Temperatuur uitlaat

Smurfiej

MF'er
21 okt 2016
32
0
Alphen aan den Rijn
Goedemorgen lezers!

Gister heb ik mijn eerste eigen motor opgehaald *O* *O*
een heuze Bandit uit 2005, helemaal blij :] :]
Helaas moet ik 'm buiten stallen onder een hoes en ben ik druk aan het googlen voor een goed exemplaar maar ik kom niet uit de 'hittebestendigheid'
ik woon in een appartement en zou het dus erg prettig vinden als ik thuis kom om direct de hoes eroverheen te gooien en van m'n avond te gaan genieten.
Dus het af laten koelen van de motor en na een uurtje weer terug voor de hoes zie ik niet altijd even zitten denk ik.

nu heeft de Bandit een belachelijk grote uitlaat en heb ik even geen centjes meer om deze te upgrade, _O-
Daarom zoek ik dus een hoes welke tegen de uitlaat kan komen. nou zie ik op internet allemaal hoezen met hittebestendig tot *temperatuur* maar ik kan nergens vinden hoe heet een uitlaat nou eigen is na een rit... -O-

Kan iemand mij vertellen hoe warm een uitlaat ongeveer is en of er hoezen zijn die daar tegen bestand zijn ?
mijn dank is groot ! :]
 
Ik heb een Verheul motorhoes (via tenkateshop) en die is hittebestendig, geen probleem met die 2 grote rocketlaunchers aan beide kanten die gloeiend heet zijn.

De meeste Booster (huismerk van motoport) buitenhoezen zijn ook wel hittebestendig.
 
Wat scheelt aan een uitlaat is dat deze een groot oppervlak heeft en van heel dun materiaal gemaakt is, hij koelt dus best snel af. Meteen na het uitzetten van het contact is ie nog wel heet, maar daarna gaat het hard.

Voorzichtig voelen na een minuut of twee (eventueel met een natte vinger) om een inschatting te maken.

En anders de hoes er zo op doen dat ie niet over de uitlaat zit, en als je er weer langsloopt de volgende dag de hoes er verder overheen trekken :?
 
Motor neerzetten en op slot zetten, dan is je uitlaat al wel weer koel genoeg.

Ik heb een Held motorhoes die hittebestendig is tot 260 graden aan de zijkanten. Dat is best wel hittebestendig.
 
Verheul is erg goed en in heel veel maten te koop. Kan direct over de warme motor heen.
Kijk eens bij Hans van Wijk.
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook naar je uitlaat kunnen kijken met een infra-rood thermometer.
Verkopen ze tegenwoordig al bij de Lidl.
Dan weet je de parkeertemp. en na test na een X-aantal minuten zoveel graden Celcius.
 
Ik kom aan, zet de motor aan de ketting en meteen daarna gaat er een verheul hoes overheen. Gaat prima :)
 
Op DX.com kan je goedkope thermometertjes halen :)

Maar zonder dollen: je kan het ofwel meten, ofwel testen met huis, tuin en keukenspulletjes. Water kookt bij 100 graden. Glucose karameliseert (wordt bruin maar niet zwart) bij 160 graden. Elektronicasoldeer (40/60) smelt rond de 180 graden. Olijfolie heeft een rookpunt (waarbij het rookt en verbrandt) van 200-210 graden. Papier verbrandt (met enige moeite) bij 230 graden.

Maar als je dat eenmaal weet, is het nog de vraag of de hoes er tegen bestand is. Je wil niet dat er een plakkaat plastic aan je uitlaat vastgesmolten zit... Nouja, je kan al aardig wat met de materiaalgegevens. PVC mag niet heter dan 140 graden worden, en smelt rond de 160.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren na een tijdje tuffen per ongeluk mijn hoes meteen over mijn Vulcan 900 gegooid, terwijl ik thuis op de bank zat bedacht ik mij dat dit niet handig was. Maarja, ik zat al, dus die hoes bleef er om heen.

Vanochtend weer opgestapt, niets aan de hand. Ook een motorhoes die bestand is tegen 250-260 graden, maar je wilt sowieso wel een goede hoes kopen voor je nieuwe bike.

Los van de hittebestendigheid, is het wel zo dat een warme pijp/warm blok onder een hoes een stuk meer vocht aantrekt, wat vervolgens bovenin je hoes blijft zitten (iets met warme lucht stijgt enzo). Het verstandigste is dan ook om iets te kopen met ventilatie (heeft mijne, maar lost niet alles op), of toch even wachten met de hoes erom leggen.
 
Ik heb zelf een Akrapovic uitlaat. Zodra ik het slot er om heen gedaan heb is de uitlaat al nagenoeg handwarm. Wel handig omdat mijn kids na thuiskomst vaak om de motor zwermen.
 
Ik stal mijn motor ook altijd buiten aan de ketting met, direct na aankomst, een hoes van Louis erover. Gaat nu al een jaar prima.
 
Goedemorgen lezers!

Gister heb ik mijn eerste eigen motor opgehaald *O* *O*
een heuze Bandit uit 2005, helemaal blij :] :]
Helaas moet ik 'm buiten stallen onder een hoes en ben ik druk aan het googlen voor een goed exemplaar maar ik kom niet uit de 'hittebestendigheid'
ik woon in een appartement en zou het dus erg prettig vinden als ik thuis kom om direct de hoes eroverheen te gooien en van m'n avond te gaan genieten.
Dus het af laten koelen van de motor en na een uurtje weer terug voor de hoes zie ik niet altijd even zitten denk ik.

nu heeft de Bandit een belachelijk grote uitlaat en heb ik even geen centjes meer om deze te upgrade, _O-
Daarom zoek ik dus een hoes welke tegen de uitlaat kan komen. nou zie ik op internet allemaal hoezen met hittebestendig tot *temperatuur* maar ik kan nergens vinden hoe heet een uitlaat nou eigen is na een rit... -O-

Kan iemand mij vertellen hoe warm een uitlaat ongeveer is en of er hoezen zijn die daar tegen bestand zijn ?
mijn dank is groot ! :]

Volgens mij krijg je condensvorming als je over een warme motor meteen een hoes gooit, eerst af laten koelen denk ik.
 
Gisteren naar Hans van Wijk geweest en daar een Verheul hoes gekocht.
Snel naar huis voor 'het wennen aan de motor' lekker rijden dus... :]
na thuiskomst met enige angst toch die hoes erover gegooid en vanochtend naar werk met de motah :]
Niks te zien op uitlaat en of hoes. Vast zal de hoes sneller slijten door de hitte op die plek maargoed.. gemak dient de mens zeggen ze wel eensch :Z
 
Volgens mij krijg je condensvorming als je over een warme motor meteen een hoes gooit, eerst af laten koelen denk ik.

Als je de motor daarna een paar dagen onder de hoes houdt wel ja. Maar als je hem dagelijks eraf haalt is er niets aan de hand. Zelfs met regen. Ik doe dat dagelijks en totaal geen last van condensvorming. Mocht ik hem de volgende dagen geen gebruik maken en het weer is er gewoon naar dan laat ik hem wel afkoelen eerst.
 
Als je de motor daarna een paar dagen onder de hoes houdt wel ja. Maar als je hem dagelijks eraf haalt is er niets aan de hand. Zelfs met regen. Ik doe dat dagelijks en totaal geen last van condensvorming. Mocht ik hem de volgende dagen geen gebruik maken en het weer is er gewoon naar dan laat ik hem wel afkoelen eerst.

Dat zeg ik :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan