temperatuur blackbird

30 nov 2010
7
0
aalst
Ik rij sedert enkele maanden met een Blackbird van 2005.
Ben ontzettend blij met zowat alle eigenschappen van de fiets,behalve dat de temperatuur wel heel hoog kan oplopen bij traag rijden (soms tot 104C) en ventilator treedt pas in werking op 100C.
Dit schijnt echter "normaal" te zijn voor Blackbirds,maar persoonlijk maak ik
mij daar toch wel wat zorgen over. Heeft hier nog iemand ervaring mee en kan er mij iemand vertellen of ik mij onterecht zorgen maak ? Alvast bedankt voor eventuele tips !
 
Ik rij sedert enkele maanden met een Blackbird van 2005.
Ben ontzettend blij met zowat alle eigenschappen van de fiets,behalve dat de temperatuur wel heel hoog kan oplopen bij traag rijden (soms tot 104C) en ventilator treedt pas in werking op 100C.
Dit schijnt echter "normaal" te zijn voor Blackbirds,maar persoonlijk maak ik
mij daar toch wel wat zorgen over. Heeft hier nog iemand ervaring mee en kan er mij iemand vertellen of ik mij onterecht zorgen maak ? Alvast bedankt voor eventuele tips !

Waarom maak je je daar zorgen om ?

Niets vreemds aan hoor, het is geen fluitketel ;)
 
Het zijn dan ook eigenlijk zwart "geblakerde" vogels.
Sorry ik weet niets nuttigs te zeggen...
 
Ik heb van het voorjaar een splinter nieuwe Yamaha Fazer meegekregen van de dealer als leenfiets. Deze had het zelfde. Bij inleveren gemeld en kreeg het zelfde antwoord. 'Het is normaal dat de ventilator pas bij 100 graden aangaat'.

Ga er vanuit dat als het niet klopte hij wel anders gereageerd had, aangezien het hun eigen motor was + nog splinternieuw (60 km op teller).

No worries dus. Hoewel ik je dus wel begrijp ;)
 
Niks aan de hand, gewoon doorrijden :)
En als je je er toch aan ergert.... gewoon een stukje tape over het display plakken, zie je het ook niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij een R1 '06. Bij snelweg loopt hij op tot 73 graden. Bij langzaam rijden na een poos de 100. Ventilator gaat aan op 100 en motor gaat dan redelijk snel terug naar 80-85. Als ik weer wat kan rijden gaat hij terug naar 73.

Ik denk dat jou blackbird (die is heel goed ingepakt in kuipwerk toch?) gewoon prima presteert! :+
 
Niks aan de hand, gewoon doorrijden :)
En als je je er toch aan ergert.... gewoon een stukje tape over het display plakken, zie je het ook niet meer.


:^

Just ignore till it goes away. :P


Het is vrij normaal dat de temperatuur hoog oploopt bij langzaam rijden/ veel stilstaan.
Ik maakte mij daar ook altijd zorgen over ( alleen ik heb geen meter, maar kon de hitte van de motor voelen komen) , maar een kennis van me had een fireblade en was niet anders gewend dat de temp. zo hoog opliep.

Hoe vaak hoor je daar eigenlijk van, oververhitte motoren?
 
Is normaal, zoals al vermeld, dat de ven. laat aanslaat.

Heb dit jaar bij mijn ZZR slechts 2x gehad dat hij aansloeg en dat was met hartje zomer +35c. Dan wijst hij al een tijdje voorbij de helft. Maar het gaat vanzelft....
 
Als je je zorgen maakt om de temperatuur meet het eerst eens na of het wel klopt,
Als je koelwater maar een mix is van demiwater en glicol antivries gaat het niet koken wel als je gewoon water bijvoegt dan is het linke soep.
En als je je er niet lekker bij voelt kan je er een andere thermoswiths in zetten die bij 90C graden je ventilatoren in schakelt
Dat is een fluitje van een cent. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als je je zorgen maakt om de temperatuur meet het eerst eens na of het wel klopt,
Als je koelwater maar een mix is van demiwater en glicol antivries gaat het niet koken wel als je gewoon water bijvoegt dan is het linke soep.
En als je je er niet lekker bij voelt kan je er een andere thermoswiths in zetten die bij 90C graden je ventilatoren in schakelt
Dat is een fluitje van een cent. ;)
Sinds wanneer gaat water koken bij 100 graden als het onder druk staat??
 
Wie zegt dat dan :Z
En er staat nog geen 1/2 Bar druk op want de overdruk laat al eerder druk af dan,,,,,,,,, O-)
Okee dus als je de dop eraf haalt verandert het water niet direct in stoom.



Overigens rijd mijn circuitfiets gewoon met water in het koelsysteem en kookt hij pas rond de 115/120 graden.
 
Okee dus als je de dop eraf haalt verandert het water niet direct in stoom.



Overigens rijd mijn circuitfiets gewoon met water in het koelsysteem en kookt hij pas rond de 115/120 graden.
Dat komt doordat de glycol/antivries de tussen ruimte tussen de watermoneculen opvuld en het mengsel dichter is dan normale H2o + de 0,? druk.
En water dampt al vanaf 0 C anders hang je de was voor niets buiten O-)
Maar jij mag ook best het laatste woord hoor :+ _O-
 
Laatst bewerkt:
Dat komt doordat de glycol/antivries de tussen ruimte tussen de watermoneculen opvuld en het mengsel dichter is dan normale H2o + de 0,? druk.
En water dampt al vanaf 0 C anders hang je de was voor niets buiten O-)
Maar jij mag ook best het laatste woord hoor :+ _O-
Mooi :+



Dan heb ik nog 1 vraag waarom ga jij uit van een druk lager dan de buitenluchtdruk???
 
Blackbird is ook niet gemaakt om traag te rijden!

:^
Hij moet goed warm anders loopt de speciale JP-7 brandstof eruit. Tanken moet daarom in de lucht gebeuren.
Temperatuur moet minimaal 260°C zijn! Dus 105 is niet zo warm. Maar dan kan je ook wel Mach3 :9


Edit: Owh is het geen vrijdag -O-
Nouja dan maar serieus: niets aan de hand! gewoon rijden!
 
Laatst bewerkt:
Mooi :+



Dan heb ik nog 1 vraag waarom ga jij uit van een druk lager dan de buitenluchtdruk???
Licht er aan waar u zich bevind op 2000 meter boven nap is de luchtdruk 0.700mbar
En op 0 meter boven nap 0.900 mbar tot 1.200mbar
En 0 is inderdaad absoluut het uiterste van vacuum
Maar er staat 0.? dat kan ook 0,99999 zijn :+
Maar we zitten de Belgian docker z,n topic te verzieken dus einde van deze flauwekul :W
 
Licht er aan waar u zich bevind op 2000 meter boven nap is de luchtdruk 0.700mbar
En op 0 meter boven nap 0.900 mbar tot 1.200mbar
En 0 is inderdaad absoluut het uiterste van vacuum
Maar er staat 0.? dat kan ook 0,99999 zijn :+
Maar we zitten de Belgian docker z,n topic te verzieken dus einde van deze flauwekul :W
Je hebt gelijk :W
 
bij veel ''nieuwere'' motorfietsen komt het koelwater boven de 100 graden. hoe warmer het blok, hoe beter hij prestaties kan leveren als het ware.

als je temperatuur boven de 110 kruipt moet je wel goed gaan opletten, en zeker geen huis-tuin-keuken koelvloeistof gebruiken!
 
Lijkt mij voor een blackbird iderdaad volkomen normaal, bij warm weer en wat stadsverkeer loopt
de koel temperatuur van mijn fireblade ook gemakkelijk op tot boven de 100 graden, ventilator
gaat pas aan bij 103.
 
Terug
Bovenaan Onderaan