Teleurstellende resultaten flitscamera's (BE)

Hoe vermijdt men méér ongevallen?

  • snelheid naar beneden

    Stemmen: 0 0,0%
  • voorrang controleren

    Stemmen: 8 44,4%
  • betere infrastructuur

    Stemmen: 10 55,6%

  • Totaal aantal stemmers
    18

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_235448.html?wt.bron=hlnBottomArtikels

Niet opvallend minder doden en gewonden door flitscamera's

De flitscamera's langs Vlaamse wegen doen het aantal ongevallen met doden of gewonden "maar" met 7 tot 9 procent dalen. Die daling is opvallend minder sterk dan in het buitenland. Dat is een van de conclusies uit de studie Effectiviteit van onbemande camera's van Erik Nuyts van het Steunpunt Verkeersveiligheid.

In de studie werden de gegevens van vijf politiezones verzameld en werd het effect van de onbemande camera's op de verkeersveiligheid onderzocht. Blijkt dat de camera's het aantal ongevallen wel met 20 pct doen dalen, maar dat er op het vlak van het aantal letselongevallen slechts sprake is van "een niet-significante reductie van 7 à 9 pct".

Pak lager dan buitenland
Dat is een pak lager dan buitenlandse voorbeelden, waar reducties tot 28 pct werden opgetekend. Uit het onderzoek blijkt ook nog dat de camerakastjes niet altijd echt camera's moeten bevatten om effect te hebben en dat camera's effectiever worden wanneer ze dicht bij elkaar worden geplaatst. "Eerder dus dan één camera te plaatsen moet steeds overwogen worden om camera's te plaatsen op verschillende kruispunten of wegdelen achter elkaar", schrijft Nuyts. (belga)

Als ik het artikel goed interpreteer kunnen we alle ongevallen vermijden als er 5x zoveel camera's zijn. (20% * 5 = 100%)

Ik kan jullie echter verzekeren dat, als er om de meter een camera(kastje) geplaatst wordt, dat het aantal snelheidsovertredingen na verloop van tijd zal stabiliseren of zelfs zal dalen, maar het aantal ongevallen zal niet even spectaculair dalen.

edit: poll aangemaakt
 
Laatst bewerkt:
Oei ... dat soort lui als die Nuyts en z'n organisatie moet je zo snel mogelijk vanaf zien te komen, anders wordt België ook één groot woonerf met overal trajectcontroles net als Nederland B|
 
Sjaa... de meeste ongevallen gebeuren nog steeds door voorangsfouten. Daar doet een flitser weinig aan :N
 
Ze hebben gewoon kl*te wegen...
Ik heb alleen daar meegemaakt dat je op een snelweg rijdt en plots op een voorrangs(rotonde)weg (weet niet wat het is. Rijdt op snelweg en dan krijg je een soort klaverblad/rotonde waar je van 120 plots naar 0 moet omdat er 25 meter verder plots haaientanden staan)... B|
 
Ik heb de afgelopen tijd redelijk veel in België gereden (voornamelijk naar en in Brussel), en volgens mij is het vooral een combinatie van infrastructuur en rijgedrag. Belgen lijken niet beter te zijn in anticiperen dan Nederlanders, maar komen op de weg wel meer verrassingen tegen. Bovendien (maar dat kan heel goed komen doordat ik het weggedrag van Nederlanders en Duitsers gewend ben) lijken Belgische chauffeurs meer "last minute" beslissingen te nemen.

Ik denk dus ook dat de winst ergens anders te behalen is dan puur in het verlagen van de snelheden.

Edit: ik weet ook wel dat Brussel niet echt representatief is voor de rest van het land (gelukkig niet :+ )
 
Beter doen ze daar eens iets aan de toestand van de wegen. :( Zal ook aardig wat ongevallen schelen. B|
:^

't Is inderdaad bar en boos als je naar de kwaliteit van het wegdek kijkt...of de plek waar de bewegwijzering staat: als je het bord ziet, ben je vaak al te laat!

En als iedreen zich aan de snelheid houdt, heeft de overheid weer een ander probleem: minder inkomsten uit snelheidsboetes!
 
Tis hier echt schandalig gesteld met de wegen.. Zeker voor de motors.
Ga je in een blinde bocht naar rechts, liggen daar opeens 2 deksels van afwateringsputten op je rijstrook... Kan je niet anders doen dan op je plaat gaan als het nat ligt want je kan er niet tussenheen rijden :( en das maar een voorbeeldje
 
Terug
Bovenaan Onderaan