Temperatuur en koeling in de winter..

Pieter58

Rookie
26 okt 2009
28
0
Twello
Wie heeft ervaring met het rijden in de winter. M.n. als de temp.meter bij koud weer niet op bedrijfstemperatuur komt. ( ook bij grote afstand ). Bij auto's zie je nog wel een dat een gedeelte van de radiateur wordt afgeschermd tegen de rijwind. Is dit bij motoren ook zinvol ??
P.S; Thermostaat is al vervangen.
B.v.d.
Pieter
 
Laatst bewerkt:
lijkt me dat er iets niet goed is motor moet altijd op bedrijfs temp kunnen komen lijkt me daar is ie voor gemaakt
afplakken van de rad is en nederland niet nodig zo koud word het nooit -20 komt toch bijna nooit meer voor heb er wel ervaring mee (maar is lucht gekoeld)

maar lijkt me sterk dat ie niet op temp kan komen hier in nl (als er niks mis is)
en anders ff de plaatstelijke motor boer om advies vragen
 
Ik neem aan dat je de watertemp bedoelt. In dat geval:

Als je watertemp niet hoog genoeg komt heeft het geen zin je radiator af te schermen tegen de rijwind. Als de temp te laag is gaat de vloeistof namelijk niet door je radiator (mits je thermostaat goed functioneert).

Als je olie niet op temp komt en er geen thermostaat tussen zit kan je de eventuele (olie-)radiator een stukje afschermen.

De Lelijke Eend van m'n pa moest 's winters afgeschermd worden maar dat was omdat het een lucht gekoeld blok heeft.
 
Laatst bewerkt:
Als je de juiste koelvloeistof gebruikt, die bestand is tegen temperaturen van -20 of nog kouder, dan hoef je verder niets te doen. Ik heb ook wel eens van bevroren carbarateurs gehoord maar daar heb ik zelf nooit last van gehad. Mocht je motor echt niet op temperatuur komen dan kan je desnoods een versnellinkje lager gaan rijden. (mits je de toeren binnen de perken houdt natuurlijk)
 
Wie heeft ervaring met het rijden in de winter. M.n. als de temp.meter bij koud weer niet op bedrijfstemperatuur komt. ( ook bij grote afstand ). Bij auto's zie je nog wel een dat een gedeelte van de radiateur wordt afgeschermd tegen de rijwind. Is dit bij motoren ook zinvol ??
P.S; Thermostaat is al vervangen.
B.v.d.
Pieter

Nou, zo gek is de gedachte anders niet. Mijn motor komt in de zomer al nagenoeg niet op temperatuur. Ik heb de fan er al afgehaald (overbodig gewicht, zelfs in de woestijn..) en ik zat er toevallig vandaag aan te denken om hem voor de helft af te schermen.
 
Nou, zo gek is de gedachte anders niet. Mijn motor komt in de zomer al nagenoeg niet op temperatuur. Ik heb de fan er al afgehaald (overbodig gewicht, zelfs in de woestijn..) en ik zat er toevallig vandaag aan te denken om hem voor de helft af te schermen.

Maar das dan toch raar? Is jouw motor gemaakt voor de tropen of zo? Want anders is er wat mis.
 
Alsof je motor op een (hoge) bedrijfstemperatuur moet komen |( |( |( Als hij draait is het goed! O-)

Ik rij de hele winter door, heb wel een met -7 gereden...over de snelweg (gevoelstemperatuur is dan bij 130km/u onder de -40 graden celsius)

Het was toen zo koud, dat mijn sleutel vastvroor in het contactslot en het contactslot ook helemaal vastgevroren was...Ik kon mijn motor dus niet meer uitzette _O-

Maar verder helemaal nergens last van...zolang je motor draait, verbrand er benzine in je cilinders. Dit geeft zijn warmte direct af aan het motorblok. Daardoor blijft de olie en het koelwater netjes op temperatuur...ook al geeft je thermometer niets aan...

je moet je alleen zorgen te maken om de temperatuur van je motor wanneer hij TE warm wordt, doordat je thermostaat het bijvoorbeeld niet doet, waardoor je motor oververhit raakt in de file.

PS: tip voor het rijden in de winter: spray je chroom en ijzeren onderdelen in met vaseline tegen de pekel en de roest (pas op!!! NIET je remschijven insmeren!!)
 
Laatst bewerkt:
Alsof je motor op een (hoge) bedrijfstemperatuur moet komen |( |( |( Als hij draait is het goed! O-)

Ik rij de hele winter door, heb wel een met -7 gereden...over de snelweg (gevoelstemperatuur is dan bij 130km/u onder de -40 graden celsius)

Het was toen zo koud, dat mijn sleutel vastvroor in het contactslot en het contactslot ook helemaal vastgevroren was...Ik kon mijn motor dus niet meer uitzette _O-

Maar verder helemaal nergens last van...zolang je motor draait, verbrand er benzine in je cilinders. Dit geeft zijn warmte direct af aan het motorblok. Daardoor blijft de olie en het koelwater netjes op temperatuur...ook al geeft je thermometer niets aan...

je moet je alleen zorgen te maken om de temperatuur van je motor wanneer hij TE warm wordt, doordat je thermostaat het bijvoorbeeld niet doet, waardoor je motor oververhit raakt in de file.

PS: tip voor het rijden in de winter: spray je chroom en ijzeren onderdelen in met vaseline tegen de pekel en de roest (pas op!!! NIET je remschijven insmeren!!)


Leuke tip ;)

Nog één: niet je zadel inspuiten |(
 
Als de thermostaat goed werkt, hoef je dit soort maatregelen niet te nemen.. ook niet bij een auto.
Mijn thermostaat sluit niet een deel van de radiator af.

Maar das dan toch raar? Is jouw motor gemaakt voor de tropen of zo? Want anders is er wat mis.

Echte reismotor. Gewoon overgedimensioneerd.

Alsof je motor op een (hoge) bedrijfstemperatuur moet komen |( |( |( Als hij draait is het goed! O-)

Ik rij de hele winter door, heb wel een met -7 gereden...over de snelweg (gevoelstemperatuur is dan bij 130km/u onder de -40 graden celsius)

Het was toen zo koud, dat mijn sleutel vastvroor in het contactslot en het contactslot ook helemaal vastgevroren was...Ik kon mijn motor dus niet meer uitzette _O-

Maar verder helemaal nergens last van...zolang je motor draait, verbrand er benzine in je cilinders. Dit geeft zijn warmte direct af aan het motorblok. Daardoor blijft de olie en het koelwater netjes op temperatuur...ook al geeft je thermometer niets aan...

je moet je alleen zorgen te maken om de temperatuur van je motor wanneer hij TE warm wordt, doordat je thermostaat het bijvoorbeeld niet doet, waardoor je motor oververhit raakt in de file.

PS: tip voor het rijden in de winter: spray je chroom en ijzeren onderdelen in met vaseline tegen de pekel en de roest (pas op!!! NIET je remschijven insmeren!!)

Wat, moet een motor niet op bedrijfstemperatuur komen? Dat ben ik niet met je eens.
 
Ik denk dat jij hem verkeerd begrijpt... En onze arme student dus wel degelijk bedoelt dat je je geen zorgen hoeft te maken om een koele motor als hij goed loopt.

Ik kan me niet voorstellen dat ik een 'mak' klimaat als nederland je je zorgen hoeft te maken om de temperatuur van de motor, zolang alles werkt zoals het hoort te werken.
Wat zouden ze dan in noord scandinavie allemaal voor maatregelen moeten nemen voor hun vervoersmiddelen als die twee graden vorst in nederland al een probleem word.t....
 
Ik denk dat jij hem verkeerd begrijpt... En onze arme student dus wel degelijk bedoelt dat je je geen zorgen hoeft te maken om een koele motor als hij goed loopt.

Ik kan me niet voorstellen dat ik een 'mak' klimaat als nederland je je zorgen hoeft te maken om de temperatuur van de motor, zolang alles werkt zoals het hoort te werken.
Wat zouden ze dan in noord scandinavie allemaal voor maatregelen moeten nemen voor hun vervoersmiddelen als die twee graden vorst in nederland al een probleem word.t....

Oh,

ik zou dan graag de onverdeelde mening van ons arm studentje horen wat hij nou daadwerkelijk bedoelt!
 
Kom op mensen, we leven in nederland...
Hoe veel heeft het gevroren de afgelopen 20 jaar? maximaal -10? dan heb je het wel gehad...Zolang je ervoor zorgt dat er geen water in je (benzine-, rem-,radiator-)leidingen zit hoef je je echt geen zorgen te maken in nederland...

Het kan zijn dat je motor iets moeilijker start...Maar meestal ligt dat aan een koude accu, die al wat ouder is, dan aan je motorblok. eventueel kan je overwegen om 5w40 in je motor te stoppen als motorolie i.p.v. 10w40 als het echt heeeel koud is, en je de accu vervangen hebt en de motor nog niet wil starten...Verder niet vergeten je radiator te vullen met koelvloeistof, en geen troep die je aanmoet lengen met water....

Kortom: Als je motor loopt, hoef jij je geen zorgen te maken om de motortemperatuur...Na het starten gelijk je gas opentrekken tot ver boven de 10.000 toeren beveel ik niet aan...maar als jij gewoon rustig de wijk uitrijdt, en daarna de snelweg op...niets aan de hand...

Retorische vraag: of ga jij je ook druk maken om je ademhaling en hartslag als je gaat schaatsen?

ps: Je ventilator van je radiator slopen is gewoon dom...Ook al slaat hij bij mij ook bijna nooit aan...als ik een keertje opgehouden wordt in de zomer, dan ben ik toch blij dat hij aanslaat...
 
Laatst bewerkt:
Eenvoudige machines (mijn schakelbrommer, en daaraan verwant enkele 125CC machines) hebben geen thermostaat (of noodfan), en daar loont het wel degelijk om een gedeelte radiator af te plakken om een "behagelijke" temperatuur te krijgen 's winters.

Ik denk dat het best helpt om enkele banen ducttape voor je radiator te leggen, maar je motor zal niet stukgaan zonder. 't hangt er natuurlijk ook vanaf hoe lang en snel je rijd: Op de snelweg komt een motor veel meer rijwind (equals koeling) tegen dan in de stad.
 
Waar zit de sensor die meet hoe warm de koelvloeistof wordt? Bij mij op de radiateur. Zolang de thermostaat gesloten is blijft de koelvloeistof in het kleine circuit, dan zal de temperatuurmeter ook niets aangeven. Kan je wel de radiateur afplakken, maar dat zal niets helpen. Wat veel meer van belang is wat de olietemperatuur is.

[me]Cor - Die nog steeds niet snapt waarom er niet standaard een olietempmeter aanwezig is op elke motor/auto[/me]
 
Waar zit de sensor die meet hoe warm de koelvloeistof wordt? Bij mij op de radiateur. Zolang de thermostaat gesloten is blijft de koelvloeistof in het kleine circuit, dan zal de temperatuurmeter ook niets aangeven. Kan je wel de radiateur afplakken, maar dat zal niets helpen. Wat veel meer van belang is wat de olietemperatuur is.

[me]Cor - Die nog steeds niet snapt waarom er niet standaard een olietempmeter aanwezig is op elke motor/auto[/me]

:^ olietemp komt maar moeizaam op de wenselijke 70°C als het koud (tussen 0°-10°C) en vochtig is zoals vorige week. Toen reed ik 's-avonds over de snelweg terug naar huis en had er duidelijk last van, zo ook van een haperende motor agv carb-icing zelfs met carb-verwarming. (en nu niet beginnen over motormerken :N )
Op zo'n moment (koud en mistig) is het wellicht aan te raden om de olie-koeler af te dekken om zodoende de olie-temperatuur (sneller) op een hogere waarde te krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heren; (Dame(s)?)
Dank voor jullie "uitleg".
Is me duidelijk, maar;
m.n. mijn "geval";
en zo zullen er nog wel meer zijn......
Ik heb een Kawa 450 LTD. Het motorblok is niet afgeschermd door enig "boddywork", alleen de radiateur ligt er gedeeltelijk voor. Ik weet dat hier de winter temp. "gelukkig" mee valt, maar als je bijna ( na 5 min.) voor 45 min. op de snelweg rijdt, de "gevoelstemp." bij vorst, altijd dan zo tussen de - 20 a - 40 ligt, kan ik me voorstellen dat zelfs de olie nauwelijks op temp. komt. Als dit wel het geval is zal ook het koelsysteem redelijk op temp komen, maar wordt dan weer terug gebracht door de koude vloeistof uit de radiateur, (thermostaat), dus vandaar mijn vraag. Puur om de vloeistoftemp in de radiateur wat hoger te krijgen/houden.
Ik dacht dat het goed voor de motor is om zo dicht mogelijk bij de "bedrijfstemp. te blijven rijden.
( als hij te heet wordt moet je ook stoppen, dus als hij "te" koud blijft, lijkt me dat niet goed??)??

Alvast bedankt voor de reactie's.....
 
Heren; (Dame(s)?)
Dank voor jullie "uitleg".
Is me duidelijk, maar;
m.n. mijn "geval";
en zo zullen er nog wel meer zijn......
Ik heb een Kawa 450 LTD. Het motorblok is niet afgeschermd door enig "boddywork", alleen de radiateur ligt er gedeeltelijk voor. Ik weet dat hier de winter temp. "gelukkig" mee valt, maar als je bijna ( na 5 min.) voor 45 min. op de snelweg rijdt, de "gevoelstemp." bij vorst, altijd dan zo tussen de - 20 a - 40 ligt, kan ik me voorstellen dat zelfs de olie nauwelijks op temp. komt. Als dit wel het geval is zal ook het koelsysteem redelijk op temp komen, maar wordt dan weer terug gebracht door de koude vloeistof uit de radiateur, (thermostaat), dus vandaar mijn vraag. Puur om de vloeistoftemp in de radiateur wat hoger te krijgen/houden.
Ik dacht dat het goed voor de motor is om zo dicht mogelijk bij de "bedrijfstemp. te blijven rijden.
( als hij te heet wordt moet je ook stoppen, dus als hij "te" koud blijft, lijkt me dat niet goed??)??

Alvast bedankt voor de reactie's.....

Ah, als het een Kawa LTD 450 (of 454) is, dan verandert het de zaak wel wat. Dit type motor heeft er inderdaad last van in de winter, dat de motortemperatuur wat lager blijft. Het afplakken van de radiateur voor ongeveer de helft heeft wel degelijk nut bij deze motoren.
Je zal ook zien dat mayonaisevorming bij dit type motor eerder optreed dan bij andere types. Maar ook hier geldt eigenlijk dat een lange rit de motor voldoende op temperatuur brengt en de mayonaisevorming tegen gaat.

Kortom: Bij korte ritten en veel snelweg: Radiateur afplakken.
Bij lange ritten met veel binnendoor werk: Niks aan doen.

(gebaseerd op eigen ervaringen met een diverse LTD454 en EN 500 motoren)
 
Terug
Bovenaan Onderaan