Tegenligger gebruikt geen richting

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gewetensvraag: had tegenligger een halve seconde eerder zijn knipper uitgegooid, had je dan beter kunnen anticiperen? Had je dat überhaupt kunnen zien?
 
Gewetensvraag: had tegenligger een halve seconde eerder zijn knipper uitgegooid, had je dan beter kunnen anticiperen? Had je dat überhaupt kunnen zien?
Doe jij een halve seconde van te voren je richting aan? Hoop dat ik jou nooit tegenkom... Maargoed, ik ben weg, tnx voor de serieuze reacties, zie alweer waar dit heen gaat :W
 
De seconde dat ik de auto's opmerkte deed ik gas los + ging rechtop zitten en zocht oogcontact, reed misschien 90 toen hij af ging slaan, ik had gewoon geen ruimte.
In een seconde van 140 naar 90? Dan heb je heel knappe remmen.

Stel: blik heeft 5 seconden nodig om af te slaan. Als je elkaar dan met 60 tegemoet komt (120 opgeteld), moet de afstand 166 meter zijn, wil dat kunnen.
Nu rijdt jij 140 op het moment dat die blikker zijn beslissing neemt. Totale snelheid: 200. Totaal benodigde afstand (5 seconden): 277 meter.
Kortom: Als hij je op ongeveer 200 meter ziet, denkt hij: dat kan makkelijk (34 meter over), terwijl jij maar liefst 77 meter tekort komt.

Als jij gewoon 60 had gereden, had je misschien heel even gas los moeten laten, of rem aantikken, en was er verder niks gebeurd. Zo'n blik maakt een inschatting op basis van normaal gedrag, en als 't erg druk is wil je wel eens afslaan zonder al 't verkeer echt volledig 'vrij' door te laten, even gas los moet geen probleem zijn.

Ik snap best dat je geen 60 rijdt, maar ik wil je 2 dingen aanraden: houdt je snelheid een beetje binnen veilige grenzen (en 80 te hard is dat echt niet), en snap dat anderen domweg niet kunnen inschatten hoe hard je rijdt als je zover van de normale waardes afzit.
 
Laatst bewerkt:
In een seconde van 140 naar 90? Dan heb je heel knappe remmen.

Stel: blik heeft 5 seconden nodig om af te slaan. Als je elkaar dan met 60 tegemoet komt (120 opgeteld), moet de afstand 166 meter zijn, wil dat kunnen.
Nu rijdt jij 140 op het moment dat die blikker zijn beslissing neemt. Totale snelheid: 200. Totaal benodigde afstand (5 seconden): 277 meter.
Kortom: Als hij je op ongeveer 200 meter ziet, denkt hij: dat kan makkelijk (34 meter over), terwijl jij maar liefst 77 meter tekort komt.

Als jij gewoon 60 had gereden, had je misschien heel even gas los moeten laten, of rem aantikken, en was er verder niks gebeurd. Zo'n blik maakt een inschatting op basis van normaal gedrag, en als 't erg druk is wil je wel eens afslaan zonder al 't verkeer echt volledig 'vrij' door te laten, even gas los moet geen probleem zijn.

Ik snap best dat je geen 60 rijdt, maar ik wil je 2 dingen aanraden: houdt je snelheid een beetje binnen veilige grenzen (en 80 te hard is dat echt niet), en snap dat anderen domweg niet kunnen inschatten hoe hard je rijdt als je zover van de normale waardes afzit.

Het is jammer dat van mesnen niet verwacht mag worden dat ze wel anticiperen op iemand die "snel" rijdt en NIET gestraft worden. Dan mensen die te snel rijden, wel anticiperen, maar de dupe worden van die mensen die dus niet KUNNEN anticipieren op alles wat afwijkt van de normale waarden, en jij daarvoor (bijna) bestraft wordt.

Dat is raar! Ik vind dat die bestuurders NET ZO fout zijn als iemand een maximumsnelheid niet hanteert.

Overigens heb ik er nooit problemen mee gehad als ik afsla, de snelheid van een tegenliggend voertuig inschatten. Ik ben heus geen super mens, maar het is zo simpel. Rem af, kijk, SCHAT IN, kijk nog een keer (in je spiegels) en voer dan je verrichting uit. Als je twijfelt of je kijkt gewoon niet goed, maar "ziet in de verte iets" met de veronderstelling op AFSTAND ipv snelheid (wat veel mensen doen) dan is dat natuurlijk ZELF vragen om problemen. Helaas dat die andere dan de dupe wordt. In dit geval bijna TS.

Sterker nog als ik mezelf betrap op het feit dat ik een voertuig qua snelheid te laag heb ingeshat, sla ik mezelf altijd voor me kop omdat het ook een teken was dat IK niet goed oplet. Want ik vind snelheid opzich niet eens zo erg. Het is meer dat er mensen zijn die zich altijd verschuilen achter het feit dat "iets te snel gaat" en ZIJ het niet in konden schatten. Uiteraard gaat deze optie alleen op als de weg overzichtelijk genoeg is om ook daadwerkelijk naderende voertuigen ruimschoots te kunnen overzien. Dan doel ik dus niet op een haakse bocht waar je amper omheen kan kjiken, waar vervolgens iemand met 300 voorbij komt.

Ik bedoel er zijn zelfs automobilisten die je niet zien als je zelfs ONDER de maximumsnelheid rijdt. Dus dat van die snelheid vind ik gewoon achterhaalde koek. (en zeker op een dijk waar je ruim vooruit kan kijken) > Geduld is ook belangrijk in het nemen en verlenen van voorrang, ook dat heeft helaas niet iedereen. Want hoeveel mensen zie je wel niet plakken en drukken of toeteren als jij netjes wacht om ook die 2e of 3e auto/motor/vrachtwagen voor te laten gaan! Dat bedoel ik dus. En dat zijn ook die mensen die tegelijkertijd klagen dat mensen te snel rijden en zeggen van "ik had je niet gezien".

Kijk gewoon uit je doppen. Hou rekening met elkaar. En dan mag er best wat speling zitten tussen de verkeersregels door. Alleen punt is... Ook die regels zorgen ervoor dat sommige mensen hun handen in onschuld wassen, en de vinger automatisch naar een persoon gaat.
 
Laatst bewerkt:
Het feit dat ik 'de seconde dat ik de auto's opmerkte...' gebruik is bedoelt om weer te geven dat ik vrijwel direct reageerde op het komende verkeer. Dit staat geheel los van het feit hoe lang het duurde vanaf dat moment tot het afslaan van die auto. Heb toen overigens nieteens geremd, zat nog in zn 4de versnelling, gas los is al krachtig vertragen in dat geval.

Die rekensom klopt ook niet echt, want hij sloeg af op het moment dat ik 75 meter van hem af was, en dan geef ik het nog ruim aan (volgens mij was het een stuk minder).

Wel ben ik het met je eens dat 80 te hard iets te bont is.
 
BOEHOEEEEE ! ! ! ik reed dik 2 keer de toegestane snelheid over een dijkie op een zonnige zondagmiddag, en toen naderde ik een zijstraat/afslag/afrit waar allemaal potentiële afslaande auto's reden, en wat denk je wat ???? die ene die sloeg nog af ook '( Daardoor ging ik bijna op mijn smoel omdat ik zo lomp in de remmen ging dat ik een opngewilde stoppie maakte, poepte ik bijna in mijn motorbroekje en nu heb ik knikkende knietjes... ik ga het snel tegen mijn MF vrienden vertellen, misschien dat die snappen dat niet ik, maar die andere vent een klojo was... hij gaf niet eens richting aan .. B|

Jankerd :W
 
Laatst bewerkt:
BOEHOEEEEE ! ! ! ik reed dik 2 keer de toegestane snelheid, en toen naderde ik een zijstraat/afslag/afrit waar allemaal potentiële afslaande auto's reden, en wat denk je wat ???? die ene die sloeg nog af ook '( Daardoor ging ik bijna op mijn smoel omdat ik zo lomp in de remmen ging dat ik een opngewilde stoppie maakte, poepte ik bijna in mijn motorbroekje en nu heb ik knikkende knietjes... ik ga het snel tegen mijn MF vrienden vertellen, misschien dat die snappen dat niet ik, maar die andere vent een klojo was... hij gaf niet eens richting aan .. B|

Jankerd :W

Ben jij ooit gesneden door een auto? Of een auto die GEEN richting aangaf, en op het allerlaatste moment ook nog eens voor je neus afsloeg?

Ik heb dat meerdere keren meegemaakt. En dan reed ik NIET EENS te snel.

Dus kan zijn woede (ondanks dat hij te snel reed) heel goed begrijpen omdat als die bestuurder inderdaad zijn knipperlicht aan had gedaan TS juist (beter) kon anticiperen op het feit dat die auto zou afslaan. In het verkeer moet het van 2 kanten komen, evenals het kunnen anticiperen. Dus dat bedoel ik nou. Laten we nou niet met zijn allen de vinger een kant op wijzen. TS reed te snel oke. Maar dat rechtvaardigd nog niet het feit dat de auto dan maar geen knipperlicht aan had moeten doen. Waarom niet? Heb ik zojuist uitgelegd

;)
 
Laatst bewerkt:
Soms is het goed dat je zulke nare ervaringen op doet (en er enkel met een behoorlijke schrik vanaf komt). Een goed reflectiepuntje waar je waarschijnlijk veel van leert (of niet?).

Desalniettemin, erg lullig. Geen richting aangeven.. het is allemaal maar gemakzucht. Het kost je nog geen seconde, even die hendel omhoog of omlaag te doen (in een auto), maar het kan zoveel uitmaken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben jij ooit gesneden door een auto? Of een auto die GEEN richting aangaf, en op het allerlaatste moment ook nog eens voor je neus afsloeg?

Ik heb dat meerdere keren meegemaakt. En dan reed ik NIET EENS te snel.

Dus kan zijn woede (ondanks dat hij te snel reed) heel goed begrijpen omdat als die bestuurder inderdaad zijn knipperlicht aan had gedaan TS juist (beter) kon anticiperen op het feit dat die auto zou afslaan.

;)

Tuurlijk wel, bijna dagelijks, maar als ik daarbij de hand in eigen boezem steek ben ik zelf ook vaak fout of medeschuldig aan de situatie.

Zoals TS het verhaal omschrijft was 'ie gewoon lekker aan mongolen over de dijk daaro, en dat ging door een (mijns inziens stomme) inschattingsfout gewoon bijna mis..
 
bij mij het altijd andersom. Als ik in de auto zit en ik heb mn knipperlichten aan (om bijvoorbeeld van een rotonde af te gaan) dan heb ik het idee dat niemand dat ziet. Iedereen wacht maar totdat ik echt van de rotonde af ga. Of misschien heb ik een auto die schrik aan jaagt bij de mensen :P

Maar even over jouw situatie:
wat maakt het eigenlijk uit of dat busje knipperlicht aan heeft staan of niet? Hij mag toch niet afdraaien want jij hebt voorrang.
Verder vraag ik me af of je zijn knipperlicht wel zou kunnen zien op die afstand. Zeker als het busje al dwars op de weg staat.
Zou je meer afgeremd hebben als je zijn knipperlicht had gezien?
 
@TS: diep in en uitademen. Jij kunt tenminste nog ademen.
Dagelijks worden mensen aangereden door bestuurders die de van de gedachte uitgaan van "ik rij traag, ik word niet geflitst; ik kan dus nooit in een ongeval betrokken geraken"
 
BOEHOEEEEE ! ! ! ik reed dik 2 keer de toegestane snelheid over een dijkie op een zonnige zondagmiddag, en toen naderde ik een zijstraat/afslag/afrit waar allemaal potentiële afslaande auto's reden, en wat denk je wat ???? die ene die sloeg nog af ook '( Daardoor ging ik bijna op mijn smoel omdat ik zo lomp in de remmen ging dat ik een opngewilde stoppie maakte, poepte ik bijna in mijn motorbroekje en nu heb ik knikkende knietjes... ik ga het snel tegen mijn MF vrienden vertellen, misschien dat die snappen dat niet ik, maar die andere vent een klojo was... hij gaf niet eens richting aan .. B|

Jankerd :W
See below
Nou... Gisteren eventjes heerlijk weer,
(...)
Wat kun je hieraan doen? Heb ik iets gemist qua anticiperen? Dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak, nooit last gehad van schorem dat zonder richting een actie doet waardoor ik zo moet reageren (wel kleine dingetjes, maar die vallen in het niet vergeleken met deze ervaringvertoning)...


Uit jouw post merk ik tevens op dat je een incapabele dreumel bent die anderen aan probeert te zetten tot agressie.

@TS: diep in en uitademen. Jij kunt tenminste nog ademen.
Dagelijks worden mensen aangereden door bestuurders die de van de gedachte uitgaan van "ik rij traag, ik word niet geflitst; ik kan dus nooit in een ongeval betrokken geraken"
Aye, heb het er al lang en breed met mijn ouders/ vrienden over gehad. Conclusie: dit was het moment waarop ik wakker ben geschud, er zijn gewoon te veel onoplettende mensen in Nederland. En in het vervolg rijd ik wat zachter op de rechte stukken :) (Merk ook vaak dat mensen denken dat het inhalen van fietsers terwijl er een motorrijder nadert wel kan... -O- )
 
Laatst bewerkt:
See belowUit jouw post merk ik tevens op dat je een incapabele dreumel bent die anderen aan probeert te zetten tot agressie.Aye, heb het er al lang en breed met mijn ouders/ vrienden over gehad. Conclusie: dit was het moment waarop ik wakker ben geschud, er zijn gewoon te veel onoplettende mensen in Nederland. En in het vervolg rijd ik wat zachter op de rechte stukken :) (Merk ook vaak dat mensen denken dat het inhalen van fietsers terwijl er een motorrijder nadert wel kan... -O- )
Dat scheelt ook weer in het aantal onderbroeken dat je moet wassen. ;) Gelukkig zijn d'r ook nog mensen die leren van hun fouten. :}
 
Nou... Gisteren eventjes heerlijk weer, na een week lang door rukweer te hebben gereden besloot ik maar voor de fun wat te gaan rijden, alvorens de kwalificatie van de motoGP te kijken.

Ik reed over de lekdijk, haalde wat auto's in, reed op gegeven moment tussen een groep motorrijders. Lekker doorrijden, je mag er 60, dit reed ik uiteraard niet... (Stom, maarja, wat verwacht je? :] )

Ik rijd op gegeven moment alleen (met wat motorrijders+auto's achter me) heel gat voor me naar de volgende. Dus ik trek het gas beetje open, rijd zo'n 80-120 (bochtig).

Ik kom op het rechte stuk uit, rijd 140.
Ik zie een groep tegenliggers op me afkomen, gas los (geen superwegdek, wel met adviesstroken, ik ga rechts op we weg rijden), wat zie ik tot mijn verbazing? Ik ben 50 a 75 meter van de tegenliggers verwijdert, gaat de voorste UITERST LANGZAAM linksaf slaan [zonder richting of iets], en hij rijdt de afrit nieteens in, hij staat nog geheel op mijn weghelft!

Nou, ik uiteraard vol in de ankers, heb nog nooit zo hard geremd, achterwiel kwam enorm omhoog, ik schok me kapot, gelukkig remden de auto's die achter het busje reden en weken ze uit naar rechts (voor mij links) waardoor ik er nog langs kon...
Ik hoorde getoeter en zag lichtsignalen (neem aan voor het busje) ik baalde enorm en had de neiging om te draaien en die persoon eens goed de waarheid te gaan vertellen, toch besloten door te rijden.

Ik naar huis gereden, thuis verteld, en rest van de dag niet meer aan gedacht, zou 's avonds uitgaan, maar de toon was al gezet (flink aan het bier dus), ik ben er nog steeds kapot van...

Wat kun je hieraan doen? Heb ik iets gemist qua anticiperen? Dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak, nooit last gehad van schorem dat zonder richting een actie doet waardoor ik zo moet reageren (wel kleine dingetjes, maar die vallen in het niet vergeleken met deze ervaringvertoning)... Is het nou echt zo dat je je medeweggebruiker gewoon niet meer kunt vertrouwen?

Op zulke momenten vraag ik me af hoe iemand zijn rijbewijs heeft kunnen halen... Geen richting, terwijl je duidelijk meerdere motorrijders op je af ziet komen... -O- :N :N :N

hee eikel...jij rijd toch te hard op een dijkje.....
 
Ik zie zelden dat men nog zn knipperlichten gebruikt. Aangezien dit een communicatiemiddel is naar de andere weggebruiker, heb ik het idee dat er iets fundamenteels verkeerd zit bij een dergelijke persoon.
Hierop pas ik altijd mijn snelheid, zodat ik nog op tijd kan remmen/uitwijken. Mijn snelheid heb ik toch weer binnen een fractie van een seconde bereikt.
 
Dus als jij te hard rijdt op een dijkje, dan hoeft de rest niet op jou te letten? :?

Vraag me af of jij een R1 hebt om altijd netjes de toegestane max te rijden...

Ik ben een echte wegmisbruiker...sterker nog in wegmisbruikers hangen ze iemand op die 180 kmh rijd, daar kan ik zo gruwelijk om lachen.....
Ik en mijn maat maken over het algemeen geen vrienden op de weg.
ik r1 hij cbr1000rr. maar daar gaat het niet over.

Als ik door mijn rijgedrag zoiets meemaak ga ik er niet om janken eigen schuld, ook als ik een prent of mijn rijbewijs kwijt zou raken.
Als motorrijder moet je altijd kijken voor een ander, of het nou een auto.fiets of motor is.
 
Iedereen maakt soms fouten. De een een grotere dan een andere. Zulke dingen gaan je niet in de koude kleren zitten en je denkt er vaak aan terug wanneer je in een vergelijkbare situatie terecht komt.

Om meteen iemand op zijn dak/spiegels te slaan etc vind ik niet nodig. Het kenbaar maken dat je het met de actie niet eens bent kan ook met een hand of hoofdgebaar.

Vandaag trof ik een motorrijder die zo voor mij de weg op trok. Ik reed richting een kruising en zag van rechts een motorrijder aankomen. Hij moest mij voor laten gaan.
Maar aan zijn snelheid te zien had ik al het idee dat hij dit niet ging doen. En ja hoor, hij draait zo de weg op. Gelukkig ging hij de zelfde richting op als ik en kwamen er geen tegenliggers aan en kon ik links vn hem er langs.
Ik heb hem nog wel even kenbaar, middels een gebaar, dat het een stomme actie was.
Dit had voor ons beide slecht kunnen alflopen.
 
Ik ben een echte wegmisbruiker...sterker nog in wegmisbruikers hangen ze iemand op die 180 kmh rijd, daar kan ik zo gruwelijk om lachen.....
Ik en mijn maat maken over het algemeen geen vrienden op de weg.
ik r1 hij cbr1000rr. maar daar gaat het niet over.

Als ik door mijn rijgedrag zoiets meemaak ga ik er niet om janken eigen schuld, ook als ik een prent of mijn rijbewijs kwijt zou raken.Als motorrijder moet je altijd kijken voor een ander, of het nou een auto.fiets of motor is.
Dat dikgedrukte staat sowieso buiten kijf, want dat is in mijn ogen niet meer dan normaal. Neem de verantwoordelijkheid voor de dingen die je doet.

Ook vind ik dat op het moment dat je te hard rijdt, je zelf daarvan bewust moet zijn. En je moet alles en iedereen wantrouwen in het verkeer. Echter op het moment dat iemand anders ook een enorm domme actie maakt, wat als motorrijder heel slecht uit zou kunnen pakken zie ik niet in waarom hij hier niet zo moeten gaan 'janken'. De actie van de automobilist was in mijn ogen niet echt handig, en het excuus ja ik zag hem niet want hij reed te hard wordt dan ook veel te vaak misbruikt. Ook al rijdt iemand te hard, dit mag nooit een excuus zijn. Helemaal op een (open) dijkje.
 
het is slordig van die blikker dat ie zn knipper niet aan deed maar dat doet niets af aan het feit dat jij veel te hard reedt. en bij mn eerste rijles leerde ik al dat auto's sterker zijn dan motoren. verder kan ik me nog iets herinneren van defensief rijden... ;)

ik kan me goed voorstellen dat je bent geschrokken en het die blikker kwalijk neemt, maar wie zn billen brand, moet op de blaren zitten. je heb mazzel dat die 'blaren' nog meevallen!
 
Dat dikgedrukte staat sowieso buiten kijf, want dat is in mijn ogen niet meer dan normaal. Neem de verantwoordelijkheid voor de dingen die je doet.

Ook vind ik dat op het moment dat je te hard rijdt, je zelf daarvan bewust moet zijn. En je moet alles en iedereen wantrouwen in het verkeer. Echter op het moment dat iemand anders ook een enorm domme actie maakt, wat als motorrijder heel slecht uit zou kunnen pakken zie ik niet in waarom hij hier niet zo moeten gaan 'janken'. De actie van de automobilist was in mijn ogen niet echt handig, en het excuus ja ik zag hem niet want hij reed te hard wordt dan ook veel te vaak misbruikt. Ook al rijdt iemand te hard, dit mag nooit een excuus zijn. Helemaal op een (open) dijkje.

pfffffffff ;(
 
Wat het gebruik van de knipperlichten betreft kan menig motorrijder ook nog het nodige aan zijn gedrag verbeteren. Die ervaring heb ik althans.

En het heeft weinig zin om allerlei boze reacties richting die automobilist te geven. Je weet niet eens zeker of hij het wel bewust gedaan heeft.
Ik heb zelf ook eens iemand finaal de vangrails in gesneden. Ik had hem gewoon echt totaal niet gezien. Het liep gelukkig goed af en toen hij me daarna inhaalde heb ik met veel gebaren geprobeerd "sorry" te zeggen. Ik geloof dat het wel overgekomen is want hij stak wel even zijn hand op zonder boze reacties.

Wees blij dat het bij jou ook goed afgelopen is en leer ervan.
 
Wat het gebruik van de knipperlichten betreft kan menig motorrijder ook nog het nodige aan zijn gedrag verbeteren. Die ervaring heb ik althans.

En het heeft weinig zin om allerlei boze reacties richting die automobilist te geven. Je weet niet eens zeker of hij het wel bewust gedaan heeft.
Ik heb zelf ook eens iemand finaal de vangrails in gesneden. Ik had hem gewoon echt totaal niet gezien. Het liep gelukkig goed af en toen hij me daarna inhaalde heb ik met veel gebaren geprobeerd "sorry" te zeggen. Ik geloof dat het wel overgekomen is want hij stak wel even zijn hand op zonder boze reacties.

Wees blij dat het bij jou ook goed afgelopen is en leer ervan.

Spijtig dat "1 km te snel" wel beboet wordt, maar dat iemand snijden zelden een prent oplevert. Terwijl het eerste zelden een ongeval veroorzaakt, maar het tweede onmiddellijk ergernis of erger oplevert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan