Technische vraag lithium accu

Een Li-accu is een beetje als een kerncentrale: hij levert een berg energie op en heeft zo nog wat andere voordelen, het proces moet alleen niet niet uit de hand lopen, want dan is er geen houden meer aan.
 
Nadeel van zulke foto's is dat je niet weet Wat de toedracht is, en wanneer ze zijn genomen..in tussentijd heeft techniek , en herontwikkeling ook niet stil gezeten.

De eerste rc modelbouw kokam lipos hadden niet eens een balancer stekker!
Als je daarin prikte, of een goede crash had, had je eerst een aardbeien geur, en toen een mooie steekvlam, en daarna een mooi fikkie! Nu heb je een balancer systeem,kun je er mee gooien totdat je moe wordt, een spijker in slaan, en met wat geluk rookt het wat...
 
Helaas heb ik minder geluk met lood accu's. Soms denk ik dat ik defecte accu's aantrek. Mijn yuasa's houden het gemiddeld 1 jaar vol voordat ze de motor niet meer kunnen starten, en de laatste lood accu, één of andere goedkope yuasa kloon, was na 8 weken al de pijp uit. Ik heb inmiddels een hele verzameling dode accu's in mijn berging staan. (Zou er wel een modern kunstwerk van kunnen maken getiteld 'Guzzi Rider's Lament' :9 ) Kan niets mis vinden aan de motor (laad systeem functioneert goed) enige wat ik kan bedenken is dat de start erg veel kracht kost (is typerend voor de Griso). Langer dan 2.5 a 3 weken wegzetten met een volle accu en de accu heeft al niet genoeg kracht meer om de motor rond te krijgen. Maar lood accu's die meer CCA's leveren passen niet in mijn motor qua formaat. Lithium heeft veel meer CCA's, en dat is eigenlijk de hoofdreden waarom ik nu een lithium probeer. Valt het zwaar tegen kan ik altijd weer een lood accu aanschaffen.

Als bonus kan ik een extra setje gereedschap meenemen doordat de accu een stuk kleiner is!


Ik zal terzijnertijd wel een review van de accu plaatsen op dit forum.

Bovenstaand verhaal lijkt mij prima bij een Lithium ion accu passen.
Bij mijn laatste Shido was ik verbaasd dat deze maar 6 Ah was in tegenstelling tot de 14 Ah die er uit kwam (cb1300) . Wat ik er van begrepen heb :) zijn loodaccu's net zo goed overbemeten in de zin dat de spanning snel en regelmatig terugloopt en men dus een 14 Ah accu monteert hoewel onder ideale omstandigheden een 10 Ah accu zou volstaan. Zo raadde motobatt een mb9tx huppeldepup, afijn een 9 Ah accu aan voor zowel een cbr600 als een KTM 1100. De klant met de laatstgenoemde motor had wel die accu in 2 weken verkloot, maar kreeg onder garantie een andere.
Voor mijn electrische trapfiets ben ik de laatste tijd in de theorie gedoken van de lithium accu en ik ben zeer onder de indruk.
Ik zag ook een foto van een brandende accu langs komen en zou het wel fijn vinden om wat meer af te weten van de omstandigheden.
Inmiddels weet men dat je Li ion niet moet opladen onder de 0 graden, was dat ter tijde van de foto ook ?

Ik ben ook wel benieuwd wat er in eerder genoemd voorbeeld met de Harley tegenviel aan de toepassing van Lithium.

Wat mij lang geleden al opviel aan de Aliant accu's die worden geleverd door Hoco parts in NL is dat ze voor 1 motor 2 types hebben waarbij de ene vaak anderhalf keer zoveel kost dan de ander.
Inmiddels vermoed ik dus dat daar meerdere cellen inzitten puur om het Ah omhoog te krijgen aangezien de ong. 12,7 volt een vast gegeven is.

Ik heb ook een fimpje gezien van een electrische step die in de fik vloog tijdens het laden. Verder helemaal geen info erbij maar je ziet wel de vader? een kind vastpakken en meetrekken wat natuurlijk wel wat extra drama geeft.
Als dat representatief is zou je aan de hand van dat filmpje adviseren aan mensen om maar geen Tesla te kopen.

sorry voor het lange verhaal, ik zat even te niksen aan de koffie :)
 
Li-techniek moet door een goed BMS in de hand gehouden worden tijdens laden en ontladen. Gaat het mis, dan krijg je een zgn. thermal runaway, vlammen en rook dus. Lastig onder controle te krijgen. Eigenlijk kun je dan alleen maar koelen.
Vooral op de kwaliteit van de cellen en het BMS kun je als fabrikant lekker besparen en dat zijn dan o.a. die balanceboards die tijdens het laden in de fik vliegen (afgelopen zomer nog een huis half uit zien branden hierdoor).

Ik heb een tijdje zelf drones gebouwd toen dat nog hip was en ik bewaarde die batterijen (LiPo) altijd in speciale zakjes die de meeste ellende binnen hielden. Supermooie techniek, maar er zitten nog een paar nadeeltjes aan.
 
Nadeel van zulke foto's is dat je niet weet Wat de toedracht is, en wanneer ze zijn genomen..in tussentijd heeft techniek , en herontwikkeling ook niet stil gezeten.

De eerste rc modelbouw kokam lipos hadden niet eens een balancer stekker!
Als je daarin prikte, of een goede crash had, had je eerst een aardbeien geur, en toen een mooie steekvlam, en daarna een mooi fikkie! Nu heb je een balancer systeem,kun je er mee gooien totdat je moe wordt, een spijker in slaan, en met wat geluk rookt het wat...

Is bij een kennis gebeurd twee jaar geleden. :) Het merk weet ik niet, maar hem kennende koopt hij geen troep. Stond aan een bijbehorende lader.
Schrik zat er goed in en gelukkig is niet de hele zooi afgefikt.
 
Is bij een kennis gebeurd twee jaar geleden. :) Het merk weet ik niet, maar hem kennende koopt hij geen troep. Stond aan een bijbehorende lader.
Schrik zat er goed in en gelukkig is niet de hele zooi afgefikt.

Kortom, laden onder toezicht :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan