technische vraag

Technisch is het een kwestie van wegen en noteren.
Maar dat bedoel je vast niet.
Ik neem aan dat je vraag is:
Als ik met mijn zijspan combinatie over het maximale toegestane gewicht van de motor heen ga, wat voor gevolgen heeft dat?

Antwoord: aangezien een heel groot deel van het toegevoegde gewicht voor de helft op een eigen wiel staat, lijkt de belasting al meer dan het is op de motor. Daarnaast wordt er bij een zijspan er eigenlijk altijd een subframe aangebouwd waardoor de krachten die dit extra gewicht moeten dragen beter verdeeld worden. Ook blijft de vering bijna nooit standaard.
Bij echt serieus aanbouwen wordt daarom ook de wielen vervangen (al zal dit meer met laterale belasting te maken hebben).
 
Moet een motor na aanbouw van een zijspan niet herkeurd worden? Worden dan niet ook de technische gegevens aangepast?
 
Hoi.

Zit een bouwjaar aan vast, welk weet ik even niet zo snel.
Maar voor die datum ben je vrij om te bouwen wat je wilt, zonder enige vorm van keuring.
Alleen een melding/aanvraag voor code L4e bij de RDW.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Zit een bouwjaar aan vast, welk weet ik even niet zo snel.
Maar voor die datum ben je vrij om te bouwen wat je wilt, zonder enige vorm van keuring.
Alleen een melding/aanvraag voor code L4e bij de RDW.

Groeten, Paul.

En daar zit ook een gewichtsverandering bij
 
Voor Belgen bestaat deze optie niet, als je daar een kloppend L4e kenteken wil, gaan er heel wat meer stappen aan vooraf.
 
Technisch is het een kwestie van wegen en noteren.
Maar dat bedoel je vast niet.
Ik neem aan dat je vraag is:
Als ik met mijn zijspan combinatie over het maximale toegestane gewicht van de motor heen ga, wat voor gevolgen heeft dat?

Antwoord: aangezien een heel groot deel van het toegevoegde gewicht voor de helft op een eigen wiel staat, lijkt de belasting al meer dan het is op de motor. Daarnaast wordt er bij een zijspan er eigenlijk altijd een subframe aangebouwd waardoor de krachten die dit extra gewicht moeten dragen beter verdeeld worden. Ook blijft de vering bijna nooit standaard.
Bij echt serieus aanbouwen wordt daarom ook de wielen vervangen (al zal dit meer met laterale belasting te maken hebben).
heu , neen , is niet volledig wat ik bedoel ( ik weet het , het is niet gemakkelijk om mij te volgen :-) )
Een motor heeft een volgeladen gewicht van ( laat ons zeggen ) 270 kg , dan staat er normaal gezien bij wat je max mag beladen ( laat ons weer zeggen ) tot 470 kg.... nu word er aan de bovengemelde motor een zijspan aangebouwd en het gehele gewicht is ongeveer ( laat het ons nog maar eens zeggen ) 400 kg zonder de rijder ! dus is de motor overladen of je moet er een meisje van 44 kg opzetten ...
 
ja dat gebeurd ... maar nergens is er sprake van het max gewicht op te trekken..

Da's best slordig van het RDW... Maar ja, aantal zijspannen dat ze per jaar te verwerken krijgen is waarschijnlijk niet heel groot...

Overigens staat op het kentekenbewijs van mijn motor bij 'Technische max. massa' en 'Toegestane max. massa' allebei 'n.v.t.' ingevuld.

Ligt dat aan mijn motor, of hebben meer mensen dit?
 
Da's best slordig van het RDW... Maar ja, aantal zijspannen dat ze per jaar te verwerken krijgen is waarschijnlijk niet heel groot...

Overigens staat op het kentekenbewijs van mijn motor bij 'Technische max. massa' en 'Toegestane max. massa' allebei 'n.v.t.' ingevuld.

Ligt dat aan mijn motor, of hebben meer mensen dit?
ja maar daar zit het hem , nvt , ben je vet mee ...

weet niet of het al gekend is maar vanaf 2022 is er de technische keuring door in Frankrijk . voor alle 2 en 3wielers , staat bij , "alle L categorieën "
dat zijn zelf de quads ( L5 ) de wet is gekeurd ...
 
Ze zijn nu in NL de tractoren van kenteken aan het voorzien. Alle (oude) tractoren kun je zelf aanvragen met een formulier.
Je kunt daar alleen merk, type, bouwjaar en rijsnelheid kwijt. Terwijl ik als hobbyist alle gegevens bij elkaar heb zodat het kenteken compleet zou kunnen zijn.
Nu heb ik dus kentekens waar vrijwel niks staat ingevuld. Ik vind dat wel jammer.
Maar ik maak me er niet druk om, als ze me aanhouden is dit wat het is.
En met mijn zijspan maak ik mij er ook niet druk om.
 
Mijn zijspan is recent gekeurd, en alle maten en gewichten zijn ingevuld.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210811-204218.png
    Screenshot_20210811-204218.png
    33 KB · Weergaven: 19
Mijn zijspan is recent gekeurd, en alle maten en gewichten zijn ingevuld.

Waarom is de technische max massa hoger dan de toegestane max massa?
Ik ken dat alleen van bestelbusjes wat eigenlijk vrachtwagens zijn waardoor je ze met klein rijbewijs kunt rijden.
Bij een motorfiets zie ik het nut niet zo.
 
Waarom is de technische max massa hoger dan de toegestane max massa?
Ik ken dat alleen van bestelbusjes wat eigenlijk vrachtwagens zijn waardoor je ze met klein rijbewijs kunt rijden.
Bij een motorfiets zie ik het nut niet zo.
Daar kan ik je geen antwoord op geven. Ik ben niet bij de keuring aanwezig geweest, anders had ik het kunnen vragen. Sorry, maar misschien heeft iemand een verklaring.
 
Mijn zijspan is recent gekeurd, en alle maten en gewichten zijn ingevuld.
Is bij de mijne ook:
Massa Ledig Voertuig is ingevuld (geschat tijdens de keuring)
Massa Rijklaar is ingevuld (gewogen tijdens de keuring)
Wielbasis is ingevuld (is ter plaatse opgemeten)
 
Ik heb mijne administratief omgezet naar L4e. De maximaal toegestane belasting is nog hetzelfde als bij de solo motor. Iets van 270kg. Best apart voor een combinatie die al 400 weegt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan