Tegenvaller SC 250

degrees

Die hard MF'er
13 nov 2007
330
0
Beste scooterrijders,

ik heb vandaag stukje getourd op de snelweg, met mijn vriendin achterop.
Helaas kwam mijn motorscooter niet boven de 110 km per uur uit, wat me zeer tegenvalt. Er was een stevige wind vandaag, maar toch valt die topsnelheid wel tegen.
Als ik alleen erop zit trektie wel in 1x door tot de 120/130.

wie heeft er nog meer ervaring hiermee?
 
Ikke iig niet. Met 2 man er op gaat hij toch zeker wel 120 en soms nog wel meer. Moet wel zeggen dat zo gauw hij boven de 100 komt er de rek een beetje uit gaat.
Kan me voorstellen dat wanneer je de wind een beetje tegen hebt hij dat mss niet zal halen.
Alleen heb ik hem op de teller al aan de 150 gehad.

Ik ben iig tevreden met mijn SC.
 
haha , we praten over 75 + 60 kg = 135 kg
Maar stond gister stevige wind op de snelweg, heeftie beduidend moeite mee.!!!

In het onderhoudsboekje van de sc 250 , staat dat je de eerste 500 km, niet lagne stukke volgas moet, moet late warmdraaie enz. En na die 500 km tot aan de 1000, moet je hem langzaam tot maximale vermoge late overgaan. weten jullie wat ze hiermee bedoelen?

En kan de sc 250 er wel tege om lange sutkke op snelweg volgas te rijde ? met een passagier achterop.
 
Ikke iig niet. Met 2 man er op gaat hij toch zeker wel 120 en soms nog wel meer. Moet wel zeggen dat zo gauw hij boven de 100 komt er de rek een beetje uit gaat.
Kan me voorstellen dat wanneer je de wind een beetje tegen hebt hij dat mss niet zal halen.
Alleen heb ik hem op de teller al aan de 150 gehad.

Ik ben iig tevreden met mijn SC.

Ik denk ddat jij zeker een lang stuk volgas moet om dat te halen.
 
Ik denk ddat jij zeker een lang stuk volgas moet om dat te halen.

Valt echt wel mee. Ik zei al dat het vanaf de 100 moeilijker gaat maar uiteindelijk haalde hij het wel.
Was wel windstil en ging met het verkeer mee wat ook natuurlijk een beetje voordeel heeft ivm de wind.
 
Draai het gashandvat tijdens en na de proefperiode niet helemaal open wanneer met een laag regime rijdt::: Wat wordt hiermee bedoeld???

Wat ook onduidelijk is in het onderhoudsboekje, of het de eerste 500 km zijn datje echt inrijdt of de eerste 1000.

En er staat nergens iets over langdurig volgas rijden ( snelwegen).. wie weet hier wat meer over???
 
Dan heb je een mooi op gewicht zijn vriendinnetje.
En met het opvoeren van het belasten van de motor van 500 naar 1000

Word bedoeld dat je na de 500km langzaam aan, meer toeren/snelheid kan gaan maken met af en toe eens flink doortrekken tot max. voor het fijnere interne polijstwerk van het blok.
Als het goed is staat daar ook dat twee personen niet echt word aangeraden de eerste 1000km.


Maar aan de andere kant; we zijn hier in plat Nederland. Waar de grootste hobbel de wind is!

Geen bergen afdalingen en dat soort. Het echte werk, wat de nieuwe scooters daar wel voor de kiezen krijgen. ( Italië) en de rest van het zuiden.

Wat mij bovendien nogal eens opvalt, is dat iedereen het hier heeft over blokjes, scootertjes.
En denk dat er weinigen het scootertje even kunnen optillen.
Ook het blok niet! als dat los licht. En een klein stuurfoutje op het scootertje en je kunt met het plamuurmes worden verwijderd.
Misschien om dat motorrijders denken. Dat hun het echte stuurwerk doen. Om een scooter schadevrij te houden inclusief je zelf. Zul je heel wat meer moeten kunnen, als dat wat op een motor al nodig is.

En net als een 50cc blok is het blok behoorlijk getemd. En komt er bij lange na niet het max. vermogen uit! Als was het alleen al door milieu eisen die moeten worden gehaald.

Als een standaard 50cc bromfiets volt tegen de 80km rijd. Als je de rommel verwijdert die in Nederland er op moet zitten. En dan hebben we het over een motor met een viervoud of vijfvoud daarvan qua cc met maar iets meer aan topsnelheid.
(er zit dus veel meer in) Als dat er nu uitkomt.

Dus in dat opzicht, zie ik bij normaal gebruik, en goed onderhoud geen enkele reden waarom een blok geen anderhalve ton mee kan. En dan nog na revisie.
 
degrees:

Afgelopen weekend stond er stevige wind in onze vlakke polder. :]
Als je op de fiets met tegenwind moet trappen, gaat het ook met veel meer moeite
dan voor de wind en de helling af ( met of zonder vriendin ). ;)
Je kan pas het verschil zien op de zelfde weg, met de zelfde tegenwind en dan proberen met of zonder duopassagier.

Las ik ergens, dat je pas geleden de 1000km beurt had gehad?
Ik lees in 3 of 4 van je topics dat je nogal zorgen maakt over het inrijden.
Inrijden van de scoot zie deze (jouw) topic:
Het inrijden van een motorscooter
 
Laatst bewerkt:
Misschien om dat motorrijders denken. Dat hun het echte stuurwerk doen. Om een scooter schadevrij te houden inclusief je zelf. Zul je heel wat meer moeten kunnen, als dat wat op een motor al nodig is.
Zelf rij ik ruim 30 jaar motorfiets en kan na 2 weken rijden op scoot, beamen dat scooter een iets andere tak van spoort is, als het gaat om wegligging/wind dan op motorfiets en... die verrekte eigenwijze auto's vooral Volvo's rijders en die SUV rijders met hun opgevoerde tracktor _O- . Op de scoot eisen die erg veel (extra) aandacht.
 
Volgens mij moet je met een scooter nog veel meer opletten dan met een motor. En dan doel ik vooral op de staat van het wegdek en wat er op het wegdek ligt ivm de kleine wieltjes.
Kijk zo blijft alles mooi in balans. Wij moeten daarop letten, motorrijders op het schakellen!

@piaggio: Inderdaad scootertje: Als ik aan mijn sh300 begin te trekken denk ik ook:jeetje!
(170 kg). Verwacht je niet van zo'n relatief klein uitziend ding. Van de andere kant is het ook wel wat nodig gezien de windgevoeligheid en de snelheden die scooters tegenwoordig kunnen halen.

Wat de sc 250 betreft: er staat nu ook best veel wind en dat is op hoge snelheden niet erg"plezant".

Wat mij betreft moest iedereen verplicht motorrijbewijs halen. Zodat autombilisten eens wisten wat er nu echt buiten afspeelt. Hebben velen totaal geen notie van. Sommige denken echt dat de airbagjes hun wel even gaan redden als het misgaat!
 
Laatst bewerkt:
Ikke iig niet. Met 2 man er op gaat hij toch zeker wel 120 en soms nog wel meer. Moet wel zeggen dat zo gauw hij boven de 100 komt er de rek een beetje uit gaat.
Kan me voorstellen dat wanneer je de wind een beetje tegen hebt hij dat mss niet zal halen.
Alleen heb ik hem op de teller al aan de 150 gehad.

Ik ben iig tevreden met mijn SC.

Hoeveeel bar doe jij eigenlijk in je voorband en achterband?
 
Hoeveeel bar doe jij eigenlijk in je voorband en achterband?

Wat er in het boekje staat.
2 bar voor en 2.3 bar achter als je er solo op zit.
Met 2 ga ik dat niet elke keer verhogen. Zo vaak zit ik er niet met 2 man op.
Ze moeten harder met 2 maar weet zo niet hoe veel.
Staat in het boekje.
Gisteren op de snelweg bijna 150 km/u op de klok gehad. Duurde wel lang maar hij haalde het wel solo.

Ps ik heb die letters van Sportcity en die chrome strip voor op de zijkant er af gehaald.
Ben niet zo van de chrome accenten.
Wil die achter op de zijkant er ook af halen alleen ligt die in een uitsparing wat er dan natuurlijk niet uit ziet.
Ga nog ff bedenken wat ik daar mee ga doen.
Zit er ook aan te denken om mijn wielen zwart te maken zoals die van die Derbicloon van de SC.
 
Laatst bewerkt:
Fred:
Dat vond ik ook, dat chrome is niet fraai.
Als je de strip zwart of blauw maakt?
Fototjes?

Je kan er ook zwart isolatie tapeje overheen doen?

Ik zit al weer 3 dagen op de scoot... rijd echt geweldig.
Inmiddels durf ik ook al aardig schuin de bocht in of door ;)
Ligt lekker in de bocht, alleen bij remmen met voorrem in of tijdens een bocht, voel ik heel lichte vibratie in de voorvork. Op een rechte weg, is dit er niet.
Heb jij dat ook?
 
Laatst bewerkt:
Fred:
Dat vond ik ook, dat chrome is niet fraai.
Als je de strip zwart of blauw maakt?
Fototjes?

Je kan er ook zwart isolatie tapeje overheen doen?

Ik zit al weer 3 dagen op de scoot... rijd echt geweldig.
Inmiddels durf ik ook al aardig schuin de bocht in of door ;)
Ligt lekker in de bocht, alleen bij remmen met voorrem in of tijdens een bocht, voel ik heel lichte vibratie in de voorvork. Op een rechte weg, is dit er niet.
Heb jij dat ook?

Nee nergens last van hier. Ben er de laatste 3 dagen ook veel mee op pad geweest maar geniet nog elke keer van een ritje.

Die achterste strip zwart maken of blauw is idd een optie.
Moet wel zeggen dat ik een echte klungel ben met zoiets. Technisch gaat alles wel maar zo'n stripje spuiten daar komt niks van terecht. ;(

Het beste kan ik hem er dan afhalen denk ik. Hij zit met dubbelzijdige plakband dus dat lukt wel.
Kan zo maar zijn dat wanneer ik hem er af heb en het staat goed ik hem er gewoon af laat.
Foto's heb ik zo ff niet nu. Mijn vrouw heeft de camera mee en die zit in Amerika voor der werk.
Komt nog wel. Gewoon er af trekken die letters en dat stripje. Staat veel beter. *O*
 
Fred:
Heel ligt trilling in de bocht met stuur gedraaid en gelijktijdig remmen.
Op rechte weg heb ik er geen enkel last van.

Voordat je de strip er af trekt, kan ook met zwarte tape erover.

Heb er nu 800km op staan
Vandaag ruim 135km/h op de teller, had beslist nog trekkracht over!
De SC250 is inderdaad een Wolf in schaapskleren en geeft heel veel rij plezier.
In de stad is het een geweldig speeltje.
 
Ja het is gewoon motorscooter, dus heel lang stuk volgas en beetje ligge, dan komtie er vanzelf wel, mar heeft gewoon enige afstand nodig.
 
Fred:
Dat vond ik ook, dat chrome is niet fraai.
Als je de strip zwart of blauw maakt?
Fototjes?

Je kan er ook zwart isolatie tapeje overheen doen?

Ik zit al weer 3 dagen op de scoot... rijd echt geweldig.
Inmiddels durf ik ook al aardig schuin de bocht in of door ;)
Ligt lekker in de bocht, alleen bij remmen met voorrem in of tijdens een bocht, voel ik heel lichte vibratie in de voorvork. Op een rechte weg, is dit er niet.
Heb jij dat ook?


Sorry voor de late reactie.
Heb vanaf vandaag weer internet ivm een grote schoonmaak hier.

Ik heb nergens last van hier. Wat ik wel heb is een kleine hoogte slag van de voorband. Daar kreeg ik bij de 1000km beurt een andere voor.
Verder een prima scheurijzertje. :]
 
Sorry voor de late reactie.
Heb vanaf vandaag weer internet ivm een grote schoonmaak hier.

Ik heb nergens last van hier. Wat ik wel heb is een kleine hoogte slag van de voorband. Daar kreeg ik bij de 1000km beurt een andere voor.
Verder een prima scheurijzertje. :]

Ey, 150 kan jij niet halen fred. Tunnel in gingik 140 / max 145. en toen begondie in te houden!
 
Eventueel je banden harder op pompen als je met zijn tweeen rijdt. Heb je iets minder rolweerstand.
 
Ey, 150 kan jij niet halen fred. Tunnel in gingik 140 / max 145. en toen begondie in te houden!

Dan zal het 145 geweest zijn. ik kon de teller ook niet helemaal goed zien omdat ik er plat op lag.
Al met al vond ik het niet tegen vallen.
Ik denk dat je de begrenzer bedoelde die je voelt.
Dat is net of als hij er mee stopt. :?
 
ja dat is een aardigd kut gevoel alsje de tunnel ingaat, lijkt netalsof je wiel blokkeert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan