Tekening op remschijven

zantzakkie

Blue boy
6 mei 2019
1.675
1.595
Ik zag laatst het volgende op m’n remschijven.
Aan de binnenrand en buitenrand een dof deel van een paar mm.
Het middenvlak is wel glimmend.
Blokken zijn Ferodo FDB2181.ST
Remschijven origineel.
Wat is dit?
En is het een probleem?
54809A23-88A2-4D03-8FA0-2FA52645BFAC.jpeg
 
nieuwe blokken?

Zo ja moeten ze nog in geremd worden
Blokken zitten er nu zo’n 1500km onder schat ik.
Hoe dik zijn die schijven nog? Op de foto lijkt het alsof ze echt al onder de minimumdikte zitten maar dat kan een vertekend beeld zijn.
De schijven zitten nu inderdaad rond de minimale dikte.
Als de blokken op zijn, wordt het een hele nieuwe set.
Remt 'ie slecht dan?
Slecht niet, kan wel beter.
Als ze koud en nat zijn, redelijk waardeloos.
En bij hard remmen lijken ze te happen/vreten als je bijna stil staat.
 
Hoe dik zijn die schijven nog? Op de foto lijkt het alsof ze echt al onder de minimumdikte zitten maar dat kan een vertekend beeld zijn.
Heb je het niet over de ABS ring?

Valt wel op de de vertekening exact met de gaatjes begint en eindigt. je zou haast aan verglazing gaan denken op de plekken waar de blokken niet af en toe vrijheid of reiniging van de gaatjes krijgen, keertje opnieuw over een tegel halen?

Sinds we een keer een race DNF door ferrodo blokken hadden mijd ik die als de pest, dat is een trauma, ja ik weet het...
 
Heb je het niet over de ABS ring?

Valt wel op de de vertekening exact met de gaatjes begint en eindigt. je zou haast aan verglazing gaan denken op de plekken waar de blokken niet af en toe vrijheid of reiniging van de gaatjes krijgen, keertje opnieuw over een tegel halen?

Sinds we een keer een race DNF door ferrodo blokken hadden mijd ik die als de pest, dat is een trauma, ja ik weet het...
Ik heb op de XJR nog n setje ferodo blokjes, in het begin toen ze nieuw waren remde ze lekker progressief maar op een of andere manier is dit gevoel langzaam verdwenen en voelt aan of t wat minder is geworden, ze remmen natuurlijk nog wel maar t progressieve is er vanaf.
Voering is nog voldoende maar ga ze toch eens uitwisselen met Brembo's.
 
Staat het wiel wel in het midden, aan de aftekening op de schijf te zien lijkt het wel ofdat hij aanloopt tegen de klauw. Of heeft de andere kant (links) van de schijf dezelfde aftekening?
 
Heb je het niet over de ABS ring?

Valt wel op de de vertekening exact met de gaatjes begint en eindigt. je zou haast aan verglazing gaan denken op de plekken waar de blokken niet af en toe vrijheid of reiniging van de gaatjes krijgen, keertje opnieuw over een tegel halen?

Sinds we een keer een race DNF door ferrodo blokken hadden mijd ik die als de pest, dat is een trauma, ja ik weet het...
Goed opgemerkt!
De schijven waren ook niet helemaal vlak toen ik de blokken plaatste.
Even loshalen kan geen kwaad.

snelweg kilometers of met amper gebruik van de voorrem

Je schijf is hol en je nieuwe blokken plat. Reken maar uit
Dan kom ik tot de conclusie dat de blokken niet overal even warm zijn geworden.
Bij het op elkaar inremmen ben ik ook niet al te kinderachtig geweest, misschien zelfs iets te lomp.
Snelweg rij ik amper, vind er geen hol aan.
als je schijven zo ver versleten zijn dan vervang je toch niet alleen je blokken ?
Ik hou graag die €400 in m’n zak zitten als de schijf bij plaatsen van de nieuwe blokken boven de slijtage grens zit.
Bij de volgende set blokken moet ik er aan gaan geloven.

Staat het wiel wel in het midden, aan de aftekening op de schijf te zien lijkt het wel ofdat hij aanloopt tegen de klauw. Of heeft de andere kant (links) van de schijf dezelfde aftekening?
Beide schijven hebben het aan beide kanten.


Eindconclusie:
Even de klauwen eraf en kijken hoe het er voor staat.
Vervolgens opschuren, monteren en iets voorzichtiger inremmen.
 
Lijkt erop gezien dat de tekening overal gelijk is dat de remblokken te smal zijn want daar waar het glimp grijpen de remblokken op de schijf
Althans zo zie ik het ook bij mijn Roestende brembo giet ijzeren schijven blank waar ik rem en roestig waar de blokken de schijf niet raken _O-
Waar zie jij roest? :+
 
Nou, vandaag dus even gekeken.
Remblokken zijn nagenoeg vlak, en grijpen over de gehele schijf aan, dus het deel met de gaatjes en de 2 doffe ringen.
@Rob RD had dus gelijk, het heeft blijkbaar met remstof afvoer te maken.
Ook heb ik de schijven even nagemeten.
Zitten rond de 3,8mm, slijtagegrens is 3,5mm.
Kan nog wel even dus.

We rijden de blokken gewoon op, en kiezen daarna wel voor een ander blok met een nieuwe schijf ( of motor)

Iedereen bedankt voor de reacties 👍
EC8BBAF2-8F1C-4E06-805C-6E2AB744418C.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan