Technische vragen over XJ 600 '86

SjoerdKuiper

MF'er
26 mei 2004
32
0
Maassluis
Ik heb een 'nieuwe' bike gekocht: een Yamaha XJ 600 uit 1986.
Ik had hem voorgesteld in het toer gedeelte met wat technische vragen, maar die moesten hier staan.... bij deze dus.
Wie kan me helpen?

Vraag 1: hij is erg slap geveerd, en slaat een beetje door op slecht wegdek. Achter is iets (demping, veerspanning, geen idee) instelbaar (stand 1 t/m 5) stond op 4, maar reed beter op 1 :? Ik dacht hoe hoger de stand en meer kracht hoe stijver de wegligging, maar niet dus. Wie weet hoe het werkt? En wat je nou instelt?

Vraag 2: Hij houdt ook erg in bij lage toeren (2500/4000) bij het optrekken, maar eigenlijk alleen in de eerste versnelling. In z'n vrij klimt hij redelijk soepel in de toeren. Bij wegrijden in z'n 1 klinkt hij slecht en trekt ook rot, alsof hij op 3 cilinders loopt. Het wordt wel iets beter als hij helemaal warm is, maar het klopt duidelijk niet.

Vraag 3: Ander probleem is de versnellingsbak, hij voelt erg 'ruim', je moet hele grote slagen maken om te schakelen, en alleen bij hoge toeren kan je soepel schakelen. Kan ik die schakelweg aanpassen of weet iemand op wat voor probleem dit duidt? De verstalbaarheid is meestal de hoek met je voet/stepje en niet de lengte van dat staafje ... ideeën?

Vraag 4: Ik heb hier en daar gelezen over het ketting vervangen. Nou heb ik ook een nieuwe ketting gekocht (www.motorparts.nl), maar die heeft een 'visje'... Wat te doen? Erop zetten en dicht laten klinken bij een motorzaak? Of gewoon rijden met een sluitinkje op mn ketting.

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

Sjoerd

Bij deze ook nog een fototje:
img_3248klein.jpg
 
Waarom laat je hem niet eens "gewoon" nakijken?
Het inhouden zal best met kleppen en /of carburateur afstelling te maken hebben.
Ik zit in Zoetermeer en doe reparatie en onderhoud aan motoren in de avonduren, wil je er wel mee helpen of gewoon helemaal voor je doen.
De ketting zou ik een klink schakel voor halen, deze zijn los te koop bij de motorzaak.
Veerafstelling kan ook slecht aan voelen door lekke voorvork keerringen?Dit kan ik zo ook niet bepalen/zien natuurlijk....
 
Zijn de bougies en de KAPJES daarop redelijk nieuw? (ik denk aan het lullig doen in lage versnelling). Natuurlijk kan het wel (veel) meer oorzaken hebben maar dit is zo'n routine-geintje om zelf te checken of niet al te duur preventief te vervangen.

Trouwens, GT750J weet zo te zien verdraaid goed waar hij het over heeft; lijkt een ritje tot Zoetermeer redelijk veilig te doen in deze conditie? :)
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat het even heeft geduurd voordat ik kon reageren, mijn nickname is overgezet van Sjoerd -CB400N- naar SjoerdKuiper, en kon toen weer niet inloggen.
Nu is alles weer OK.

@ GT 750 J: Ik wil best even naar Zoetermeer rijden om je te laten luisteren ed.
Ik ben nu nog bezig met een expiriment om met brandstofsysteem-reiniger het schoon te krijgen in de carbarateurs. Even afwachten dus. Kan wel zeggen dat als hij koud is, het veel erger is dan warm.

Bougies heb ik splinternieuw gemonteerd als mogelijke oplossing voor 't probleem. Bougiekapjes? Tsja, ik heb ze nog gecontroleert en opnieuw vastgemaakt, en ze zien er goed uit verders... 't kan...

Ketting is inmiddels geklinkt bij een motorzaak. Goed gereedschap is het halve werk he!

Nieuw euvel: opeens is mijn snelheidsmeter er mee gestopt, (dag- en hoofd) kilometer teller doen het wel gewoon? Zelfde kabel lijkt me... iemand ideeën?

Ander nieuw euvel is dat bij het vervangen van het voorste tandwiel ik duidelijk iets verkeerd heb gedaan: nu doet het vrij-lampje het niet meer...
Moet dus opnieuw open en kijken waar dat draadje los is gekomen. |(

groet en bedankt voor de ideeën,

Sjoerd
 
Vraag 2: Hij houdt ook erg in bij lage toeren (2500/4000) bij het optrekken, maar eigenlijk alleen in de eerste versnelling. In z'n vrij klimt hij redelijk soepel in de toeren. Bij wegrijden in z'n 1 klinkt hij slecht en trekt ook rot, alsof hij op 3 cilinders loopt. Het wordt wel iets beter als hij helemaal warm is, maar het klopt duidelijk niet.
Ik ben wel erg nieuwsgierig naar antwoorden op deze vraag. Ik heb dat namelijk ook. Mijn XJ is van 89 maar dat maakt niet veel verschil.

Als ik wegrijd en ik laat eerst de motor goed toeren maken dan schiet hij lekker weg. Maar soms is het net oftie verzuipt. Dan maakt hij dikke scheet geluiden en kruipt tergent langzaam naar de 2000 toeren. Ondertussen heb je dan je gas vol open (ik dan) en knalt dat ding er als een rakket(je) vandoor.

In andere versnellingen heb ik het niet en vaak kan ik ook stationair in z'n 1 stapvoets wegrijden zonder problemen. Wazig hé?

Iemand enig idee? Hij heeft eigenlijk net een grote beurt gehad inclusief nieuwe vonkertjes en kleppen stellen. Over de gehele linie loopt hij nu wel een stuk mooier. Maar voor de grote beurt had ik dit euvel niet :?
 
Vraag 2:
Helaas heb ik het antwoord niet, maar heb het probleem wel..

Bij mij dus precies het zelfde verhaal. XJ uit 89, eerste versnelling pas boven 2000 komt ie op gang, en dan schiet ie echt vooruit. Daaronder wil ie zelfs wel eens afslaan bij wegrijden.

ipv een echte oplossing heb ik wel een heel simpele workaround : trek weg in z'n twee, ben je geheid sneller dan in de waardeloze eerste versnelling.


Maar als iemand iets weet, houd ik me ook aanbevolen
 
Terug
Bovenaan Onderaan