tellerafwijking

Rob

Die hard MF'er
10 jan 2002
288
0
hoensbroek
Als een snelheidsmeter standaard bijvoorbeeld 5 % teveel aangeeft, telt de dag- en km teller dan ook
5 % meer dan de werkelijk afgelegde weg? :? :? :?
 
Waarom vraag ik het? En waarom zou het sowieso allebij moeten afwijken? De afwijkingsmarge naar beneden bij de snelheidsmeter heeft voor fabrikanten zijn redenen, voor een afwijking van de km teller zie ik geen reden...
 
Zijn gekoppeld aan elkaar. Snelheid is afgeleide van afstand (wiskunde, geloof ik, in integreren was ik slechter).
Ah, stukje gevonden in Autoweek (niet gaan zeuren over 4 wielen a.u.b.)

\"In bijna alle gevallen vertoont de kilometerteller een geringe (tot 2%) afwijking. Dat komt omdat het telwerk mechanisch is gekoppeld met de versnellingsbak via de kilometertellerkabel. De snelheidsmeter is een afgeleide van dit telwerk. Een soort slipkoppeling neemt de wijzer mee tegen de veerdruk in. Dit is een erg rudimentair systeem, maar voldoet goed in de praktijk. Afwijkingen tot 10 procent zijn best mogelijk, maar meestel niet lineair: op de hoogste snelheid is de afwijking veelal groter dan in het meest gebruikte deel. Met de intrede van de elektronica werd alles eenvoudiger. Een pulsgever op de versnellingsbak geeft een signaal af dat direct en lineair wordt vertaald in afstand en snelheid. Er is geen sprake van temperatuursinvloeden en de afwijkingen zijn in de meeste gevallen terug te voeren op versleten banden of een verkeerde bandenspanning. (PH)\"
 
Dit is altijd zo, zijn aan elkaar gekoppelt.

Met een kleiner voortandwiel is de afstand die ik afleg ook meer, of zouden ze de weg verlengt hebben.....dat kan natuurlijk ook.
 
Ach, iedere teller wijkt af. Ga maar eens met 2 motoren een stuk rijden, dan blijkt dat jouw motor toch maar mooi een aantal km. meer óf minder heeft gereden dan die andere motor.
 
Zijn gekoppeld aan elkaar. Snelheid is afgeleide van afstand (wiskunde, geloof ik, in integreren was ik slechter).
Ah, stukje gevonden in Autoweek (niet gaan zeuren over 4 wielen a.u.b.)

\"In bijna alle gevallen vertoont de kilometerteller een geringe (tot 2%) afwijking. Dat komt omdat het telwerk mechanisch is gekoppeld met de versnellingsbak via de kilometertellerkabel. De snelheidsmeter is een afgeleide van dit telwerk. Een soort slipkoppeling neemt de wijzer mee tegen de veerdruk in. Dit is een erg rudimentair systeem, maar voldoet goed in de praktijk. Afwijkingen tot 10 procent zijn best mogelijk, maar meestel niet lineair: op de hoogste snelheid is de afwijking veelal groter dan in het meest gebruikte deel. Met de intrede van de elektronica werd alles eenvoudiger. Een pulsgever op de versnellingsbak geeft een signaal af dat direct en lineair wordt vertaald in afstand en snelheid. Er is geen sprake van temperatuursinvloeden en de afwijkingen zijn in de meeste gevallen terug te voeren op versleten banden of een verkeerde bandenspanning. (PH)\"
Met alle respect, maar er zit GEEN slipkoppeling
in snelheidsmeter, dit werkt toch wel op een andere manier.

Groeten Paul.
 
snelheidsmeters kunnen nagenoeg precies aanwijzen.
naar in nederland moet er een afwijking inzitten naar boven.
heb eens een artikel gelezen over Hessing(firma die amerikaanse auto\'s importeerd) en daar werden de precies aanwijzende meters aangepast!
hangt natuurlijk ook af wat voor banden je er op hebt.

maar probeer het eens, langs de snelweg staan van die paaltje .
dagteller op 0 rustig 1 km ver rijden en en weer aflezen.
bij hoge snelheden wel rekening houden dat de band iets \"groeit\" en je teller dus minder aan zal wijzen.
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect, maar er zit GEEN slipkoppeling
in snelheidsmeter, dit werkt toch wel op een andere manier.

Groeten Paul.
Shit, moet ik dat ding toch nog openslopen op de vrijdagavond :+
Maar even serieus, in plaats van de slipkoppeling kan ook een magneet gebruikt worden die tegen de veerspanning ingaat. Misschien dat je alleen die bent tegengekomen. Sorry Desmo. 8-)
 
met nee dus bedoel ik, dat ondanks het verhaal met de zelfde kabel wordt aangedreven, de afwijkingen kunnen verschillen en dus niet per definitie de zelfde (bv 5%) moeten zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan