Temperatuur op dashboard te laag

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goede dag,

Op mijn streetfighter project (basis zxr750 1992) zit ik sinds kort met een klein elektronisch probleempje.
Ik heb hier een digitaal motogadget dashboardje in zitten met een temperatuur sensor op de originele plek in het losse thermostaat huisje.
De temperatuur sensor die de koelvin aanstuurt is ori zxr en zit in de radiateur.
Nu is het probleem dat mijn dashboard sinds kort max 70 graden aangeeft en dan springt de koelvin al aan.
Ik heb dan niet het idee dat hij nog maar 70 graden is maar 95 wanneer de koelvin aanspringt.
Kan die temp sensor van motogadget soms "een beetje" stuk zijn waardoor hij te weinig aangeeft en hoe zou je dat kunnen checken?.
Ik heb begrepen dat je ze zou kunnen doormeten?.
De thermostaat heb ik al getest en die gaat volgens de officiële waarde bij 85 graden rustig aan open.

Iemand een idee?

Mvg Jelle
 
De sensor zit idd in het huisje geschroefd waar ook de thermostaat in zit.

Wat betreft multimeter....: ik heb er 1 en daar kan ik wat voltage mee meten en of ik wel of geen contact heb. Maar heel veel verder gaat mijn kennis niet als ohm is weerstand en volt is het voltage.
Ik weet dus wanneer ik ergens een onderbreking heb want dan meer ik met ohm maximaal oftewel geen verbinding maar hoe ik de juiste hoeveelheid ohm meet weet ik niet want ik weet ook niet of het zoveel ohm moet zijn of niet....tekort verstand ervan

Wat een beetje het vreemde is dat hij wel een soort van massa moet hebben want anders zou hij niks aangeven, dat zou ook kunnen liggen aan dat het huidige massadraad volledig is onderbroken en dat hij zijn massa krijgt via de koelvloeistof die ook geleidend kan zijn lijkt mij.

Wat ik ga doen: kabelboom openpeuteren waar dat massadraad erin gaat en net zo lang aftapen tot ik bij zijn aansluiting uit kom!.
Is allemaal niet zo spannend en heb die kabelboom al regelmatig opengehad ivm verlengen en inkorten vanwege de superbike kit waardoor de kabelboom te kort was.
Gaat goedkomen!.
Ik zie mezelf als een hobbyklusser: mechanisch kan ik best wel wat want ik zie het allemaal als een grote puzzel, spulletjes op de juiste plek zetten en een beetje gezond verstand.
Electra schijnt net als water te zijn maar IK vind het een stuk ingewikkelder...

En weer bedankt ook he!. Ik laat weten waar het fout zat
 
Laatst bewerkt:
Je kan gewoon de weerstand meten tussen de massa-aansluiting van je temperatuurmeter en de mantel van de koelvloeistoftemperatuursensor (het deel waar je ook een steeksleutel op zet. Massa loopt via het blok zelf, niet via de vloeistof (die geleidt ook geen 12V).
 
Je kan gewoon de weerstand meten tussen de massa-aansluiting van je temperatuurmeter en de mantel van de koelvloeistoftemperatuursensor (het deel waar je ook een steeksleutel op zet. Massa loopt via het blok zelf, niet via de vloeistof (die geleidt ook geen 12V).
Als die NTC 10K ohm is en het huisje waar hij in zit geen verbinding meer heeft met massa dan is het zeer waarschijnlijk dat de zeer lage stroom die de temperatuurmeter nodig heeft via het koelwater naar massa loopt. Als de weerstand van het koelwater naar massa zo'n 5 K ohm is zal de meter zo'n 35% te weinig aangeven en dat is wat hier gebeurt.
Of het koelwater 12 volt geleid of minder is afhankelijk van de stroom die erdoor loopt.
 
De sensor zit idd in het huisje geschroefd waar ook de thermostaat in zit.

Wat betreft multimeter....: ik heb er 1 en daar kan ik wat voltage mee meten en of ik wel of geen contact heb. Maar heel veel verder gaat mijn kennis niet als ohm is weerstand en volt is het voltage.
Ik weet dus wanneer ik ergens een onderbreking heb want dan meer ik met ohm maximaal oftewel geen verbinding maar hoe ik de juiste hoeveelheid ohm meet weet ik niet want ik weet ook niet of het zoveel ohm moet zijn of niet....tekort verstand ervan

Wat een beetje het vreemde is dat hij wel een soort van massa moet hebben want anders zou hij niks aangeven, dat zou ook kunnen liggen aan dat het huidige massadraad volledig is onderbroken en dat hij zijn massa krijgt via de koelvloeistof die ook geleidend kan zijn lijkt mij.

Wat ik ga doen: kabelboom openpeuteren waar dat massadraad erin gaat en net zo lang aftapen tot ik bij zijn aansluiting uit kom!.
Is allemaal niet zo spannend en heb die kabelboom al regelmatig opengehad ivm verlengen en inkorten vanwege de superbike kit waardoor de kabelboom te kort was.
Gaat goedkomen!.
Ik zie mezelf als een hobbyklusser: mechanisch kan ik best wel wat want ik zie het allemaal als een grote puzzel, spulletjes op de juiste plek zetten en een beetje gezond verstand.
Electra schijnt net als water te zijn maar IK vind het een stuk ingewikkelder...

En weer bedankt ook he!. Ik laat weten waar het fout zat
Zet je meter op weerstand en meet of je ntc verbinding maakt met je thermostaathuis. Je moet dan ongeveer 0 ohm meten. Meet je wel 0 ohm dan ga je meten op de stekker in je temperatuurmeter. Eerst naar massa en dan de andere naar de ntc. Is de weerstand veel hoger dan heb je de slechte verbinding gevonden.
 
Je hebt het over een thermostaathuisje waar je een massadraad aan maakt of gemaakt hebt,
ik ken eigenlijk alleen maar mechanische thermostaten daar heeft een massadraad dus geen zin, is deze elektrisch of bedoel je iets anders?
De NTC zit in het aluminium thermostaathuis geschroefd. Je hebt 2 verbindingen nodig van de NTC, de ene zit een stekker op, de ander is het schroefdraad dat in het huisje zit geschroefd. Hier moet dus de andere draad aan.
 
Nou, even de bevindingen nu alles weer werkt.
Aan het meten geweest en of ik nu via de massa aansluiting op het huisje meette of direct op de buitenzijde naar de motor toe maakte eigenlijk niet uit. Een hele hoge weerstand die bijna gelijk was.

Toen de massa aansluiting los gemaakt en de kabelboom opengemaakt waar de massadraad in ging.
20cm verderop in de kabelboom was er een verzamelpunt van massapunten en daar was deze massadraad volledig afgebroken.
Gelijk alles even netjes opnieuw gedaan en alles werkt weer naar behoren!.

Maar massa kan zo'n sensor dus prima via de koelvloeistof pakken! (Afhankelijk in zo'n geval hoeveel afstand het moet afleggen denk ik, in dit geval een cm of 5 rubber koelslang).

Bedankt allemaal weer!.

Mvg Jelle
 
Terug
Bovenaan Onderaan