Temperatuur en koeling in de winter..

Pieter58

Rookie
26 okt 2009
28
0
Twello
Wie heeft ervaring met het rijden in de winter. M.n. als de temp.meter bij koud weer niet op bedrijfstemperatuur komt. ( ook bij grote afstand ). Bij auto's zie je nog wel een dat een gedeelte van de radiateur wordt afgeschermd tegen de rijwind. Is dit bij motoren ook zinvol ??
P.S; Thermostaat is al vervangen.
B.v.d.
Pieter
 
Laatst bewerkt:
Tja, Ducati he :+ Nee, ff zonder gekheid. De motor die ik heb, de Thunderace, schijnt ook last te hebben van carbicing. Tot op heden ik geen last gehad, dus ff afkloppen.

Op een CBX750F had ik er wel last van (geen fotosoep)
full
 
Waar zit de sensor die meet hoe warm de koelvloeistof wordt? Bij mij op de radiateur. Zolang de thermostaat gesloten is blijft de koelvloeistof in het kleine circuit, dan zal de temperatuurmeter ook niets aangeven. Kan je wel de radiateur afplakken, maar dat zal niets helpen. Wat veel meer van belang is wat de olietemperatuur is.

[me]Cor - Die nog steeds niet snapt waarom er niet standaard een olietempmeter aanwezig is op elke motor/auto[/me]
Er zijn vet veel motoren waar de koelvloeistof altijd door de radiateur gaat, ongeacht hoe koud het is.
 
Een koeling, het woord zegt het al, dient voor koeling voor het geval dat je cylinders te heet worden. Als je cylinders in de winter niet heet worden hoeven ze in ieder geval ook niet gekoeld te worden en heeft het hele koelsysteem eigenlijk geen nut. Het is echter wel van belang dat je vloeistof in je radiateur niet bevriest. Als je gewoon kraanwater in je radiateur gooit zal dat waarschijnlijk kunnen gebeuren maar met de juiste koelvloeistof hoef je je echt geen zorgen te maken en is afplakken volgens mij overbodig. Je motorolie zal er in ieder geval niet warmer op worden. Ik weet niet of er op zo'n Kawa een olietemperatuurmetertje zit, deze zijn er wel los op te zetten. Bij een olietemperatuur die wat aan de lage kant is kan je gerust rijden, dat doe je immers ook als je motor net gestart is, zolang je 'm maar niet vol in de toeren jaagt.
 
Laatst bewerkt:
...
Kortom: Als je motor loopt, hoef jij je geen zorgen te maken om de motortemperatuur...
...

Niet waar. Als een thermostaat defect is en open blijft staan heb je in de winter zo veel koeling dat je motor niet op temperatuur komt. Dat dit schadelijk is hoeven we denk ik niet uit te leggen.

...
Retorische vraag: of ga jij je ook druk maken om je ademhaling en hartslag als je gaat schaatsen?
...

Deze is toepasselijker:
Trek je warme kleren aan als je gaat schaatsen? ;)
 
1. Niet waar. Als een thermostaat defect is en open blijft staan heb je in de winter zo veel koeling dat je motor niet op temperatuur komt. Dat dit schadelijk is hoeven we denk ik niet uit te leggen.

2. Deze is toepasselijker:
Trek je warme kleren aan als je gaat schaatsen? ;)

1. Zoals ik al eerder heb geschreven: je moet je alleen druk maken om de temperatuur van je motor als je thermostaat stuk is...in een vorige post heb ik dat al genoemd:
DeArmeStudent in "Temp.koeling in de winter..."

2. NEE. Ik trek juist bij het schaatsen geen warme kleding aan...dan ga ik namelijk zweten en koel ik des te meer af door mijn natte kleren. bij het schaatsen doe ik sportkleding aan die lekker zit en de warmte goed doorlaat...zodat ik lekker door kan schaatsen.

hetzelfde geldt voor de motor: als je op de snelweg zit, loopt je motor meestal met meer dan 4 of 5 duizend toeren, en produceert daarbij genoeg hitte om hem warm te houden. Tenminste, bij watergekoelde 4-in-lijn motoren...luchtgekoelde twins enzo...daar heb ik geen ervaring mee, en het zou kunnen dat die minder goed tegen de winter kunnen.

Om maar ff bij de goede vergelijking te blijven:
Ga jij elke dag in de winter een thermometer in je *** duwen om te kijken of je lichaamstemperatuur goed is? Waarom niet? omdat je ervan uitgaat dat je lichaam dit gewoon goed regelt...tenzij je koorts heb, of onderkoelt bent...

hetzelfde geldt voor een motor met goed werkende thermostaat...gewoon geen zorgen maken...als er wat mis is, merk je het vanzelf...net als mijn vastgevroren sleutel in het contact...

Ontopic
zoals ik al eens zei: maak je geen zorgen over je thermometer, die komt bij mij in de winter ook nooit omhoog...maar dat is juist een goed teken! als hij wel warmte aangeeft, wordt mijn blok dus te warm...

Hier nog een leuke grafiek om mensen bang te maken *O*
full
 
Laatst bewerkt:
_O- _O- Er schuilt een monteur in jou :')

Hoe noem je dan het gebeuren van de sensor die de fan aanstuurt? Ik was in de veronderstelling dat dat principe ook onder thermostaat viel.

Edit: Ook vandale steunt me daarin
ther·mo·staat de; m -staten toestel voor het constant houden ve bep. temperatuur
 
Laatst bewerkt:
Als je thermostaat vervangen is, is er toch geen enkel probleem?

De mijnen zen ideale temperatuur is een 80-85 graden.

In de zomer springt men ventilator vaak op bij 97°, om dan te koelen tot 87°.

In de winter blijf ik vaak gewoon rijden met 78-79°.

Als je thermostaat ok is, geen probleem dus.

Als het 5 graden vriest en je rijdt 120km/u een uur lang kan je motor misschien wel wat kouder worden (pakt 70° ofoz) dan de ideale temperatuur. Maar hoeveel keer in een decennium komt dat voor...
 
Hoe noem je dan het gebeuren van de sensor die de fan aanstuurt? Ik was in de veronderstelling dat dat principe ook onder thermostaat viel.
Een vierkant is een rechthoek, een rechthoek hoeft echter geen vierkant te zijn. De temperatuurschakelaar KAN op de thermostaat zitten, bij een motor zitten ze vaak (naar ik weet) vaak op de radiateur. Als vloeistof pak 'm beet beneden de 95 graden zit dan blijft de thermostaat dicht staan en circuleert de koelvloeistof in het kleine circuit. In dit geval wordt er geen koelvloeistof door de radiateur gepompt. Ergo... de temperatuurschakelaar, die op de radiateur zit, meet alleen koude koelvloeistof, geeft een hoge weerstandswaarde door en daardoor worden fans op de radiateur niet aangestuurd.

Zodra de temperatuur boven de 95 graden komt gaat de thermostaat open, daardoor gaat de koelvloeistof door de radiateur en wordt geleidelijk afgekoeld. Is dit niet genoeg dan meet de temperatuursensor/schakelaar warme vloeistof en geeft een lage weerstandswaarde door en verteld feitelijk tegen de fans dat ze moeten draaien. De fans draaien net zo lang door dat de temperatuursensor/schakelaar een hogere weerstandswaarde doorgeeft. Komt de temperatuur weer beneden de 95 graden, dan sluit de thermostaat weer. enz.enz.
Edit: Ook vandale steunt me daarin
Nee, dat doe de Van Dale niet, die verteld alleen wat een thermostaat is.
 
Een vierkant is een rechthoek, een rechthoek hoeft echter geen vierkant te zijn. De temperatuurschakelaar KAN op de thermostaat zitten, bij een motor zitten ze vaak (naar ik weet) vaak op de radiateur. Als vloeistof pak 'm beet beneden de 95 graden zit dan blijft de thermostaat dicht staan en circuleert de koelvloeistof in het kleine circuit. In dit geval wordt er geen koelvloeistof door de radiateur gepompt. Ergo... de temperatuurschakelaar, die op de radiateur zit, meet alleen koude koelvloeistof, geeft een hoge weerstandswaarde door en daardoor worden fans op de radiateur niet aangestuurd.

Zodra de temperatuur boven de 95 graden komt gaat de thermostaat open, daardoor gaat de koelvloeistof door de radiateur en wordt geleidelijk afgekoeld. Is dit niet genoeg dan meet de temperatuursensor/schakelaar warme vloeistof en geeft een lage weerstandswaarde door en verteld feitelijk tegen de fans dat ze moeten draaien. De fans draaien net zo lang door dat de temperatuursensor/schakelaar een hogere weerstandswaarde doorgeeft. Komt de temperatuur weer beneden de 95 graden, dan sluit de thermostaat weer. enz.enz.Nee, dat doe de Van Dale niet, die verteld alleen wat een thermostaat is.

Ja en wat gebeurt er dus? Temperatuur van vloeistof blijf constant. Wat is de sensor met fan dus? Een thermostaat.

Edit: Ik zeg dus dat op jouw motor twee thermostaten zit. 1 om vloeistof boven een bepaalde temperatuur te houden, die het water naar de radiator lijdt. En 1 die hem onder een bepaalde temperatuur houdt.
 
Laatst bewerkt:
Als je een punt wil maken over je viekant/rechthoek verhaal dan heb je het imo precies verkeerd om.

-Een thermostaat is de rechthoek.
-De thermostaat die je radiator al dan niet afsluit is een vierkant.
-De temperatuursensor in je radiator is inderdaad anders dan de bovenstaande thermostaat en dus geen vierkant.
-Maar dat betekent niet dat het dus geen thermostaat is.
-Want ondanks dat het niet voldoet aan de eisen van een vierkant, voldoet het wel aan de eisen van een thermostaat. Namelijk een apparaat dat schakelt op een bepaalde temperatuur en daarmee de temperatuur beïnvloedt.

Dus als iets geen vierkant is, hoeft het niet te betekenen dat het geen rechthoek is..

Dus ga jij maar lekker op zoek naar iets, dat volgens jouw definitie, precies hetzelfde doet als een thermostaat, maar geen thermostaat is.
 
Goed... ik trap erin.

Picje thermostaat:
thermostaat.jpg


Picje radiateur:
radiateur.jpg


Picje koelfan:
MotorNieuwKoelvin1.jpg


Picje thermoswitch (ja kan in het gaatje linksbovenin de getoonde radiateur):
Thermo-Switch-Honda-37760-P00-003-.jpg


Zoek de verschillen zou ik zeggen, je ziet ze toch wel? Als je het nog niet wilt snappen dan weet ik het niet meer.
 
Waar zit de sensor die meet hoe warm de koelvloeistof wordt? Bij mij op de radiateur. Zolang de thermostaat gesloten is blijft de koelvloeistof in het kleine circuit, dan zal de temperatuurmeter ook niets aangeven. Kan je wel de radiateur afplakken, maar dat zal niets helpen. Wat veel meer van belang is wat de olietemperatuur is.

[me]Cor - Die nog steeds niet snapt waarom er niet standaard een olietempmeter aanwezig is op elke motor/auto[/me]
inderdaad, daarom zelf 1 gemonteerd.
Gaat al bijna 40.000 km mee en zit in de pers van de oliepomp, dus geen gekloot met loshalen bij oliewissel etc

Ik wil weten wanneer het blok op temp is, en olie is daarin een veel betere maat dan water want dat is na 3 straten 80 graden bij mij

full



oude foto btw, staat nu 40700 km op de duuzend ;) en ja de olie temp werkt nog steeds super
 
Goed... ik trap erin.

Picje thermostaat:
[afbeelding]

Picje radiateur:
[afbeelding]

Picje koelfan:
[afbeelding]

Picje thermoswitch (ja kan in het gaatje linksbovenin de getoonde radiateur):
[afbeelding]

Zoek de verschillen zou ik zeggen, je ziet ze toch wel? Als je het nog niet wilt snappen dan weet ik het niet meer.


Ok, nog een keer.

Thermostaat:
thermostaat.jpg


Maar dit is ook een Thermostaat:
thermostaat_t87round.jpg


En dit:
vakantie%20thermostaat.JPG
 
en 1 van het montage punt, is de aftap waar een monteur normaal bij problemnen met de oliepomp ene manometer opzet, dus dat punt is ervoor gemaakt.
is een klein doord stukje van 2 cm in de pers van de olie gallerij :)
Voordat het overal naar toe gaat :)

hoeveel mensen zie je na 2 min niet gelijk weg wheelyen, nou in de zomer duurt het al 10 min bij stadsverkeer, nu gata dat al naar 15 a 20 min voordat de olie +/- 80 graden is :)

Owja, het gng over koeling hier, ben weer weg :+
 
full


het is de koperkleurige koppeling, heb het aanhaalmoment opgezocht in het wphb en gemonteerd. Geeft geen enkel probleem.
en heb bij de sbk van die redelijk hitte bestendige kabel gelijder gekocht waar je kabels door kunt leggen langs het warme blok.

Bij een evt volgende motor, komt er weer gelijk zo iets op.
Als die alrijd war heet gestaan voordat de kraan goed open gaat is dat het behoud van je blok. Nog geen meetbaar olieverbruik.
En het blok loopt super :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan