tellerprobleem?

MotoMarz

MF veteraan
16 apr 2003
21.061
990
Lelystad
Wat te doen met een kilometerteller met een
afwijking van zo'n 15%?

Van huis naar werk: volgens de routeplanners 50 km,
volgens mijn teller 60 km.
Naar familie in Groningen, vanaf Almere:
volgens de routeplanners 150 km, mijn teller zegt
dat het 170 km is.

Betekent ook meteen dat het verbruik ietwat anders
is dan dat ik dacht...

Is zo'n afwijking normaal?
(Ik weet dat een afwijking normaal is, maar 15%?)
Is de teller af te stellen ofzo?
Of moet er een nieuwe op?
 
Dat zal ik moeten nakijken.
Zou inderdaad wel wat kunnen verklaren.
Maar aangezien hij gewoon bij een
"echte" dealer vandaan komt lijkt
het mij enorm vreemd als dat het geval is.
 
Routeplanners zijn niet super precies. Probeer eens van iemand een handheld GPS systeem te lenen en zodoende je snelheid te controleren. Als je in de buurt van Zaanstad woont heb ik er wel eentje voor je. Dan weet je je afwijking beter.
 
Op de meeste wegen (in belgie toch) staan er kilometerpalen, daar kun je je eigen kilometer teller mee ijken.
Snelheid ijken is ander paar mouwen.
Ijk eerst de snelheidsmeter van een AUTO.
Goed te doen op een rustige lege autosnelweg waar je tegen een constante snelheid kan rijden: 90km/h of 120km/h laat niet meer dan 2km/u afwijken. Chronometreer/secondewijzer de tijd die je nodig hebt om pakweg 10km van de kilometerpalen langs de weg af te leggen, Indien je met een cte snelheid hebt gereden kun je zo uitrekenen hoe snel je gemiddeld hebt gereden. Vergelijkd at met hetgeen je hebt afgelezen.
Dit spelletje speel ik ALTIJD om de verveling te verdrijven tijdens lange reisritten met auto. Daaruit leerde ik dat 120km/u op mijn snelheidsmeter in realiteit slechts 115km/u is, en 90 is slechts 87. (minstens 2 verschillende snelheden ijken)
Nu je een geijkte snelheidsmeter van een auto hebt, is de rest poepsimpel: Ga beide (die auto + jij erachter op motor) op autosnelweg rijden op vatse afstand van elkaar. de auto rijdt een tijdje aan volgens de autosnelheidsmeter 120 vast, en een tijdje aan 90 constant. In realiteit, gecorrigeerd was dat bij mijn auto dus 115 en 87.
Jij leest op jouw snelheidsteller af. stel dat je 130 en 105 hebt afgelezen, dan weet je dat bij ECHTE 115km/h je zelf 130 afleest, en bij 87 lees je 100 af. Ergo je teller geeft bij (valse)130 13% teveel aan, en bij (valse)100 geeft hij 14% teveel aan .... gemiddeld iets meer dan 10% teveel aanduiden ...
intressant om weten dus!

Pas op: afwijking is afhankelijk van je bandenmaat, maar ook van je badenslijtage (nieuwe banden duiden tot 1.5% lagere snelheid aan dan versleten banden, reken maar na)
 
Heb je ooit een andere teller gemonteerd?

Zo had ik een eigenbouw intruder VS 750, hardtail, ding liep ver over de 200, maar dan haalde ik net een vrachtwagen in, voorheen had ik nooit van de K waarde gehoord, had een verkeerde uitgezocht, mooie blunder van mij was dat
 
Ik heb het ook gehad op m'n ZXR. Deze gaf ongeveer 60 aan bij 50 echte kilometers per uur en 140 bij 120.
Het voordeel is wel dat je "tussen de oren" lekker hard gaat :)

Toch wist het CJIB me laatst een nota te sturen voor 9 km te hard...
Dan moet ik het wel erg bont gemaakt hebben O-)

Ik zal gaan vergelijken met een auto,
en kijken of ik een fietstellertje kan vinden.
Heb zelf wel een goede, maar die werkt draadloos,
en ik heb dus geen idee of die de afstand van het wiel
naar het dashbord wel haalt, ga ik proberen.

Voor zover ik weet is de teller nooit vervangen
(ik heb deze motor sinds april, en rijdt sinds een paar
weken dagelijks).
Wel is er niet zo lang geleden een nieuwe voorband op gekomen.
Zal eens kijken hoe het met de maat zit.
 
De maat van de band is gewoon volgens het boekje (120x70 ZR 17).
De velg zal dan dus ook wel kloppen,
anders zou de band niet passen.

Reed vanmorgen naast een poosje naast een Pan,
kon mooi ook op zijn teller kijken:
blijft zijn wijzer lekker op nul staan.... :?
Zo heb je nog wat aan medemotorrijders. |(

Van de week maar eens een auto regelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan