tekeningen/duidelijkheden aanhangertje?

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Naat het rijden met mijn motor zijn parachutespringen en duiken ook 2 van mijn hobby's!
Nu de zomer weer in aantocht is wil ik graag deze hobby's gaan combineren.
Hiervoor dacht ik er dus aan om een aanhangertje achter mijn fiets te hangen, dit zodat ik alle spullen die ik nodig heb mee kan nemen(is te veel voor tassen).

Nu heb ik rond gekeken wat de mogelijkheden zijn.
Je hebt dus de modellen die ze achter een goldwing achtige motorfiets hangen, aangezien ik een R1 heb is dit niet echt een mooie oplossing!
Daarnaast heb je ook een modelletje die gemaakt is voor de sportievere motoren en die leek me dus wel ideaal(aanhanger achter motor)
Grote nadeel van dit model is dat het je 1750 euro lichter maakt.
Nu hoopte ik dus eigenlijk dat er iemand is die eerder op het idee is gekomen en hier tekeningen voor heeft om het zelf te maken!
Het gaat me vooral om de bevestiging en het onderstel van de aanhanger!
Een bak die er op geplaatst kan worden van polyester moet niet echt een probleem worden, maar als daar ook tekeningen van zijn is het natuurlijk mooi meegenomen!

Alvast bedankt
 
hmm,
een aanhangert achter een R1 .... das moet een gezicht zijn :P

maar ik snap het wel, ik kan je niet helpen aan tekeningen, maar ik denk dat je als eerste moet denken aan een soort van beugel vanuit je achteras, met een kogel erop, als je zorgt dat die goe d en stevig zit, kan je er volgens mij van alles achter hangen..
 
hmm,
een aanhangert achter een R1 .... das moet een gezicht zijn :P

maar ik snap het wel, ik kan je niet helpen aan tekeningen, maar ik denk dat je als eerste moet denken aan een soort van beugel vanuit je achteras, met een kogel erop, als je zorgt dat die goe d en stevig zit, kan je er volgens mij van alles achter hangen..


niet vanuit je achteras :N is veel te onstabiel.
Je moet dan de "kogel" aan je frame vast zetten.

Dat is het enige wat ik heb onthouden :X en niet wou doen. Aan mijn frame gaan zitten kloten.
 
ik zie niet in waarom een achteras onstabieler is als een bevesitging ergens aan het frame.
maargoed, ik ben ook geen aanhanger-bouwer, en je zou wel eens goed gelijk kunnen hebben.

al heb ik die methode al vaker gezien (beugel aan de achteras).
het lijkt min dat als je de kogel aan het frame monteerd je dan een erg hoge bevestigspunt krijgt, en dat is volgens mij ook niet echt wenselijk, aangezien de hoogtevariatie bij het bochtenwerk er dan voor zorgt dat je wagen een kiep-beweging maakt.

volgens mij moet je er gewoon voor zorgen dat de kogel laag hangt, maar niet te laag, ongeveer ter hoogte van je achteras denk ik.
of je de trekkogel dan aan het frame vastzet of aan de achterbrug/achteras, lijkt me niet echt veel verschil maken..
 
Naat het rijden met mijn motor zijn parachutespringen en duiken ook 2 van mijn hobby's!
Nu de zomer weer in aantocht is wil ik graag deze hobby's gaan combineren.
Hiervoor dacht ik er dus aan om een aanhangertje achter mijn fiets te hangen, dit zodat ik alle spullen die ik nodig heb mee kan nemen(is te veel voor tassen).

Nu heb ik rond gekeken wat de mogelijkheden zijn.
Je hebt dus de modellen die ze achter een goldwing achtige motorfiets hangen, aangezien ik een R1 heb is dit niet echt een mooie oplossing!
Daarnaast heb je ook een modelletje die gemaakt is voor de sportievere motoren en die leek me dus wel ideaal(aanhanger achter motor)
Grote nadeel van dit model is dat het je 1750 euro lichter maakt.
Nu hoopte ik dus eigenlijk dat er iemand is die eerder op het idee is gekomen en hier tekeningen voor heeft om het zelf te maken!
Het gaat me vooral om de bevestiging en het onderstel van de aanhanger!
Een bak die er op geplaatst kan worden van polyester moet niet echt een probleem worden, maar als daar ook tekeningen van zijn is het natuurlijk mooi meegenomen!

Alvast bedankt

Ik zou er niet eens aan beginnen, dat ze een aanhangertje gappen met tentspullen, soit, maar stel ze gappen je aanhangertje met duikspullen en parachute...ben je mooi de sjaak :+
 
Als jij "naast de R1 nu ook een xr600 om in het zand te spelen" hebt en dan ook nog eens kan duiken en skydiven.
Dan zou ik mij over € 1750,- niet druk maken >)
 
ik zie niet in waarom een achteras onstabieler is als een bevesitging ergens aan het frame.
maargoed, ik ben ook geen aanhanger-bouwer, en je zou wel eens goed gelijk kunnen hebben.

al heb ik die methode al vaker gezien (beugel aan de achteras).
het lijkt min dat als je de kogel aan het frame monteerd je dan een erg hoge bevestigspunt krijgt, en dat is volgens mij ook niet echt wenselijk, aangezien de hoogtevariatie bij het bochtenwerk er dan voor zorgt dat je wagen een kiep-beweging maakt.

volgens mij moet je er gewoon voor zorgen dat de kogel laag hangt, maar niet te laag, ongeveer ter hoogte van je achteras denk ik.
of je de trekkogel dan aan het frame vastzet of aan de achterbrug/achteras, lijkt me niet echt veel verschil maken..


Had (volgens mij) te maken met onafgeveerd gewicht dat dan de combinatie (aanhanger) instabieler zou maken en het zou dan moeilijker te berijden zijn.
Ik zou toen een beugel achter op het subframe moeten laten lassen die dan ook naar beneden moest lopen ivm het hoge "kantelpunt". Of tewel het zou een doorn in het oog worden. :X B|

Zoals ik al heb gezegt: ik weet het allemaal niet zeker meer. :X
 
Ik zou er niet eens aan beginnen, dat ze een aanhangertje gappen met tentspullen, soit, maar stel ze gappen je aanhangertje met duikspullen en parachute...ben je mooi de sjaak :+
Tja, maar laat mijn spullen natuurlijk niet in het aanhangertje liggen he!
Ze kunnen wel wat pikken maar mijn parachute is me even wat te duur om erin te laten liggen ;)
 
Als jij "naast de R1 nu ook een xr600 om in het zand te spelen" hebt en dan ook nog eens kan duiken en skydiven.
Dan zou ik mij over € 1750,- niet druk maken >)
Als het even kan maak ik hem liever zelf en bespaar ik een smak geld, heb namelijk leuke hobby's maar ben helaas geen miljonair!
Dat geld kan ik dan weer uitgeven aan het springen of duiken!
 
Laatst bewerkt:
Die parachute/zuurstofflessen kan je alvast op je rug doen
Parachute op de rug op de motor is natuurlijk niet ideaal.
Stel dat je pilot wind vangt(pilot is het kleine soort parachutetje die je weg gooit om je hoofdparachute eruit te laten komen).
Als je dan 120 rijdt word je in 1 klap van je motor af getrokken!
 
realiseer je je wel, of maak je nog zo,n mooi en snel aanhangertje, dat je max. 80 km/u mag rijden?
Ik ben er helaas van op de hoogte ja, dat is een zwaar minpunt!
Maar het is of zo'n aanhangertje of met de auto.
Lijkt me super om met de motor naar texel te rijden, om daar dan lekker te springen.
Zie het niet echt zitten met de auto met 25 graden!
Als dit plan niks word zal het dat helaas wel worden, heb al naar tassen gekeken maar dat past gewoon allemaal niet!
 
Koop gewoon een motoraanhanger voor achter de auto. Kun je je duik en springhandel gewoon in de kofferbak flikkeren, of je koopt een busje, dan is overnachten ook een stuk makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Waarom ga je niet even kijken naar hoe de "officiele" kar gebouwd is en dan met name hoe hij bij deze is verbonden met de motor. Dan zou ik eventueel wel een systeempje willen uitdenken voor je en dat op papier zetten. Al vermoed ik dat je dat zelf ook wel kunt. Ik denk dat het belangrijkste is dat je een goed punt hebt om de trekhaak aan te bevestigen, zelf ben ik ook geneigd om deze in het verlengde van je achterbrug te maken, op die manier heb je ook het minste problemen met aan je frame moeten gaan lassen/schroeven of anderzijds bevestigen.
 
Koop gewoon een motoraanhanger voor achter de auto. Kun je je duik en springhandel gewoon in de kofferbak flikkeren, of je koopt een busje, dan is overnachten ook een stuk makkelijker.
Busje heb ik al, alleen begrijp niet echt wat je bedoelt.
Het gaat mij erom dat ik op de motor heen en weer kan rijden naar een duik/spring plek zoals texel of ameland.
Het is dan niet de bedoeling om daar ook nog te gaan rondtoeren op de motor, omdat het springen/duiken vaak een halve tot hele dag in beslag neemt!
 
Waarom ga je niet even kijken naar hoe de "officiele" kar gebouwd is en dan met name hoe hij bij deze is verbonden met de motor. Dan zou ik eventueel wel een systeempje willen uitdenken voor je en dat op papier zetten. Al vermoed ik dat je dat zelf ook wel kunt. Ik denk dat het belangrijkste is dat je een goed punt hebt om de trekhaak aan te bevestigen, zelf ben ik ook geneigd om deze in het verlengde van je achterbrug te maken, op die manier heb je ook het minste problemen met aan je frame moeten gaan lassen/schroeven of anderzijds bevestigen.
Hier wil ik je heel graag aan houden, het tekenen van een constructie kan ik namelijk niet!
Het vervaardigen van een project vanaf een tekening kan ik dan weer wel!
Ik heb begrepen dat dit systeem met de wielas word verbonden, en dan heeft hij een soort van mono veer ertussen zitten!
Als je het wilt doen wil ik graag achter de informatie gaan die je nodig hebt!
Kan ik ook proberen om er meerdere en duidelijkere foto's van te krijgen!
 
ben dus aan het doordenken geweest over de aanhanger en vooral ook het bevestigen achter de motor!
En ben op het volgende idee gekomen:

De achterbrug van een R1 is vierkant/langwerpig, als ik nu beugels las/vouw die precies over die achterbrug passen!
Dit aan beide kanten van de achterbrug uiteraard.
Op deze beugels worden dan delen gelast die naar de achterkant van de motor gaan!
Aan het uiteinde van deze delen komt dan een kogel voor de trekhaak.
Je hebt kogels die al op een plat deel vast zitten!
Het lijkt me een kwestie van goed uitmeten waar de kogel moet komen te zitten, en dan verbindingen maken tussen de kogel en de beugels.

Heb even een simpele tekening gemaakt, hoop dat het een beetje te begrijpen is!
Uiteraard lees ik graag reakties op deze oplossing, bijvoorbeeld of het wel veilig is om het zo te doen!
full
 
Je kan toch beter niet de trekhaak aan de achterbrug vastmaken. Het is veel beter om de reacties van de aanhang op te laten vangen door de vering dan dat het karratje je achterwiel optilt als je door een kuil rijdt met de combinatie.
Zeker op hogere snelheid kan het heel vreemde reacties geven als de op- en neergaande bewegingen van de dissel direct aan het achterwiel worden doorgegeven, dit kan beter worden opgevangen door de achterveer.
 
Je kan toch beter niet de trekhaak aan de achterbrug vastmaken. Het is veel beter om de reacties van de aanhang op te laten vangen door de vering dan dat het karratje je achterwiel optilt als je door een kuil rijdt met de combinatie.
Zeker op hogere snelheid kan het heel vreemde reacties geven als de op- en neergaande bewegingen van de dissel direct aan het achterwiel worden doorgegeven, dit kan beter worden opgevangen door de achterveer.
aller eerst ben ik dankbaar voor iedereen die met me meedenkt!

Nou heb ik eerlijk gezegt niet veel verstand van aanhangers, maar ik heb nu 2 systemen gezien die speciaal voor de motor zijn.
Beide systemen worden bevestigt op de wielas/achterbrug!
Daarnaast is een sportmotor best stug geveerd, dus het lijkt me toch een goede oplossing om het dan zo te doen!
Ander punt is dat ik liever niet aan mijn frame/subframe ga lopen kloten.
Met de manier hoe ik het nu in mijn hoofd heb zitten kan je het er af halen en zie je er niks meer van!
 
Terug
Bovenaan Onderaan