Tellerplaatjes maken

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Hallo daar,

CBRTON heeft het in het verleden al gedaan incl vele anderen, en nu wil ik ook andere tellerplaatjes maken voor mijn donderse poes.

Ik zit even met het volgende:

telleras.jpg


Die teller zit om een klein metaal asje, en die kan ik er niet zomaar afhalen, iemand enig idee hoe dit kan zonder de hele teller te slopen?
 
Kun je geen plaatje maken met aan 1 kant een snee er in zodat je hem als het ware om het asje heen kan schuiven, bijv. van boven af? Je moet hem dan nog wel vast maken en je houdt die snee, maar het scheelt je een wijzer slopen.

Tenzij er nu iemand komt die wel weet hoe je de wijzer er helemaal af kan halen... Kun je hem er niet met een beetje kracht af schuiven?

Waarom ga je eigenlijk je tellerplaatje vervangen? Sier of functioneel?
 
Kun je geen plaatje maken met aan 1 kant een snee er in zodat je hem als het ware om het asje heen kan schuiven, bijv. van boven af? Je moet hem dan nog wel vast maken en je houdt die snee, maar het scheelt je een wijzer slopen.

Tenzij er nu iemand komt die wel weet hoe je de wijzer er helemaal af kan halen... Kun je hem er niet met een beetje kracht af schuiven?

Waarom ga je eigenlijk je tellerplaatje vervangen? Sier of functioneel?

Puur sier, het lijkt me veel mooier op een wit/blauwe cat een witte wijzerplaat te hebben met lichtblauwe getallen etc.

Wat je nu voorsteld had ik zelf ookal bedacht maar dan zit je toch helaas met die snee in het zicht. Ik kan me ook niet voorstellen dat die naalden er niet af te halen zijn..
 
Ik heb gewoon een vork onder de wijzer gestoken en deze omhoog gewipt. kwam er nog redelijk soepeltjes vanaf.

Hmja, ik drukte gewoon het plaatje omhoog om zo alle druk evenredig over die naald te verdelen, alleen met veel kracht kwam hij nog geen millimeter omhoog.

Ik vraag me af of die naalden op mijn fiets er gewoon toevallig strakker op zitten, of dat het gewoon in het algemeen erg moeilijk gaat..
 
De naalden zitten geponst.
Als ze goed geponst zijn krijg je die er niet zomaar af.
Ik heb het ook zitten proberen bij een niet werkende teller, maar ik heb heel de boel zitten slopen. Niet echt een optie dus. :N

Ook zit er een veertje in, dat de naald terug komt tot aan hij tegengehouden wordt. (bij mij dan)
Het probleem waar je dan tegenaan loopt is dat je de naald nooit meer op de juiste plaats terug krijgt. Nu zal je hem dus opnieuw moeten kalibreren.

Wat wel kan is een plaatje eroverheen leggen, maar dan heb je het probleem dat er geen tot weinig licht door je plaatje heen komt en hij 's avonds slecht te lezen is.

Hier nog een heel uitgebreid topic daarover;
Kleine verbouwing cockpit CBR 600 F
 
De naalden zitten geponst.
Als ze goed geponst zijn krijg je die er niet zomaar af.
Ik heb het ook zitten proberen bij een niet werkende teller, maar ik heb heel de boel zitten slopen. Niet echt een optie dus. :N

Ook zit er een veertje in, dat de naald terug komt tot aan hij tegengehouden wordt. (bij mij dan)
Het probleem waar je dan tegenaan loopt is dat je de naald nooit meer op de juiste plaats terug krijgt. Nu zal je hem dus opnieuw moeten kalibreren.

Wat wel kan is een plaatje eroverheen leggen, maar dan heb je het probleem dat er geen tot weinig licht door je plaatje heen komt en hij 's avonds slecht te lezen is.

Hier nog een heel uitgebreid topic daarover;
Kleine verbouwing cockpit CBR 600 F

Daar was ik dus al bang voor.

Toch vraag ik me sterk af hoe het licht alle letters en streepjes normaal doet opgloeien in de avonduren. Kijk:

tellers.jpg


Het plaatje waar alles op gedruk is, is zeker 2mm dik en zwart/grijs aan de onderkant. Als je op die foto kijkt, zie je bij iedere teller een witte strook lopen, een soort papier! Volgens mij gaat het licht er niet doorheen, maar wordt het gereflecteerd en worden op die wijze de letters verlicht, klopt dat?

Als dit laatste zo is, dan zou ik hem bij wijze van gewoon op de huidige tellerplaat kunnen leggen, iemand die dit kan bevestigen?
 
Je zou best gelijk kunnen hebben...

... alleen hoe verklaar je dan de groene kleur die ik krijg?
Het lampje wat erachter zit is niet gekleurd.

Als je gelijk hebt, maak je me blij, dus vast iemand die dat weet. :)

Hier een post wat iets duidelijk zal maken;
Post van frank_b in topic 'Kleine verbouwing cockpit CBR 600 F'

Tijdelijk heb ik de cockpit er gister weer opgezet om mijn tellers te testen nadat ik die wijzers met best wel wat kracht heb getracht los te krijgen, gelukkig werken ze allemaal nog.

Iemand nog tips hoe ik ze kan loskrijgen? Het lijkt me dat de wijzers en zo'n plaatje toch gewone losse onderdelen zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan