Temp. Motorblok?

Demolition D

MF'er
4 mei 2004
39
0
Ede
Beste Ducatici (en andere natuurlijk),

Graag zou ik van jullie willen weten wat de bedrijfstemperatuur is van jullie Ducati's.

Het liefst van eentje met een digitaal display, vloeistofkoeling gecombineerd met oliekoeling en 900cc of meer. het display van mijn Duuc geeft als bedrijftemperatuur (van de koelvloeistof) 68 'C aan. De Aprilia Tuono die ik nu tijdelijk als leenfiets heb (ah wat erg....) geeft rond de 80 'C aan. Kan het zijn dat de aprilia de temp van de olie meet en dat die dan wel eens hoger zou kunnen liggen? En wat is dan de eigenlijk bedrijfstemp. van een blok? De temp. van de olie, of die van de koelvloeistof?

Ik hoor het wel van jullie!
 
Hallo, heb een RSV bedrijfs temperatuur = 79 graden dus de temperatuur van de koelvloestof. Wanneer deze temperatuur van de koelvloeistof en dus temp. van blok. (b.v. in file) oploopt zal uiteindelijk de koelventilatoren gaan draaien om de temperatuur van de koelvleistof in de radiator te verlagen.
Tja olie temperatuur wordt in de hand gehouden, door het koelen van de olie in de radiator, door de rijwind. Smering van olie van goede kwaliteit blijft geborgd over een breed temp. traject.
 
Bij mij ligt het nogal aan de buitentemperatuur, maar die van mij is natuurlijk wel luchtgekoeld. Momenteel komt die na een half uur met moeite boven de 70 graden uit. Midden in de zomer is dat tussen de 90 en de 100 (met een uitschieter naar boven de 120 in een file in Merano). Pas boven de 80 graden komt het motormanagement trouwens uit de "koudloopregeling".

Ikzelf zie de olietemperatuur het liefste af en toe door de 100 graden heen gaan, zodat het water dat is ingesloten in de olie kan verdampen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan