorstellen!

Als ik even eenvoudig nadenk, dan lijkt mij een naked makkelijker sleutelen dan een sportmodel. Minder kappen=minder gedoe toch


Kappen loshalen, is iets meer werk, maar dat zou me er niet van weerhouden, om er 1 met kappen te kopen, rijdt meestal wel comfortabeler.


@ ts Sppor eens wat boeken van Paul Klaver op, die zijn zoals Sammie al aangaf heel toegankelijk voor de beginnende sleutelaar.


http://www.vintagemotorcyclebooks.nl/motor-techniek-woord-beeld-p-702.html
 
Laatst bewerkt:
.....afhankelijk van het type motor dat je aanschaft?

:Y ...tja...een 1-cilinder is makkelijker dan een meer-cilinder,...maar een 1-cilinder is wel weer onstuimiger.
Een 2-cilinder is dan een goede middenweg.
De meest verkochte blijken vaak de meest betrouwbare. Suzuki vstrom 650 is er zo één.
Onderhoudsvriendelijk (€), zuinig(€) en een goede wegligging.
De vstrom heeft ook kappen....maar als je dan toch weinig onderhoud hoeft te doen......who cares.
8-)
 
Wow bedankt voor alle reacties.

Het gereedschap is op zich geen probleem, op zolder staan minstens twee uitpuilende kisten.
En mijn fiets (toen ik die nog had) kon ik ook zelf wel onderhouden. Maar mijn scooter bijvoorbeeld vind ik alweer "te" moeilijk.

Wel handige tips hiertussen gelezen. Maar omdat ik het liefste eerst mijn rijbewijs wil hebben voor ik een motor aanschaf is het nog onduidelijk welke motor ik uiteindelijk zou willen en wanneer dat dan word.

Wie weet zien jullie me tegen die tijd nog wel een berichtje typen voor wat lokale hulp. Bedankt!

Pas wel op ...het kan een verslaving worden hoor.....

Als je ALLES zelf wilt gaan doen , dan komt er nogal wat bij kijken....
Momentsleutels is minimale aan speciaal gereedschap wat je nodig hebt...
Een passende bougiesleutel is voor velen ook al een probleem, meeste doppen zijn te dik om in de schacht te komen...
Even wat voorbeelden....
Voortandwiel en vorkpoten heb je vaak al lucht (lees compressor ) voor nodig
ook handig met ontluchten van remsysteem, en natuurlijk je banden...
Carburateurs/gasklephuizen afstellen synchroonapperatuur.....
moderne motoren hebben ook OBD, dus computer, dus uitlees/reset mogelijkheden...
kettingbreker/pons voor de ketting
paddockstandaard ook heel handig
...

Mijn advies...
Koop ergens een sloper/defecte motor, en ga daar mee aan de gang, kun je niks aan kapotmaken, en je komt er van zelf achter wat je aan gereedschap mist, wat je allemaal tegenkomt, en bouw zo langzaam aan je kennis....
 
Hanzz bedankt, dat wist ik nog niet, zal ik zeker op letten als het zover is.

Is het ook afhankelijk van het type motor dat je aanschaft? Is een naked bike bijvoorbeeld moeilijker om aan te sleutelen dan een chopper? Of lijkt dit alleen maar zo door de kappen?

Plastickappen er afhalen is vrijgemakkelijk dus daar hoef je niet op te selecteren.

Over het algemeen hoe geavanceerder de motorfiets hoe lastiger het wordt.
Dus ABS is complexer en gecombineerd voor achter rem is complexer
Injectie complexer
Meer kleppen en meer cilinders is ook complexer.

Kies verder liever niet voor exotische merken / modellen. De info is lastiger te vinden en soms is iets gewoon niet zo handig gemaakt om te onderhouden.
 
of..ik heb een wphb..en hoe deel ik het blok van een 450s ?
het lukt niet..terwijl ik een manual heb :?

En hoeveel motoren weet jij zo te noemen waarbij je het blok moet splitsen om olie te verversen of bougies/een luchtfiltertje te vervangen. Ik durf er in ieder geval wel een pallet bier om te verwedden dat het bij een 450s niet hoeft :P

Ik snap wat je wilt zeggen (en ben het voor een groot deel met je eens) maar je schetst het allemaal wel érg zwart/wit ;)


Hanzz bedankt, dat wist ik nog niet, zal ik zeker op letten als het zover is.

Is het ook afhankelijk van het type motor dat je aanschaft? Is een naked bike bijvoorbeeld moeilijker om aan te sleutelen dan een chopper? Of lijkt dit alleen maar zo door de kappen?

Ja in de meeste gevallen is een sportfiets moeilijker om aan te sleutelen als bijv. een chopper maar dat heeft weinig van doen met het verwijderen van kuipwerk (dat is zo'n beetje het makkelijkst).

Een sportmotor heeft vaak veel complexere techniek/aanzienlijk meer onderdelen.
Een chopper heeft bijvoorbeeld normaal 4 of 8 kleppen, een sportfiets vaak 16 of 20. Een chopper heeft een vaak enkele 2 zuiger voorrem, een sportmotor twee 4 of 6 zuiger klauwen met zwevende remschijven.
Een chopper is vaak luchtgekoeld (evt. met oliekoeler), een sportmotor vaak watergekoeld (en heeft dus een radiateur, thermostaat, waterpomp, reservoir, enz. enz).

Daarnaast is een sportmotor meestal heel compact gebouwd (weinig ruimte om te werken) en bevat tegenwoordig vaak veel aluminium delen en dat sleutelt wat minder als de veelal stalen onderdelen van een chopper.
 
Hanzz bedankt, dat wist ik nog niet, zal ik zeker op letten als het zover is.

Is het ook afhankelijk van het type motor dat je aanschaft? Is een naked bike bijvoorbeeld moeilijker om aan te sleutelen dan een chopper? Of lijkt dit alleen maar zo door de kappen?

Gezien je reactie vrees ik dat je jezelf in de problemen sleutelt.
Neem een simpele motor met carburateur, en kleppen die je met een sleuteltje kan stellen. Eventueel luchtgekoeld.
Lees je ook in wat betreft simpel motoronderhoud, iets simpels kan soms moeilijk genoeg zijn als je beginnend sleutelaar bent.
 
koop eerst een motor, word dan lid van de desbetreffende club/forum. Daar zit altijd iemand die de clubsleutelaar is en daar ga je in de leer......na een tijdje knutsel je zelf aan je fiets, wat te moeilijk is doe je samen met de clubsleutelaar en de keer daarna kan je het zelf.........

goed gereedschap, werkplaatshandboek, goeie muziek en een beetje lef, geduld en doorzettingsvermogen en je komt er echt wel. Het is zeker geen rocketscience..........
 
Hanzz bedankt, dat wist ik nog niet, zal ik zeker op letten als het zover is.

Is het ook afhankelijk van het type motor dat je aanschaft? Is een naked bike bijvoorbeeld moeilijker om aan te sleutelen dan een chopper? Of lijkt dit alleen maar zo door de kappen?

Wat jij wilt, om te leren, is een simpele 1 cilinder met zo min mogenlijk kappen, en zoiezo geen waterkoeling.

Het type motor is natuurlijk helemaal aan jouw, maar zet een 4 cilinder supersport met waterkoeling en heel veel kappen uit je hoofd.
Dat is te ingewikkeld, en veelste gevoelig.

Aan een 1 cilinder kan je precies merken wat je doet, een 4 cilinder doet het vaak goed, of helemaal niet.

Een 1 cilinder heeft vaak de neiging om toch nog te ploppen, ook al zit er iets niet helemaal goed.
Het is dan voor jouw de uitdaging om de afstelling zo goed mogenlijk te krijgen. En daar ben je dan wel even zoet mee ;)

Het dan ook wel mijn persoonlijke voorkeur, maar ik zou zeggen, hou het lekker bij een oldtimertje, in ieder geval als leer project, daarnaast kan je natuurlijk een dikke chopper of super sport nemen, net wat je wilt, zodat je toch lekker kan rijden.
 
Pas wel op ...het kan een verslaving worden hoor.....

Als je ALLES zelf wilt gaan doen , dan komt er nogal wat bij kijken....
Momentsleutels is minimale aan speciaal gereedschap wat je nodig hebt...
Een passende bougiesleutel is voor velen ook al een probleem, meeste doppen zijn te dik om in de schacht te komen...
Even wat voorbeelden....
Voortandwiel en vorkpoten heb je vaak al lucht (lees compressor ) voor nodig
ook handig met ontluchten van remsysteem, en natuurlijk je banden...
Carburateurs/gasklephuizen afstellen synchroonapperatuur.....
moderne motoren hebben ook OBD, dus computer, dus uitlees/reset mogelijkheden...
kettingbreker/pons voor de ketting
paddockstandaard ook heel handig
...

Mijn advies...
Koop ergens een sloper/defecte motor, en ga daar mee aan de gang, kun je niks aan kapotmaken, en je komt er van zelf achter wat je aan gereedschap mist, wat je allemaal tegenkomt, en bouw zo langzaam aan je kennis....


:X O-) B|


Voor je het weet, heb je zoveel gereedschap, dat het opbergen een probleem wordt. :X
 
Leren vijzen?

Simpel: koop de een kapotte motor van een paar honderd euro (die iet of wat compleet is), een goed boek en gereedschap koop je naarmate je verder onderdelen verwijdert.

Voor veel DOEN, dan krijg je gevoel in het sleutelen.

Gevoel ga je nooit leren uit een boek of van een forum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan