(teleurstellende) ervaring Sena SMH5 Dual

@Maus75
Even kijken...


Stap 1: SMH-5 UIT!
Stap 2: Programma op PC opstarten
Stap 3: SMH-5 aan Kabel
Stap 4: SMH-5 Aanzetten...

Wat betreft dat programma opgestart moet zijn en apparaat aangesloten moet zijn bij opstarten, dat ken ik van andere apparaten.... Die apparaten gaan als het waren in "programmeer modus" wanneer ze bij het opstarten een bepaalde "signaal" zien... maar doen dit ook alleen bij opstarten en niet als ze al aan zijn.

Heb je dat gechecked?

@Magic Frankie
Check de instellingen van je SMH-5.
met name de optie: "Sidetone", die wil jij aan hebben omdat jij jezelf wilt horen bijspreken.
"Voice prompt" is de optie voor dat je sena zegt wat ie doet (afsluiten, intercom starten etc.)

Vervolgens, wat betreft "ruis"
Tsja, dat is natuurlijk afhankelijk van je helm, motor en rijwind.
Als je pech hebt, slaat de wind dus net naar binnen en heb je meer ruis... plaats de "boom mic" wat hoger?
Ik vermoed dat je die nu min of meer "onder aan" bij je kin/onderlip hebt hangen, mogelijk dus net daar waar de wind wat naar binnen slaat.


-edit: O ja, bij mijn 20S, bij installatie wilt ie ook een driver package installeren, ook niet geheel onbelangrijk...

Hoi, ook jou stappen heb ik al eerder geprobeerd en zojuist nog een keer, maar het programma blijft aangeven: failed to recognice device. Cannot open USB
en rechtboven geeft ie ook aan: No Device Recognized.
 
En aangezien ik het met 2 verschillende laptops en verschillende usb poorten én verschillende kabels (originele en andere) geprobeerd heb, kan ik alleen maar concluderen dat er iets mis is met het programma of het apparaat zelf. Al doet het apparaat verder prima. Ook na het terugzetten van fabrieksinstellingen en opnieuw pairen met headset, telefoon en GPS doet het apparaat het prima.
 
En aangezien ik het met 2 verschillende laptops en verschillende usb poorten én verschillende kabels (originele en andere) geprobeerd heb, kan ik alleen maar concluderen dat er iets mis is met het programma of het apparaat zelf. Al doet het apparaat verder prima. Ook na het terugzetten van fabrieksinstellingen en opnieuw pairen met headset, telefoon en GPS doet het apparaat het prima.

🤷‍♂️ Geen idee, misschien heb je een setje Look-a-likes die geen echte Sena's zijn... ik zou het niet weten.... om dit te troubleshooten zou het voor mij makkelijker zijn om fysiek te zien wat er gebeurt en in de computer instellingen moeten duiken.
 
Dag allemaal,

Vanwege het feit dat mijn vrouw het op mijn huidige motor wél leuk vindt om achterop mee te gaan, leek het me leuk om te kunnen communiceren. Hoewel we voor 99% op kleine weggetjes rijden, meestal niet boven de 80 en allebei een open helm hebben (jethelm), is een communicatiesetje natuurlijk wel heel plezierig.

Ik heb me er een beetje in verdiept en dacht met de Sena SMH5 Dual "geen troep" te kopen......

Ik vond de eerste rit best teleurstellend. Ik vind het windgeruis niet te harden terwijl mij bij de motorboer verzekerd was dat je in een open helm tot 70/80 nergens last van zou hebben. Het is nu vanaf 40/50 al niet meer comfortabel.

Dan is het zo dat mijn vrouw zichzelf wél hoort praten en ik niet. Het praat best lastig als je je eigen stem niet hoort. Wat ik ook vreemd vind; als ik thuis de sets aan- en uitzet hoor je bij mijn vrouw een welkom/afscheidsboodschap. Bij mij niet.

De TomTom Rider 550 had ik gepaired aan de headset maar deed het niet over de speakers. Behalve 500 meter voor de eindbestemming en dan alleen bij mij. Ik heb de Tomtom verder niet meer gehoord. Ook niet bij eindbestemming thuis.

Kortom, voor die circa €250 vind ik het behoorlijk tegenvallen. Ik had heus wel wat ruis verwacht, maar ik vind dit ruk.

Ligt mijn inziens volledig bij installatie en instellingen. (defecte unit buiten beschouwing gelaten)

Ik heb al 2 jaar een smh5fm, heeft nog nooit aan een computer gehangen maar werkt uitstekend.

Zowel communicatie met andere motorrijders als telefonie, muziek etc. Alles werkt perfect. Top kwaliteit.

Zou nogmaals even de instellingen nalopen en de installatie in de helmen.
 
Ligt mijn inziens volledig bij installatie en instellingen. (defecte unit buiten beschouwing gelaten)

Ik heb al 2 jaar een smh5fm, heeft nog nooit aan een computer gehangen maar werkt uitstekend.

Zowel communicatie met andere motorrijders als telefonie, muziek etc. Alles werkt perfect. Top kwaliteit.

Zou nogmaals even de instellingen nalopen en de installatie in de helmen.
 
🤷‍♂️ Geen idee, misschien heb je een setje Look-a-likes die geen echte Sena's zijn... ik zou het niet weten.... om dit te troubleshooten zou het voor mij makkelijker zijn om fysiek te zien wat er gebeurt en in de computer instellingen moeten duiken.
Nou, ik geloof wel dat het echte zijn. Alles zit erbij, officiele documenten, stickers met serienummers en barcodes, doosje etc etc.

Helaas wonen we niet echt in de buurt bij elkaar....
 
Ligt mijn inziens volledig bij installatie en instellingen. (defecte unit buiten beschouwing gelaten)

Ik heb al 2 jaar een smh5fm, heeft nog nooit aan een computer gehangen maar werkt uitstekend.

Zowel communicatie met andere motorrijders als telefonie, muziek etc. Alles werkt perfect. Top kwaliteit.

Zou nogmaals even de instellingen nalopen en de installatie in de helmen.

Bij ons doet het apparaat ook naar behoren, ik was alleen benieuwd naar evt. updates... Maar dat krijg ik dus op geen enkele manier voor elkaar.
 
Hier ook hetzelfde probleem. Dual SMH-5 en Acer Windows 10 geen firmware update mogelijk. Dezelfde USB foutmelding. Met deze setjes en USB kabel naar mijn broer aan de Windows 10 pc: geen probleem:?

Ik blijf dit even volgen...
 
Hier ook hetzelfde probleem. Dual SMH-5 en Acer Windows 10 geen firmware update mogelijk. Dezelfde USB foutmelding. Met deze setjes en USB kabel naar mijn broer aan de Windows 10 pc: geen probleem:?

Ik blijf dit even volgen...

Ik heb het geprobeerd met laptop van Dell en HP en bij beide werkt het niet (windows 10).
 
Sena is sooo 2017. Iedereen koopt tegenwoordig toch Cardo (packtalks)?
En voor alleen iemand achterop of rij maatje lijkt me Freecom 2+ voldoende. Zou eerlijk gezegd niet weten wat je praktisch meer aan de Freecom 4+ zou hebben voor alleen duo rijden.

Wel apart dat Schuberth dan van Cardo naar Sena gegaan is.
Had wel wat aanloopproblemen met de Sena SC1M:
  • Geen gekoppelde afstandsbediening (handleiding klopte ook niet, uiteindelijk wel gelukt na uitproberen diverse toetscombinaties)
  • USB driver van het instel / update programma vernaggelde de aansturing van mijn USB BT stick (opgelost met vorige driver voor BT stick terugzetten)
Dit gezeur heb ik niet gehad met de vorige Cardo set voor mijn Schuberth M1 helm.

Voor de nieuwe Sena module gegaan vanwege FM radio, en die werkt prima in de M1 jethelm. Geluid van de Zumo GPS is hetzelfde al van de oude module. En deze heeft me al regelmatig geattendeerd op snelheidscontroles. Door de waarschuwingen wordt je ook alerter op snelheidsveranderingen. Zijn irritante piepjes, maar wel nuttig :}
 
Sena heeft zeker een aparte configuratie.
Krijg deze ook niet rechtstreeks aan mijn PC gekoppeld via BT (vorige Schuberth M1 set van Cardo wel).

Met de Sena Headset gekoppeld aan de Garmin Zumo (346) en de Garmin Zumo via BT gekoppeld aan mijn PC heb ik wel geluid van de PC in de helm.
Garmin is dus een soort audio hub.

Maak me er verder niet druk om, het gaat mij er om dat het geluid via de Zumo werkt in de helm.

Apart is het wel.
 
Ik kan dus eventueel het jezelf horen spreken instellen met de optie sidetone. Okay, nu nog even uitvogelen hoe ik de instellingen kan wijzigen.

Wat betreft de ruis zal ik idd de mic wat anders positioneren, wat hoger bijvoorbeeld.
 
Ik kan dus eventueel het jezelf horen spreken instellen met de optie sidetone. Okay, nu nog even uitvogelen hoe ik de instellingen kan wijzigen.

Wat betreft de ruis zal ik idd de mic wat anders positioneren, wat hoger bijvoorbeeld.
Ben benieuwd hoe dit is afgelopen.Heb net ook een sena snh5 binnen en kon hem wel zonder probleem aan de PC verbinden en updaten:)
Nu nog de speaker enzo monteren Weet nog niet of ik de kussentjes nodig heb in mijn helm. maar tot nu toe gaat het goed;)
 
En je moet de bijgeleverde kabel gebruiken. Ik kwam er ook achter dat een gelijk (ander) kabeltje, dus niet origineel ervoor zorgt dat hij niet herkent wordt en alleen maar wordt geladen.
Hoe herken ik de originele kabel? Ik heb het zelfde probleem wat weet niet meer hoe die er uit ziet. en connecten lukt me nu niet meer na de update. Ik heb een heleboel kabels liggen die wel allemaal goed zijn als datakabel.. Zo bijzonder is normaal een USB kabel niet
\
 
Hoe herken ik de originele kabel? Ik heb het zelfde probleem wat weet niet meer hoe die er uit ziet. en connecten lukt me nu niet meer na de update. Ik heb een heleboel kabels liggen die wel allemaal goed zijn als datakabel.. Zo bijzonder is normaal een USB kabel niet
\
Deze zat er bij mij bij. Lijkt idd veel op elke willekeurige zwarte USB kabel.
 

Bijlagen

  • IMG_20210429_175657.jpg
    IMG_20210429_175657.jpg
    63,9 KB · Weergaven: 9
Je kan ze toch ook gewoon retourneren?..

Kijk daarna eens naar de Cardo Freecom 4plus. Ik en een maat hebben deze set samen gekocht, bevalt erg goed.
Wij zitten allebei op naked bikes; geluid is prima en windruis filtert hij actief eruit.

Kwam ook als een van de beste sets uit een test van FortNine
 
Bij Windows 10 hebben ze in navolging van smartphones ook rechten toegekend aan apps en apparaten, wellicht kun je bij instellingen/privacy eens kijken of je voor de Sena download manager rechten aan kunt zetten?
 
is iemand hier al uit?
ik heb namelijk het zelfde probleem.
"Failed to recognice device. cannot open USB."
Als ik de sena aanzet geeft de laptop wel het geluid dat een usb geplaast wordt, maar ik kan de sena ook niet vinden in de verkenner.
Ben totaal geen computergenie. Waarom is dit niet plug end play???

Mijn sena valt tijdens het rijden om de zoveel tijd weg. Aan en uitdoen lost het weer op, maar dat wil ik niet om het half uur doen tijdens het rijden.
Maar de usb wordt bij mij niet herkent, dus kan de firmware niet updaten.
 
Laatst bewerkt:
Deze zat er bij mij bij. Lijkt idd veel op elke willekeurige zwarte USB kabel.
ik heb het nu ook met een willekeurige USB kabel van mijn samsung telefoon. Het probleem zit hem in driver signing bij windows 10
Sena support kon dat bevestigen en ik kon hem updaten,.
ondersteuning gaf:
1. Click the Start Menu and select Settings.
2. Click Update and Security.
3. Click on Recovery
4. Click Restart now under Advanced Startup.
5. Click Troubleshoot.
6. Click Advanced options.
7. Click Startup Settings.
8. Click on Restart.
9. On the Startup Settings screen press 7 or F7 to disable driver signature enforcement.
Dit hielp

Alleen heb ik het idee dat ik met de oudere versie van de software meer instel mogelijkheden had. Ik zie nu allen maar 4 vinkjes die ik kan zetten en had dacht ik veel meer opties toen ik heb voor het eerst in gebruik nam
 
Laatst bewerkt:
Hoi, ik heb die device manager zelfs al 2 keer geinstalleerd op verschillende laptops maar hij blijft de melding geven Herkennen van apparaat mislukt.

Bij apparaat beheer USB staat niks vermeld.
Heb je een pc met Windows ?
Misschien heb je in het bios iets niet goed staan ( auto herkennen randapparatuur of plug and play ), wat je ook nog kan proberen is om in device manager de usb poorten er uit te gooien, pc opnieuw opstarten dan installeert ie de usb poorten vanzelf weer en dan opnieuw aansluiten, kan zijn dat de poort( en) “bezet “ zijn ( wel eerst alle apparaten welke aangesloten zijn op de usb poorten verwijderen)
 
Ben benieuwd hoe dit is afgelopen.Heb net ook een sena snh5 binnen en kon hem wel zonder probleem aan de PC verbinden en updaten:)
Nu nog de speaker enzo monteren Weet nog niet of ik de kussentjes nodig heb in mijn helm. maar tot nu toe gaat het goed;)
Volgens mij zijn die kussentjes ervoor als je een fabrieks ingesneden ruimte in je helm hebt voor de oortjes, soort opvulplaatjes..maar weet het niet zeker.
 
Ik rij met oordoppen, een systeemhelm en de sena smh5. Zelfs op 100 km p/u kan ik iemand nog goed horen (met een telefonisch gesprek) en ook de muziek is dan nog hard genoeg te horen....
Heb hem zelf ook nog nooit geupdate en heb hem al zeker 4 jaar..
 
Volgens mij zijn die kussentjes ervoor als je een fabrieks ingesneden ruimte in je helm hebt voor de oortjes, soort opvulplaatjes..maar weet het niet zeker.
De speakertjes zitten zelfs zonder kussentjes nog wat strak ik mijn helm. Maar ik wil toch een andere helm gaan kopen.
Ik wil een wat beter systeem helm met zo'n ingebouwde zonnebril en pinlock.
Moet alleen eens gaan passen en wil graag een stille helm hebben, maar ga er ook geen 500 eeuro voor betalen ;)
Ik zit dan te denken aan een sena 20 setje daarin en dan de Sena 5 naar mijn vriendin.
 
Heb je een pc met Windows ?
Misschien heb je in het bios iets niet goed staan ( auto herkennen randapparatuur of plug and play ), wat je ook nog kan proberen is om in device manager de usb poorten er uit te gooien, pc opnieuw opstarten dan installeert ie de usb poorten vanzelf weer en dan opnieuw aansluiten, kan zijn dat de poort( en) “bezet “ zijn ( wel eerst alle apparaten welke aangesloten zijn op de usb poorten verwijderen)
Blijkt een probleem met driver signing te zijn

Sena support kon dat bevestigen en ik kon hem updaten,.
ondersteuning gaf:
1. Click the Start Menu and select Settings.
2. Click Update and Security.
3. Click on Recovery
4. Click Restart now under Advanced Startup.
5. Click Troubleshoot.
6. Click Advanced options.
7. Click Startup Settings.
8. Click on Restart.
9. On the Startup Settings screen press 7 or F7 to disable driver signature enforcement.
Dit hielp
 
De speakertjes zitten zelfs zonder kussentjes nog wat strak ik mijn helm. Maar ik wil toch een andere helm gaan kopen.
Ik wil een wat beter systeem helm met zo'n ingebouwde zonnebril en pinlock.
Moet alleen eens gaan passen en wil graag een stille helm hebben, maar ga er ook geen 500 eeuro voor betalen ;)
Ik zit dan te denken aan een sena 20 setje daarin en dan de Sena 5 naar mijn vriendin.

Wat ik dan echt niet begrijpen kan is waarom je wel €250 uit geeft aan een Sena setje, maar voor een helm niet teveel geld uit wil geven. Koop dan een Chinese topset voor €75-€100 en leg dat bij een betere systeemhelm. Een Nolan, Schuberth of ander topmerk kost nou eenmaal snel €400-€500.
 
Terug
Bovenaan Onderaan