SjoerdKuiper
MF'er
Ik heb een 'nieuwe' bike gekocht: een Yamaha XJ 600 uit 1986.
Ik had hem voorgesteld in het toer gedeelte met wat technische vragen, maar die moesten hier staan.... bij deze dus.
Wie kan me helpen?
Vraag 1: hij is erg slap geveerd, en slaat een beetje door op slecht wegdek. Achter is iets (demping, veerspanning, geen idee) instelbaar (stand 1 t/m 5) stond op 4, maar reed beter op 1 Ik dacht hoe hoger de stand en meer kracht hoe stijver de wegligging, maar niet dus. Wie weet hoe het werkt? En wat je nou instelt?
Vraag 2: Hij houdt ook erg in bij lage toeren (2500/4000) bij het optrekken, maar eigenlijk alleen in de eerste versnelling. In z'n vrij klimt hij redelijk soepel in de toeren. Bij wegrijden in z'n 1 klinkt hij slecht en trekt ook rot, alsof hij op 3 cilinders loopt. Het wordt wel iets beter als hij helemaal warm is, maar het klopt duidelijk niet.
Vraag 3: Ander probleem is de versnellingsbak, hij voelt erg 'ruim', je moet hele grote slagen maken om te schakelen, en alleen bij hoge toeren kan je soepel schakelen. Kan ik die schakelweg aanpassen of weet iemand op wat voor probleem dit duidt? De verstalbaarheid is meestal de hoek met je voet/stepje en niet de lengte van dat staafje ... ideeën?
Vraag 4: Ik heb hier en daar gelezen over het ketting vervangen. Nou heb ik ook een nieuwe ketting gekocht (www.motorparts.nl), maar die heeft een 'visje'... Wat te doen? Erop zetten en dicht laten klinken bij een motorzaak? Of gewoon rijden met een sluitinkje op mn ketting.
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!
Sjoerd
Bij deze ook nog een fototje:
Ik had hem voorgesteld in het toer gedeelte met wat technische vragen, maar die moesten hier staan.... bij deze dus.
Wie kan me helpen?
Vraag 1: hij is erg slap geveerd, en slaat een beetje door op slecht wegdek. Achter is iets (demping, veerspanning, geen idee) instelbaar (stand 1 t/m 5) stond op 4, maar reed beter op 1 Ik dacht hoe hoger de stand en meer kracht hoe stijver de wegligging, maar niet dus. Wie weet hoe het werkt? En wat je nou instelt?
Vraag 2: Hij houdt ook erg in bij lage toeren (2500/4000) bij het optrekken, maar eigenlijk alleen in de eerste versnelling. In z'n vrij klimt hij redelijk soepel in de toeren. Bij wegrijden in z'n 1 klinkt hij slecht en trekt ook rot, alsof hij op 3 cilinders loopt. Het wordt wel iets beter als hij helemaal warm is, maar het klopt duidelijk niet.
Vraag 3: Ander probleem is de versnellingsbak, hij voelt erg 'ruim', je moet hele grote slagen maken om te schakelen, en alleen bij hoge toeren kan je soepel schakelen. Kan ik die schakelweg aanpassen of weet iemand op wat voor probleem dit duidt? De verstalbaarheid is meestal de hoek met je voet/stepje en niet de lengte van dat staafje ... ideeën?
Vraag 4: Ik heb hier en daar gelezen over het ketting vervangen. Nou heb ik ook een nieuwe ketting gekocht (www.motorparts.nl), maar die heeft een 'visje'... Wat te doen? Erop zetten en dicht laten klinken bij een motorzaak? Of gewoon rijden met een sluitinkje op mn ketting.
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!
Sjoerd
Bij deze ook nog een fototje: